A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A XVII. Nemzetközi Fizikai Diákolimpia feladatai (Harrow‐1986) Elméleti feladatok 1. feladat. Egy hullámhosszúságú és frekvenciájú monokromatikus sík fényhullám esik merőlegesen két azonos méretű keskeny résre. (Ezeket az 1. ábrán és jelöli, egymástól mért távolságuk .) Az egyes réseket elhagyó hullámokat irányban mérve ( távolságban, időpillanatban) a következő összefüggés adja meg: ahol az amplitúdó mindkét hullám esetén ugyanakkora. (Tegyük fel, hogy sokkal nagyobb, mint !)
1. ábra (i) Mutasd meg, hogy az a két hullám, amelyeket a résekre merőleges irányhoz képest szögben észlelünk, olyan eredő amplitúdóval rendelkezik, amit 2 vektor összeadásával kaphatunk meg, mindkettőjük nagysága , és a hozzájuk tartozó irányokat a fényhullám fázisa határozza meg. Igazoljuk geometriailag a vektorábra alapján, hogy ahol (ii) Cseréljük ki a kettős rést egy optikai ráccsal, amelyben számú azonos, egyenletesen elhelyezett rés van, és a szomszédos rések távolságra helyezkednek el egymástól. Használd az amplitúdók "vektor-összeadási'' módszerét annak megmutatására, hogy a vektor-amplitúdók (melyek mindegyikének nagysága ) egy szabályos sokszög egy részét képezik. A sokszög csúcspontjai egy sugarú körön helyezkednek el, ahol Vezesd le, hogy az eredő amplitúdó és add meg az eredő fáziskülönbséget a rács széléről kiinduló fény fázisához képest! (iii) Vázold fel egyazon grafikonon a és az értékeit függvényében! Egy másik grafikonon mutasd meg, hogyan változik az eredő hullám intenzitása függvényében! (iv) Határozd meg a fő intenzitásmaximumok nagyságát! (v) Mutasd meg, hogy a fő maximumok száma nem haladhatja meg a értéket! (vi) Mutasd meg, hogy a és a hullámhosszúságú két hullám olyan fő maximumokat ad, amelyeknek szögeltérése: | |
Számítsd ki ezt a szögeltérést a nátrium vonalaira, amelyekre | | és . | |
Megoldás. (i) Amennyiben az első résből érkező fény fázisa nulla, úgy a másik fázisa (2. ábra).
2. ábra Két ‐ fáziskülönbségű ‐ hullámot összeadva a jelölés alkalmazásával
adódik, ahonnan leolvasható, hogy az eredő hullám amplitúdója fázisa pedig éppen .
3. ábra Ugyanez a 3. ábrán látható vektordiagramról is leolvasható. Az egyenlő szárú háromszögben és tehát az eredő hullám olyan két síkbeli vektoramplitúdó összegeként kapható meg, amelyek nagysága , szögeltérésük pedig a hullámok fáziskülönbsége: . (ii) Mindegyik rés egy-egy amplitúdójú, s az előző rés hullámához képest fáziseltolású hullámot bocsát ki az adott irányban. A vektordiagram eszerint egy szabályos sokszög részét képezi; az egyes oldalak hossza , az egymás melletti oldalak szöge pedig azonos.
4. ábra A 4. ábra jelöléseit használva a háromszögből leolvashatjuk, hogy a nagysága pedig -szerese a -nek, azaz . Így az eredő hullám amplitúdója Az eredő hullám fázisa a , amely az és különbsége, azaz | | nagyságú. (iii) A kérdezett függvények az 5. ábrán, az amplitúdó négyzetével arányos intenzitás pedig az 6. ábrán látható.
5. ábra
6. ábra (iv) A fő intenzitásmaximumok értékeknél figyelhetők meg, ahol Ezeknél az intenzitás helyettesítéssel nagyságúnak adódik. (v) A főmaximumoknál , tehát | | Ezt az összefüggést két közeli hullámhosszra, -ra és -ra felírva és adódik, amelyeket kivonva egymásból, a hullámhosszkülönbséghez tartozó szögkülönbségre a | | vagyis a összefüggés érvényes. Behelyettesítve a | | adatokat, továbbá kihasználva, hogy , adódik.
2. feladat. Századunk elején a Földről olyan modellt alkottak, amelyben a Földet sugarú gömbnek tekintették, amely a felszíntől lefelé egészen egy sugárig homogén izotróp (egynemű) szilárd köpenyből áll. Az sugáron belüli mag tartománya pedig folyadékot tartalmaz. (7. ábra.)
7. ábra A longitudinális és a transzverzális szeizmikus hullámok sebessége és (a köpenyen belül állandó értékűek). A magban a longitudinális hullámok sebességűek, míg transzverzális hullámok a magban nem terjedhetnek. Egy földrengés a földfelszín jelű pontjában szeizmikus hullámokat kelt, amelyek áthaladnak a Földön, és ezeket egy felszínen levő megfigyelő észleli. A megfigyelő a szeizmométerét a Föld felszínének bármely pontjában elhelyezheti. Az és az pontok egymáshoz képesti helyzetét (szögeltérését) a szög jellemzi: ahol a Föld középpontja. (i) Mutasd meg, hogy azok a szeizmikus hullámok, amelyek egyenes vonalban haladnak át a köpenyen, a földrengés után olyan "terjedési idővel'' később érkeznek meg -be, amelyet az alábbi összefüggés ad meg:
ahol a hullámokra és az hullámokra. (ii) Olyan elhelyezkedés esetén, ahol , a szeizmikus hullámok a köpeny-mag felületen történő kétszeres törés után érkeznek meg a megfigyelőhöz. Rajzold le egy ilyen típusú szeizmikus hullám útját! Vezess le összefüggést és között, ahol a szeizmikus hullám beesési szöge a köpenymag felületén. (iii) Felhasználva a következő adatokat
és a (ii) alkérdésre kapott eredményt, ábrázold a szöget az szög függvényében! Állapítsd meg, hogy milyen fizikai következményekkel jár ezen függvényalak a földfelszín különböző pontjain állomásozó megfigyelők számára! Vázold fel a és az típusú hullámok esetén a terjedési idő változását a szög függvényében a tartományban! (iv) Egy földrengés után egy megfigyelő a hullám, majd az azt követő hullám beérkezése között 2 perc 11 másodperc időkülönbséget mér. Határozd meg ebből a (iii) alkérdésben megadott adatok felhasználásával a földrengés helyének és a megfigyelőnek a szögeltérését! (v) Az előző mérésben a megfigyelő megjegyzi, hogy bizonyos idővel a és hullámok beérkezése után még további két alkalommal jelez a szeizmométer; ezek között az időkülönbség 6 perc 37 másodperc. Magyarázd meg az eredményt és igazold, hogy ez valóban megfelel az előző alkérdésben kiszámított szögeltérésnek!
8. ábra Megoldás. (i) A 8. ábráról leolvasható, hogy az és az pontok távolsága , a terjedés ideje tehát ahol a hullám típusától függően vagy , vagy pedig . A fenti összefüggés csak akkor érvényes, ha a hullám végig a köpenyben terjed, tehát a Föld középpontjától mért legkisebb távolsága is legalább vagyis (ii) A köpeny és a mag határfelületén a longitudinális hullám megtörik, éppen úgy, mint a fény egy törésmutatójú anyag határán. Az irányváltozás szöge az optikából ismert Snellius‐Descartes törvényből számolható (9. ábra):
9. ábra
| | az beesési szöghöz tartozó szög pedig
(iii) A megadott számadatok mellett és kapcsolatát a 10. ábrán látható függvény adja meg.
10. ábra Látható, hogy és a fenti függvény minimuma közötti értékeknek megfelelő helyekre egyáltalán nem jut el szeizmikus hullám. (iv) A terjedési idő a -os tartományban kétértékű (az (i) kérdésnek megfelelően), két különböző amplitúdójú szinusz-függvény. Az és közötti tartományban nincs értelmezve a függvény, -nál pedig csak a típusú hullámnak megfelelő ág folytatható, ez azonban maga is kétértékű, hiszen a 11. ábráról leolvasható, hogy ezen értékekhez kétféle , tehát kétféle ‐ s általában eltérő terjedési idejű ‐ pálya tartozik.
11. ábra (iv) és hullám csak a -os tartományban érkezhet el a megfigyelőhöz. A beérkezés időkülönbsége ahonnan a numerikus adatok felhasználásával adódik. (v) További hullámok a magköpeny határfelületről visszaverődő hullámok lehetnek. Ezek távolságot tesznek meg (12. ábra), amelynek nagysága a koszinusz-tétel értelmében | |
Ennek a távolságnak időkülönbség felel meg, s ez valóban 6 perc és 37 másodperccel egyenlő.
12. ábra 3. feladat. Három, egyaránt tömegű részecske egyensúlyban van, miközben olyan (elhanyagolható tömegű) rugók kötik össze őket, amelyek a Hooke-törvényt követik rugóállandóval. A részecskék a 13. ábrán látható módon csak egy kör mentén mozoghatnak.
13. ábra Az egyes részecskéket az egyensúlyi helyzetükből kicsit kimozdítjuk, mégpedig , , illetve távolsággal. (i) Írd fel ebben az esetben mindegyik részecske mozgásegyenletét! (ii) Mutasd meg, hogy az egyenletrendszernek az alábbi egyszerű harmonikus megoldásai vannak: gyorsulásértékekkel, ahol állandó amplitúdók, az körfrekvencia pedig az alábbi 2 értéket veheti fel: ahol , s az első érték kétszer lép fel. (iii) A rugók és részecskék egymást váltogató rendszerét terjesszük ki számú részecskére. (Mindegyik tömegű és rugókkal kapcsolódik a szomszédos részecskékhez. Kezdetben a rugók feszítetlenek, és a rendszer nyugalomban van.) Írd föl az -edik részecske mozgásegyenletét a szomszédos részecskék elmozdulásainak segítségével, ha a részecskéket kimozdítjuk egyensúlyi helyzetükből! Igazold, hogy a harmonikus rezgést leíró megoldások | | alakúak, ahol ; és egy tetszőleges fázis, továbbá ahol -től független állandó amplitúdók. Állapítsd meg a lehetséges frekvenciák tartományát egy olyan lánc esetén, amely végtelen számú tömeget tartalmaz! (iv) Határozd meg az arányt nagy -ekre két esetben: (a) alacsony frekvenciás megoldásokra, (b) esetén, ahol a maximális frekvenciájú megoldás. Vázolj fel az (a), illetve a (b) esetben tipikus megoldásgörbéket, amelyek a részecskéknek adott időpontbeli elmozdulását ábrázolják a részecskék láncmenti sorszámának a függvényében. (v) Becsüljük meg, milyen lényeges változást hozna létre a körfrekvencia eloszlásában az, ha az egyik tömeget kicserélnénk egy nagyságú tömegre. A fenti eredmény alapján írjuk le kvalitatívan egy olyan kétatomos molekulalánc frekvenciaspektrumát, amely felváltva tartalmaz és tömegű részecskéket. Megoldás. (i) Az egyes részecskék mozgásegyenlete:
ahol az -edik részecske gyorsulását jelöli. (ii) Behelyettesítve az alakú megoldást, felhasználásával a következő egyenletrendszer adódik:
ahol . A fenti egyenletrendszerből , és kiküszöbölhető, és -ra adódik, amelyből közvetlenül adódnak a bizonyítandó frekvenciák. (iii) részecske esetén a mozgásegyenletek | | (A periodikus határfeltétel miatt a fenti egyenletrendszerben , speciálisan és .) A feladat szövegében megadott megoldást a mozgásegyenletekbe helyettesítve az időtől függő tényező kiesik (ez igazolja, hogy valóban létezik ilyen alakú megoldás), s -re a következő megszorítást kapjuk:
Ennek az összefüggésnek valamennyi -re ugyanazt az -t kell adnia, s ez valóban így is van, hiszen a jobb oldal az addíciós tételek felhasználásával átalakítható, s így végül az | | eredményt kapjuk. A lehetséges frekvenciák tartománya határesetben -tól -ig terjed, az előbbi az , az utóbbi pedig -nek felel meg. Az paraméternek azért kell egész értékeket felvennie, hogy teljesüljön az feltétel. (iv) Az -edik megoldásban (az -edik "módusban'') | |
(a) Alacsony frekvenciákon, vagyis amikor , , vagyis az egymás melletti részecskék kitérése majdnem azonos. (b) A legmagasabb frekvencia páros esetén -nek felel meg, páratlan -re pedig -hez tartozik a legnagyobb . Mindkét esetben vagyis az egymás melletti részecskék ellentétes irányban rezegnek (14. és 15. ábra, felül a páratlan, alul a páros -ekre.)
14. ábra
15. ábra (v) Amennyiben csak egyetlen testnél áll fenn, hogy , úgy a könnyű test rezgésénél a nagy tömegűek elmozdulását elhanyagolhatjuk, s így rá az mozgásegyenlet érvényes (lásd a 16. ábrát).
16. ábra Az ennek megfelelő körfrekvencia s ez kicsiny esetén sokkal nagyobb, mint . Kétatomos lánc esetén (amely felváltva tartalmaz könnyű és nehéz részecskéket) a könnyű testek nem egyetlenegy, hanem nagyon sokféle frekvenciával mozoghatnak, ezek azonban valamennyien sokkal nagyobbak a nehéz testek rezgési frekvenciáinál. Emiatt a "frekvenciaspektrum'', vagyis a lehetséges frekvenciák ábrája két " sávra'' hasad fel, amelyeket egy tiltott tartomány, egy ún. gap (ejtsd: gep) választ el egymástól (17. ábra).
17. ábra Gnädig Péter
Kísérleti feladatok A mérési feladatoknál már csupán a feladatok szövege 5+12=17 gépelt oldalt tett ki. Nyilvánvalóan lehetetlenség úgy ezt, mint a megoldást teljes terjedelmében közölni. Az alábbiakban ezért csupán e feladatok rövidített szövegét, és néhány ‐ a mérések kivitelezésénél fellépő ‐ nehézséget említünk. A versenyzőknek két kísérleti feladatot kellett megoldaniuk, mindkettőre óra állt rendelkezésükre. Ezekre 100‐100 pontot, tehát összesen 200 pontot kaphattak, míg a három elméleti feladatra maximálisan 300 pontot.
1. Feladat Az első kísérleti feladatban a versenyzőknek egy függőleges helyzetű fecskendő száján függő vízcseppen létrejövő szivárványt kellett tanulmányozniuk spektroszkóp segítségével. A fény egy 12 V-os fehér fényforrásból kollimátoron keresztül érkezett a spektroszkóp-asztal középpontja felett függő cseppre. A cseppen létrejövő szivárványt egy forgatható távcsővel kellett tanulmányozni. (18. ábra) A feladat leírása (amit a versenyzők kézhez kaptak) részletesen tárgyalta a kollimátor, a távcső, illetve a vízcsepp beállítását, továbbá a létrejövő zavaró effektusokat is (vakítóan fénylő pontok a vízcsepp felületén).
18. ábra Tanulságosnak érezzük a szivárvány elméletével foglalkozó részt szó szerint idézni: "A lelógó csepp középső vízszintes tartománya két fénytörés és számú belső visszaverődés eredményeképp szivárványt hoz létre. Az elsőrendű szivárvány egyetlen belső visszaverődésnek felel meg; a másodrendű kettőnek, a -ad rendű pedig számúnak. Valamennyi rendű szivárvány a színkép valamennyi színét tartalmazza. Ezek szabad szemmel is láthatók, a távcsővel pedig pontosan megmérheted a szögállásukat. Valamennyi szivárvány egy-egy jól meghatározott beesési szögértéknél jön létre, ez a szög mindegyik rendű szivárványnál más és más.'' A feladat részletesen foglalkozott a különböző rendű szivárványok felismerésének méréstechnikai problémáival, eligazítást nyújtva az egyes szivárványok megkereséséhez. A vizsgálatokat három különböző törésmutatójú folyadékkal kellett végezni (víz, és jelű folyadék), melyek törésmutatóját megadták (, , . A versenyzőknek víz esetén szabad szemmel meg kellett figyelniük az első- és másodrendű szivárványt, továbbá mérniük kellett a távcső elforgatási szögét a kezdeti iránytól (amikor a kollimátorból kijövő fény akadálytalanul jut a távcsőbe) az első-, a másod- és az ötödrendű szivárványok esetén. Ezekből a szögekből meg kellett határozniuk a beeső fénysugár eltérülési szögét, vagyis azoknak a szögeknek az összegét, amelyekkel a beeső fénysugár elfordul, mialatt 2-szer megtörik és közben alkalommal visszaverődik a csepp belső felületén. Ábrázolniuk kellett értékét függvényében. Ennek a feladatnak a második részében értékét a másodrendű szivárványokra az és a folyadék esetén is meg kellett határozni. Milliméterpapíron ábrázolni kellett értékét függvényében, ahol a háromféle folyadék törésmutatója, és ezt ki kellett egészíteni egy további ponttal esetére. Meg kellett adni az ezekre a pontokra legjobban illeszkedő egyenes meredekségét, és végül extrapolálni értékét az törésmutató esetére. Ez a feladat a versenyzőknél kétféle nehézséggel járt. Az egyik és egyben jelentősebb méréstechnikai jellegű probléma a szivárványok helyének megtalálása volt, amit csak a csepp pontos beállításakor lehetett remélni. Ekkor viszont a sok egyszerre megjelenő szivárvány, illetve a közvetlen visszaverődésből vagy a belső visszaverődés nélküli törésekből származó vakítóan fénylő pontok zavarták az észlelést. A másik nehézséget meghatározása jelentette, ahol észre kellett venni, hogy értéke -nál is nagyobb lehet abban az esetben, ha a fénysugár a vízcseppben akár többször is "körbejár''.
2. Feladat A második kísérleti feladat nem valódi mérés, hanem egy számítógépes szimuláció nyomonkövetése volt. A számítógépet arra programozták be, hogy az síkban mozgó 25 darab kölcsönható részecskére megoldja a Newton-féle mozgásegyenleteket. Képes volt arra, hogy egyenlő időközökben kiszámítsa valamennyi részecske helyvektorát és sebességvektorát. Megfelelő gombok megnyomásával információt kaphattunk a rendszer dinamikai állapotáról. A részecskék ‐ melyeket kezdetben, időben egy kétdimenziós négyzetrácsba rendeztek ‐ egy dobozba zárva mozoghattak. A képernyőn megjelentethető volt a rendszer állapota, a szükséges számadatokkal együtt. Ahogy a rendszer időben fejlődött, változott a részecskék helye és sebessége. (Ha egy részecske látszólag elhagyta a dobozt, a program automatikusan egy új részecskét " hozott létre'', amely a doboz ellenkező oldalán lépett be, ugyanolyan sebességgel; így a részecskék száma állandó maradt a dobozban.) Bármely két és sorszámú részecske, amelyeknek egymástól mért távolsága , egy meghatározott kölcsönhatási potenciális energiával rendelkezett, a gép megfelelő utasításra kijelezte az átlagos potenciális energiát. A program továbbá arra is lehetőséget adott, hogy bármikor megkérdezhessük a számítógéptől a részecskék bármelyik sebességkomponensének akárhányadik hatványának (pl. -nek vagy -nek) átlagos értékét. A "mérési'' feladatok itt a következők voltak: 1. Igazolni kellett, hogy a rendszer impulzusa (lendülete) időben állandó, megmaradó mennyiség. Becslést kellett adni a számítógép számítási pontosságára. 2‐3. Ábrázolni kellett a rendszer mozgási és potenciális energiáját az idő függvényében. 4. A rendszer teljes energiájának időbeli változását kellett megvizsgálni, s ebből az energia számítási pontosságára következtetni. 5. Kezdetben a rendszer nem volt hőmérsékleti egyensúlyban, bizonyos idő után azonban beállt az egyensúly, amikor is a rendszer teljes mozgási energiája egy átlagérték körül ingadozott. Feladat volt ezen átlagérték, továbbá meghatározása. 6. A megfelelő gomb lenyomására a számítógép megadta azon részecskék számát, amelyeknek valamelyik sebességkomponense ‐ adott pontossággal ‐ -lal egyezett meg. A versenyzőknek megadták, hogy hőmérsékleti egyensúlyban a "hisztogramm'' a alakú összefüggéssel közelíthető, ahol a rendszer hőmérsékletével kapcsolatos állandó. Feladat volt a hisztogram felrajzolása, illetve értékének és pontosságának meghatározása. 7. A program kívánságra megadta a részecskék ‐ valamely rögzített helytől mért ‐ és elmozdulás komponenseinek négyzetátlagát. A versenyzőknek ki kellett számítani és az idő függvényében ábrázolni a részecskék átlagos elmozdulás négyzetét hőmérsékleti egyensúlyban levő rendszerre. Igazolni kellett, hogy ez a függvény bizonyos tartományban lineáris. Az adatokból következtetni kellett arra, hogy a rendszer szilárd vagy folyékony halmazállapotú-e.
Honyek Gyula |