A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Az Eötvös Loránd Fizikai Társulat 1985. október 26-án rendezte 62. versenyét Budapesten és 12 vidéki városban az abban az évben érettségizettek és középiskolai tanulók részére. A versenyzők 5 órai munkaidő alatt oldhattak meg három fizika feladatot. Bármely segédeszközt használhattak, beleértve a zsebszámítógépet is. A versenyen 209 dolgozatot adtak be. Ismertetjük a feladatokat és a verseny eredményét. 1. Adva van egy vízszintes síkban folytatódó körlejtő, sugara (1 ábra). Egy abroncs sugara . Az abroncs kerületére vele egyenlő tömegű nehezéket erősítettünk . Az abroncsot úgy helyezzük a lejtőre, hogy a nehezék az egyenesen legyen. Az abroncsot elengedjük és az mindvégig csúszás nélkül gördül. Milyen magasra jut az abroncs középpontja a körlejtőn való végigfutás után? (Nagy László)
1. ábra Megoldás. A körlejtő és az abroncs méretezése olyan, hogy az abroncs éppen másfelet gördül, amíg a körlejtő jobb oldali végén levő pontba ér. Ide megérkezve a nehezék a pontnál van (2. ábra). Jelöljük az abroncs tömegét -mel! Az összesen tömeg közös súlypontja a sugár felében, -ben van. A körlejtőn való végiggurulás befejeztével a helyzeti energia csökkenése . Ebből mozgási energia lett.
2. ábra A feladat kérdésének a lényege: mi történik az abronccsal a pontba való megérkezése után? Az abroncs ebben a pillanatban a pont körül forog egy bizonyos szögsebességgel. A pontra vonatkozó tehetetlenségi nyomaték (Steiner tételét felhasználva) , az abroncs és a nehezék mozgási energiája . Ez egyenlő a helyzeti energia csökkenésével: Ebből következően a szögsebesség: A súlypont sebessége ekkor: | |
Az a kérdés, mi történik ezután az abronccsal: ferde hajítás jön létre, vagy rágördül a vízszintes síkra? Vizsgáljuk az utóbbi esetet! Egy bizonyos ‐szögű helyzetben a súlypont sebessége . Ekkor a pont körüli körmozgás létrehozásához szükséges erő: Ez az erő a lejtő által a sugár irányában kifejtett támaszerő és a súly sugár irányába eső vetületének a különbsége: A -helyzethez tartozó támaszerő: A súlypontnak a -helyzethez tartozó sebességét az energiamegmaradás tételével kapjuk. A pontba való érkezéskor a mozgási energia | | Egy bizonyos -helyzetben a mozgási energia . A mozgási energia csökkenése egyenlő a felemeléshez szükséges munkavégzéssel: | | Innen a -helyzethez tartozó sebesség négyzete: | | Felhasználva előbbi eredményünket: Ezzel a támaszerő mint függvénye: Miközben az abroncs felemelkedik az szöghöz tartozó helyzetből a szöghöz tartozó helyzetig, a támaszerő sohasem lesz negatív, vagyis az abroncs rágördül a vízszintes síkra. (Csak a helyzetben tűnik el a támaszerő, de csak egy pillanatra. A feladatban egyébként is kikötöttük a sima gördülést.)
3. ábra Mi történik, ha az abroncs pontba való megérkezésének pillanatában eltüntetjük a lejtőt? Ekkor ferde hajítás következik, amelynél a súlypont pályáját a 3. ábra mutatja. A súlypont tetőponti helyzetéhez tartozó, az abroncsot mutató szaggatott vonalú kör belenyúlik a lejtő testébe, ami ugyancsak azt mutatja, hogy az abroncs simán felgördül a vízszintes részre. Itt a súlypont addig emelkedik, amíg az pontbeli kiindulási magasságát el nem éri, azután a mozgás elindul visszafelé. Tehát az abroncs középpontja magasságig jut fel. A 4. ábra mutatja a mozgás lefolyását: két ciklust kis körív köt össze.
4. ábra 2. Egy rácsállandójú rácsra hullámhosszú fény esik úgy, hogy a beeső fénysugarak -os szöget zárnak be a rács síkjára merőleges egyenessel. (A fénysugarak merőlegesek a rács réseire.) Mekkora szöget zárnak be az eredeti iránnyal az első erősítések felé haladó fénysugarak? (Radnai Gyula) Megoldás. A síkhullám az síkba egyenlő fázisban érkezik (5. ábra). Az szög irányába menő síkhullám minden részének egyező fázisban kell lennie, ha erősítés jön létre. Első erősítés esetében az útkülönbség éppen 1 hullámhossz: Vagyis Adatainkkal , és .
5.a ábra
5.b ábra Az eredeti irány másik oldalán az útkülönbség: | | Ekkor , adatainkkal: | |
Figyelemre méltó, hogy a két oldalon az első erősítések iránya nem ugyanaz. Röntgensugarak hullámhosszának a meghatározását egy alkalommal elvégezték úgy, hogy karcolt üvegrácsra igen ferdén ejtették be a sugarakat, mert ilyenkor sokkal nagyobb a rács felbontóképessége. Néhány könyvben az az állítás olvasható, hogy ferde beesés esetében a rácsállandó vetületével kell számolni, ez azonban téves állítás. 3. Egy alakú csőben folyadék van egyensúlyban (6. ábra). Ezután a bal oldalt szár alá igen nagy tömegű golyót helyezünk. Hogyan változnak meg a folyadékszintek? (Károlyházy Frigyes)
6.a ábra
6.b ábra Megoldás. A közlekedő edény folyadékfelszínei nívófelületen helyezkednek el, ezek eredetileg vízszintes síkok. A nagy tömegű golyó odahelyezése után a nívófelületek jobboldalt mélyebbre kanyarodnak, tehát a szint a bal oldali szárban emelkedik, a jobb oldaliban csökken
A verseny eredménye I. díjat hárman kaptak egyenlő helyezésben: Kaiser András, a budapesti Fazekas Mihály Gimnázium IV. o. tanulója, tanára Horváth Gábor. Kós Géza, budapesti Berzsenyi Dániel Gimnázium IV. o. tanulója, tanára Pappné Kovács Katalin és Pfeil Tamás, a budapesti ELTE‐TTK 1. éves matematikus hallgatója, aki Dunaújvárosban a Münnich Ferenc Gimnáziumban érettségizett mint Székelyi Sándorné tanítványa. II. díjat kapott Tasnádi Tamás, a budapesti I. István Gimnázium III. o. tanulója, tanára Moór Ágnes. III. díjat hárman kaptak egyenlő helyezésben: Matyasi Gábor a kazincbarcikai Ságvári Endre Gimnázium IV. o. tanulója, tanára Pászty Györgyné, Német-Buhin Ákos, honvéd, aki a budapesti Fazekas Mihály Gimnáziumban érettségizett mint Tóth László tanítványa és Papp Zoltán, a budapesti József Attila Gimnázium IV. o. tanulója, tanára Sarkadi Ildikó. Dicséretet hárman kaptak egyenlő helyezésben: Balogh Péter, a mezőkövesdi I. László Gimnázium III. o. tanulója, tanára Rácz György, Czigány Zsolt, a zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium IV. o. tanulója, tanára Németh László és Sass Balázs, a budapesti Árpád Gimnázium III. o. tanulója, tanára Székely György.
|