A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Az I. kategóriában a szakközépiskolai tanulók versenyeztek. A II. kategóriába tartozott minden III. osztályos tanuló (kivéve a speciális, illetve komplex osztályok tanulói), továbbá minden, fizikából fakultáción részt nem vevő IV. osztályos tanuló. A III. kategóriába tartozott minden további IV. osztályos tanuló és a speciális, illetve komplex III. osztályos tanulók. A II. és III. kategóriában a feladatok ugyanazok voltak.
A II. és III. kategória feladatai
I. forduló
1. Az hajlásszögű lejtőn kg tömegű test van egy rugóállandójú rugóhoz erősítve (1/a. ábra). Kezdetben a testet úgy tartjuk, hogy a rugó erőmentes legyen, azután hirtelen elengedjük. A súrlódás igen kicsiny. .
1/a ábra a) Milyen mélységig megy le a test a lejtőn? b) Hol áll meg a test, ha végül is az igen csekély súrlódás megállítja?
Megoldás. a) A helyzeti energia csökkenése egyenlő a létrejövő rugalmas energiával (1/b. ábra):
1/b ábra
Innen | |
b) Egyensúly az erőegyenlőség esetében áll be: Innen:
2. Egy - os hajlásszögű lejtőn két, egyenként tömegű test áll (2. ábra). A testeket rugóállandójú rugó köti össze. A felső testnél , az alsónál a súrlódási együttható. .
2. ábra a) Mekkora közös gyorsulással mozognak a testek? b) Mennyi a rugó megnyúlása ekkor?
Megoldás. Mindegyik testnél a lejtő menti súlyerő-összetevő: Mindegyik testnél a lejtőre merőleges súlyerő-összetevő:
A súrlódási erő a felső testnél: newton, ez a test egyedül nem indulna el. A súrlódási erő az alsó testnél: newton. A súlyerők lejtő menti összetevőinek összege: A súrlódási erők összege: newton. A testet gyorsító erő: newton. A két test együtt elindul, gyorsulásuk: A felső test gyorsításához newton szükséges, amihez newton járul a súrlódás miatt. Az összesen newton nagyságú erőből levonandó a súly newton nagyságú összetevője: newton. A rugó nyúlása méter. Az alsó testtel végzett számítás természetesen ugyanennyit ad.
3. Egy földrengésnél a földfelszín vízszintesen mozgott. Először egy hirtelen lökés - rel jobbra, azután másodperc múlva egy hirtelen lökés - rel balra mozdította el a földfelszínt. A mennyezetről hosszú fonálon csillár lóg le. Mekkora amplitúdóval leng a csillár a földrengés után? (Nagy László)
3. ábra Megoldás. Egy méteres inga lengésideje másodperc, az ehhez tartozó körfrekvencia . Az első lökés után eltelt másodperc alatt az inga egynegyed lengést tett meg, ezért az másodperc elteltekor fonala függőleges (3. ábra). Ebben a pillanatban az ingatest m/s sebességgel halad jobb felé. Az ingatest olyan rezgőmozgást végez, amelynek pillanatban a kitérése (4. ábra):
4. ábra
Sebessége ekkor alapján:
Négyzetre emeléssel kiküszöbölve -t, az amplitúdó:
4. Két rögzített, párhuzamos fémlemezt (síkkondenzátort) feszültségforrásra kapcsoltunk. A lemezek között térerősségű tér alakult ki (5. ábra).
5. ábra a) Egyik esetben párhuzamosan a lemezek közé, felül vezetékkel összekötött, kezdetben semleges lemezpárt süllyesztünk. A lemezek közötti távolságok egyenlők. Mekkora térerősségek alakulnak ki?
a) ábra b) Egy másik esetben a lemezeket a b) rajz szerint helyezzük el. A lemezek közötti távolságok egyenlők. Mekkora térerősségek alakulnak ki a lemezek között?
b) ábra (Nagy László)
Megoldás. Kezdeti állapotban feszültség és lemeztávolság mellett a térerő (6. ábra):
6. ábra a) A lemezek közötti térből hiányzik szélességű réteg (7. ábra), emiatt a kapacitás -szer nagyobb lesz. A töltéssűrűség és vele együtt a térerő is -szer lesz nagyobb, vagyis a két szélső rétegben a térerősség: N/m.
7. ábra b) A belógatott lemezpárnak összegezve semlegesnek kell maradnia (8. ábra).
8. ábra
Az eredeti kondenzátor bal oldali lemezének két oldalán ugyanolyan erős térnek kell kialakulnia. Ezért a belógatott lemezpár jobb oldali lemezének jobb oldali felén kétszer annyi pozitív töltésnek kell jelentkeznie, mint negatív töltésnek. Ennek következtében . Az eredeti potenciálkülönbség: Az egyenletrendszer megoldása:
II. forduló
1. Az hosszú fonálon függő tömegű testnek vízszintesen kezdősebességet adunk (9. ábra). A fonál teherbírása . Hol lesz a test akkor, amikor a fonál elszakad? .
9. ábra (Nagy László)
Megoldás. A körpálya mentén a fonalat newtonnál kevesebb erő feszíti. Keressük azt a szöget, amelynél a test elhagyja a körpályát (10. ábra). Ennek feltétele, hogy a súlyerő fonálirányú összetevője éppen a körmozgást okozó erővel legyen egyenlő:
10. ábra Az elváláskor meglevő sebességet az energiatörvényből kapjuk meg: kiküszöbölésével megkapjuk a körpálya elhagyását jelentő szöget: | |
Ekkor a sebesség:
Ezzel a sebességgel és -os indítási szöggel ferde hajítás kezdődik. Az elhajított test koordinátái -hoz viszonyítva:
A körrel való metszéspont megkeresése céljából ezeket behelyettesítjük a kör egyenletébe. Figyelembe véve, hogy számadatainkkal , az eredmény: -tel egyszerűsítve: A megoldás: . Ezzel a körrel való találkozási pont koordinátái: , . Éppen a kiindulási helyén feszül meg a fonál és szakad el.
2. Egy hengerben héliumgáz van hőmérsékleten (11. ábra). A henger alapterülete , a dugattyú kezdeti magassága . A tömegű dugattyút egy rugó köti össze a henger fenekével. A rugóállandó .
11. ábra Ebben az állapotban a rugó nyújtatlan. A külső légnyomás . A hélium molhője , . A henger fala hővezető, ezért a gáz lassan felveszi a külső hőmérsékletet és eközben munkát végez. a) Mennyi a külső hőmérséklet? b) Mennyi a hélium hőfelvétele? (Jurisits József)
Megoldás. Kezdetben a gáz nyomása Pa, a gáz a dugattyút newton erővel nyomja. A gáz felmelegedésekor a munkavégzés ezen erő és a rugó ereje ellen történik. A munkavégzés méteres emelkedésnél: | | Az egyenlet megoldása adja a dugattyú emelkedését: méter. Keressük a gáz normáltérfogatát. A kezdeti térfogat , az általános gáztörvény szerint: | | A normáltérfogat , tehát a feladatban mol héliumról van szó. A felmelegedett gáz esetében a térfogat . Ekkor a rugó ereje newton, ami Pa-t jelent. A felmelegedett gáz nyomása: | | Az általános gáztörvényből számítjuk a felmelegedett gáz hőmérsékletét: | | Innen a hőmérséklet: . A gáz energiájának növekedése:
| |
Az I. főtétel szerint:
A gáz hőfelvétele joule.
3. kapacitású kondenzátor szigetelő rétegének ohmos ellenállása , átütési feszültsége . A kapacitású kondenzátor ohmos ellenállása átütési feszültsége (. ábra).
12. ábra a) Mi történik, ha pontokra egyenfeszültséget kapcsolunk? b) Mi történik, ha pontokra hálózati váltófeszültséget kapcsolunk? (Dr. Bodó Zalán)
Megoldás. a) A feszültség az ellenállások arányában oszlik meg:
A -kondenzátor átüt. b) A kondenzátorok váltóáramú ellenállásai ohm és ohm. Ezek mellett az ohmos ellenállások szerepe elhanyagolható, ezért a feszültség a kapacitásokkal fordított arányban oszlik meg,
A feszültségeloszlás az előbbihez képest fordított. Azonban a váltófeszültségek csúcsértékei volt és volt. Ebben az esetben a -kondenzátor megy tönkre.
4. Kilenc ellenállás kettősgúla éleit alkotja. Nyolcnak egyenlő az ellenállása, a kilencediknek az ellenállása eltérő. Az alakzat öt csúcsa közül az összes lehetséges módon kettőt-kettőt kiválasztva megmértük az alakzat ellenállását és a következő adatokhoz jutottunk: (1 alkalommal), (1 alkalommal), (2 alkalommal), (2 alkalommal), (4 alkalommal). Állapítsuk meg ennek alapján, mekkora ellenállások alkotják a kettősgúla éleit! (Légrádi Imre)
Megoldás. A többitől eltérő, nagyságú ellenállás elhelyezkedésére nézve két feltevést lehet tenni.
13. ábra Az első feltevés szerint az eltérő ellenállás a középső rétegben van, például között (13. ábra). Ebben az esetben a következő ellenállásokat mérhetjük : . Tehát különböző értéket kapunk. A második feltevés szerint az eltérő ellenállás az egyik oldalélben van, például és között. Ekkor a mérési eredmények: . Ez összesen különböző értéket jelent. Tehát az első feltevésünk a helyes, mert különböző értéket mértünk. Ezután kiszámítjuk az eltérő és a egymással egyenlő ellenállás nagyságát. | | | | A négyszer előforduló eset az ohm: | | A továbbiakban az egyik lehetőség az egyszer előforduló értékeket vizsgálva: Az egyenletrendszer megoldása: Ellenőrzésül behelyettesítjük ezeket az adatokat a négyszer előforduló, ohmot adó egyenletbe. A helyettesítés igazolja az eredményt.
III. forduló
A versenyzők egy elektromos kismotor viselkedését tanulmányozták. A feladat ismertetése a Fizika tanítása című folyóiratban jelenik meg.
Az 1986. évi tanulmányi verseny eredménye
II. csoport
1. díj: Antal Péter (Debrecen, Kossuth L. Gimn., IV. o. t., tanára: Szegedi Ervin)
2. díj: Kohári Zsolt (Bp., Fazekas M. Gyak. Gimn., IV. o. t., tanára: Horváth Gábor)
3. díj: Bősze Tibor (Bp., Fazekas M. Gyak. Gimn. IV. o. t., tanára: Horváth Gábor) A további helyezettek: 4. Kardos József (Miskolc, Földes F. Gimn., IV. o. t., t.: Szepessy Zoltánné), 5. Kocsis Katalin (Miskolc, Földes F. Gimn., IV. o. t., t.: Szepessy Zoltánné), 6. Szokoly Gyula (Bp., Fazekas M. Gyak. Gimn., III. o. t., t.: Horváth Gábor), 7. Cynolter Gábor (Bp., Fazekas M. Gyak. Gimn., III. o. t., t.: Horváth Gábor), 8. Vadász Dénes (Miskolc, Földes F. Gimn., III. o. t., t.: Dolák Gabriella), 9. Ligeti Zoltán (Bp., Fazekas M. Gyak. Gimn., IV. o. t., t.: Horváth Gábor), 10. Bortel Gábor (Bp., Árpád Gimn., IV. o. t., t.: Csaba György). Elsőfokú dicséretet 9, másodfokú dicséretet 36 tanuló kapott.
III. csoport
1. díj Tóth Zoltán (Szigetvár, Zrínyi M. Gimn., IV. o. t., tanárai: Olláry József és Kiss Sára)
2. díj: Juhász Tamás (Bonyhád, Petőfi S. Gimn., IV. o. t., tanára: Hohmann Dénes)
3. díj: Leitereg András (Szentendre, Móricz Zs. Gimn., IV. o. t., tanára Maknics Gábor) A további helyzettek: 4. Karsai Tamás (Debrecen, KLTE Gyak. Gimn., IV. o. t., t.: Nagy Lászlóné és Szegedi Ervin), 5. Kövesi Balázs (Pécs, Nagy Lajos Gimn., IV. o. t., t.: Györkő Zoltánné), 6. Tóth Gábor (Salgótarján, Bolyai J. Gimn., IV. o. t., t.: Molnár Györgyné), 7. Leisztinger Tamás (Bp., Apáczai Csere J. Gyak. Gimn., IV. o. t., t.: Kelemen László), 8. Czuprák Ernő (Bp., Apáczai Csere J. Gyak. Gimn., IV. o. t., t.: Kiss László), 9. Sziklai Péter (Bp., Radnóti M. Gyak. Gimn., III. o. t. t.: Tomcsányi Péter), 10. Lukács Gergely (Bp., Piarista Gimn., IV. o. t., t.: Görbe László) Elsőfokú dicséretet 8, másodfokú dicséretet 23 tanuló kapott. Vermes Miklós
|