A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Kezdők (legfeljebb I. osztályosok)
I. forduló
1. Egy tartályba egy csapon át liter/perc sebességgel -os szörp ömlik. Háromnegyed óra múlva egy másik csapot is megnyitnak, ezen -os szörp folyik be, liter/perc sebességgel. Mennyi idő múlva lesz a tartályban a szörp -os?
2. Legyen és egy kör átmérőjének a két végpontja. Szerkesszük meg a kör kerületén azokat az pontokat, amelyekhez húzható körérintő az átmérő meghosszabbítását olyan pontban metszi, amelyre !
3. ‐ Nem tudod ‐ kérdezte a lottóhúzás napján egy matematikus a kollégáját ‐, hogy milyen számokat húztak ki? ‐ Képzeld ‐ felelte az ‐ , van köztük olyan szám, amellyel bármely két kihúzott szám összege osztható! ‐ Mi ez a szám? ‐ Ha megmondanám, kitalálnád a nyerőszámokat. ‐ Legalább azt mondd meg, páros-e vagy páratlan ez a szám? ‐ kérdezte a matematikus, majd a válasz után felkiáltott: ‐ Ötösöm van! Mi volt az öt nyerőszám, ha a telitalálattal rendelkező matematikus csak egy szelvénnyel játszott? (Feltesszük, hogy mindketten jól okoskodtak és persze igazat mondtak.)
4. Ábrázoljuk az (egész számegyenesen értelmezett)
5. Az háromszög csúcsánál levő szöge derékszög. oldalán a -től távolodva fölvett , , , pontokra teljesüljön, hogy az , , , egyenesek az -nál levő szöget egyenlő részre osztják. Bizonyítsuk be, hogy ekkor !
6. Egy sakkversenyen nő és férfi vett részt. Mindenki mindenkivel pontosan egyszer játszott. Nem volt döntetlen és a nők által megnyert játszmák száma úgy aránylik a férfiak által megnyert játszmák számához, mint . Hány nő vett részt a játékban?
7. Jelöljünk ki egy négyzetlapon öt pontot úgy, hogy a pontok között föllépő legkisebb távolság a lehető legnagyobb legyen. Mekkora ez a távolság?
8. Bizonyítsuk be, hogy bármely páratlan természetes számra osztható -nal.
II. Forduló
Az általános tantervű osztályok feladatai
1. Oldjuk meg a következő egyenletrendszert:
2. Létezik-e olyan érintőötszög, melynek oldalai ‐ valamilyen sorrendben ‐ , , , , egység hosszúak? (Érintőötszögnek azt az ötszöget nevezzük, amelybe írható olyan kör, amely az ötszög mindegyik oldalát annak belső pontjában érinti.)
3. Egy -as sakktáblán figura van. Mutassuk meg, hogy van legalább egy olyan -es kis résztáblája, amelynek átlós mezőin legalább figura áll. (A -es sakktábla átlós mezőinek azt a mezőt nevezzük, amelyek e sakktábla két átlójára illeszkednek.)
A szakközépiskolások feladatai
1. Legyenek és kétjegyű természetes számok. Jelölje az , pedig a számjegyeinek megcserélésével adódó kétjegyű számot. Határozzuk meg az összes lehetséges olyan -t és -t, melyre és osztható -zel! 2. különböző nagyságú almából és különböző nagyságú barackból két csomagot készítünk. Hány különböző módon lehet ezt megtenni úgy, hogy mindkét csomagban gyümölcs, és ezek között legalább egy-egy barack legyen? 3. Megegyezik az általános tantervű osztályok 2. feladatával.
A speciális matematika tagozatos osztályok feladatai
1. Igazoljuk, hogy ha , , olyan természetes számok, melyekre osztható -cel, akkor is osztható -cel. 2. és legyen két adott pont a síkon. Tegyük fel, hogy egyetlen körző áll rendelkezésünkre, és azzal is csak egy bizonyos rögzített sugarú kört tudunk rajzolni, ahol . E körző segítségével szerkesszünk olyan pontot a síkon, hogy az háromszög szabályos legyen.
3. Megegyezik az általános tantervű osztályok 3. feladatával.
Haladók (II. osztályosok)
I. forduló
1. Az és valós számokról tudjuk, hogy . Bizonyítsuk be, hogy !
2. Ábrázoljuk a derékszögű koordinátarendszerben azokat az számpárokat, amelyekre !
3. Bizonyítsuk be, hogy minden természetes számra
osztható -cal! 4. Egy szimmetrikus trapéz párhuzamos oldalainak hossza és , egyik szára felezőpontjának a másik szárra való merőleges vetülete ennek a szárnak egyik végpontjába esik. Számítsuk ki a trapéz területét! 5. Tegyük fel, hogy , és -nél nagyobb és -nál kisebb egész számok, és pedig olyan -nál nagyobb egészek, melyekre teljesül . Mutassuk meg, hogy .
6. Egy egyenlő oldalú konvex ötszögben három átló hossza azonos. Bizonyítsuk be, hogy az ötszög szabályos!
7. Oldjuk meg a természetes számok halmazán a
egyenletet ( jelöli az -nál nem nagyobb egész számok közül a legnagyobbat)!
8. Adott különböző pozitív egész szám, mindegyik kisebb -nél. Mutassuk meg, hogy páronkénti különbségeik közt van négy egyenlő!
II. forduló
Az általános tantervű osztályok feladatai
1. Bizonyítsuk be, hogy minden valós számra
2. A sík egy véges ponthalmazának az a tulajdonsága, hogy bármely pontpárhoz van egy pont, amelyre hegyesszög. Bizonyítsuk be, hogy valamely ponthármasa hegyesszögű háromszöget határoz meg!
3. Negyven gyufaszálat szétosztottunk húsz skatulyába, mindegyikben van gyufaszál, egyikben sincs huszonegy darab. Bizonyítsuk be, hogy kiválasztható néhány skatulya, amelyekben összesen húsz gyufaszál van!
A szakközépiskolások feladatai
1. Adott az háromszög síkjában a háromszög oldalegyeneseire nem illeszkedő pont. Húzzunk az ponton át a háromszög oldalaival párhuzamos egyeneseket, ezek a háromszög másik két oldalegyenesét egy-egy pontban metszik. Az pont és az egy-egy oldalegyenesen fekvő metszéspont három háromszöget határoz meg. Fejezzük ki az háromszög területét ezeknek a háromszögeknek a területével!
2. Bizonyítsuk be, hogy minden valós számra
3. Egy egység élhosszúságú kockát akarunk szétvágni darab élhosszúságú kis kockára. Ezt megtehetjük egyszerűen vágással, ha a szétvágással keletkező darabokat nem mozdítjuk el egymástól. Hány vágásra csökkenthető ez le, ha az egyes vágások után a kapott darabokat alkalmas módon átrendezhetjük?
A speciális matematika tantervű osztályok feladatai
1. Határozzuk meg a szorzat számjegyeinek összegét!
2. Legyen a sík öt pontja. Bizonyítsuk be, hogy a fellépő leghosszabb és legrövidebb távolság hányadosa legalább ! 3. Tavaly a teniszezők átlagosan tizennyolc különböző ellenféllel játszottak. Kiválasztható-e néhány versenyző úgy, hogy ha csak ezek egymás elleni mérkőzéseit tekintjük, akkor mindenki legalább tíz másikkal játszott? |