Cím: Az 1984. évi Arany Dániel Matematikai Tanulmányi Verseny feladata
Füzet: 1984/november, 363 - 365. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Arany Dániel

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

Kezdők (legfeljebb I. osztályosok)

 

I. forduló

 

1. Egy tartályba egy csapon át 600 liter/perc sebességgel 30%-os szörp ömlik. Háromnegyed óra múlva egy másik csapot is megnyitnak, ezen 40%-os szörp folyik be, 800 liter/perc sebességgel. Mennyi idő múlva lesz a tartályban a szörp 35%-os?
 

2. Legyen A és B egy kör átmérőjének a két végpontja. Szerkesszük meg a kör kerületén azokat az X pontokat, amelyekhez húzható körérintő az átmérő meghosszabbítását olyan C pontban metszi, amelyre AX=CX!
 

3. ‐ Nem tudod ‐ kérdezte a lottóhúzás napján egy matematikus a kollégáját ‐, hogy milyen számokat húztak ki?
‐ Képzeld ‐ felelte az ‐ , van köztük olyan szám, amellyel bármely két kihúzott szám összege osztható! ‐ Mi ez a szám?
‐ Ha megmondanám, kitalálnád a nyerőszámokat.
‐ Legalább azt mondd meg, páros-e vagy páratlan ez a szám? ‐ kérdezte a matematikus, majd a válasz után felkiáltott: ‐ Ötösöm van!
Mi volt az öt nyerőszám, ha a telitalálattal rendelkező matematikus csak egy szelvénnyel játszott? (Feltesszük, hogy mindketten jól okoskodtak és persze igazat mondtak.)
 

4. Ábrázoljuk az (egész számegyenesen értelmezett)
x|||x|-1|-1|-1függvényt!

5. Az ABC háromszög C csúcsánál levő szöge derékszög. CB oldalán a C-től távolodva fölvett A1, A2, ..., An pontokra teljesüljön, hogy az AA1, AA2, ..., AAn egyenesek az A-nál levő szöget n+1 egyenlő részre osztják.
Bizonyítsuk be, hogy ekkor CA1<A1A2<...<AnB!
 

6. Egy sakkversenyen n nő és 2n férfi vett részt. Mindenki mindenkivel pontosan egyszer játszott. Nem volt döntetlen és a nők által megnyert játszmák száma úgy aránylik a férfiak által megnyert játszmák számához, mint 7:5. Hány nő vett részt a játékban?
 

7. Jelöljünk ki egy négyzetlapon öt pontot úgy, hogy a pontok között föllépő legkisebb távolság a lehető legnagyobb legyen. Mekkora ez a távolság?
 

8. Bizonyítsuk be, hogy bármely n páratlan természetes számra n1984-1 osztható 28-nal.
 

II. Forduló

 


Az általános tantervű osztályok feladatai
 

1. Oldjuk meg a következő egyenletrendszert:
|x-y|=7,|x|+|y|=8.

2. Létezik-e olyan érintőötszög, melynek oldalai ‐ valamilyen sorrendben ‐ 1, 2, 3, 4, 6 egység hosszúak? (Érintőötszögnek azt az ötszöget nevezzük, amelybe írható olyan kör, amely az ötszög mindegyik oldalát annak belső pontjában érinti.)
 

3. Egy 8×8-as sakktáblán 42 figura van. Mutassuk meg, hogy van legalább egy olyan 4×4-es kis résztáblája, amelynek átlós mezőin legalább 4 figura áll. (A 4×4-es sakktábla átlós mezőinek azt a 8 mezőt nevezzük, amelyek e sakktábla két átlójára illeszkednek.)
 


A szakközépiskolások feladatai
 

1. Legyenek A és B kétjegyű természetes számok. Jelölje A* az A, B* pedig a B számjegyeinek megcserélésével adódó kétjegyű számot. Határozzuk meg az összes lehetséges olyan A-t és B-t, melyre AB-1 és A*B*-1 osztható 10-zel!
 

2. 7db különböző nagyságú almából és 3db különböző nagyságú barackból két csomagot készítünk. Hány különböző módon lehet ezt megtenni úgy, hogy mindkét csomagban 5db gyümölcs, és ezek között legalább egy-egy barack legyen?
 

3. Megegyezik az általános tantervű osztályok 2. feladatával.
 


A speciális matematika tagozatos osztályok feladatai
 

1. Igazoljuk, hogy ha a, b, n olyan természetes számok, melyekre a2n-b2n osztható 9-cel, akkor a2-b2 is osztható 9-cel.
 

2. A és B legyen két adott pont a síkon. Tegyük fel, hogy egyetlen körző áll rendelkezésünkre, és azzal is csak egy bizonyos rögzített r sugarú kört tudunk rajzolni, ahol r>AB. E körző segítségével szerkesszünk olyan C pontot a síkon, hogy az ABC háromszög szabályos legyen.
 

3. Megegyezik az általános tantervű osztályok 3. feladatával.
 

Haladók (II. osztályosok)

 

I. forduló

 

1. Az x és y valós számokról tudjuk, hogy x+y>0. Bizonyítsuk be, hogy xy2+yx21x+1y!
 

2. Ábrázoljuk a derékszögű koordinátarendszerben azokat az (x;y) számpárokat, amelyekre ||x|-|y||<1!
 

3. Bizonyítsuk be, hogy minden n természetes számra
52n+122n+2+3n+222n+1


osztható 38-cal!
 

4. Egy szimmetrikus trapéz párhuzamos oldalainak hossza a és b, egyik szára felezőpontjának a másik szárra való merőleges vetülete ennek a szárnak egyik végpontjába esik. Számítsuk ki a trapéz területét!
 

5. Tegyük fel, hogy a, b és c 1-nél nagyobb és 100-nál kisebb egész számok, e és f pedig olyan 100-nál nagyobb egészek, melyekre teljesül e+f=a+b+c. Mutassuk meg, hogy ef<abc.
 

6. Egy egyenlő oldalú konvex ötszögben három átló hossza azonos. Bizonyítsuk be, hogy az ötszög szabályos!
 

7. Oldjuk meg a természetes számok halmazán a
7[x]+1=x
egyenletet ([a] jelöli az a-nál nem nagyobb egész számok közül a legnagyobbat)!
 

8. Adott 20 különböző pozitív egész szám, mindegyik kisebb 70-nél. Mutassuk meg, hogy páronkénti különbségeik közt van négy egyenlő!
 

II. forduló

 


Az általános tantervű osztályok feladatai
 

1. Bizonyítsuk be, hogy minden x12 valós számra

9x+7<x+x+1+x+2<9x+9.

2. A sík egy véges H ponthalmazának az a tulajdonsága, hogy bármely P,RH pontpárhoz van egy QH pont, amelyre PQR hegyesszög. Bizonyítsuk be, hogy H valamely ponthármasa hegyesszögű háromszöget határoz meg!
 

3. Negyven gyufaszálat szétosztottunk húsz skatulyába, mindegyikben van gyufaszál, egyikben sincs huszonegy darab. Bizonyítsuk be, hogy kiválasztható néhány skatulya, amelyekben összesen húsz gyufaszál van!
 


A szakközépiskolások feladatai
 

1. Adott az ABC háromszög síkjában a háromszög oldalegyeneseire nem illeszkedő O pont. Húzzunk az O ponton át a háromszög oldalaival párhuzamos egyeneseket, ezek a háromszög másik két oldalegyenesét egy-egy pontban metszik. Az O pont és az egy-egy oldalegyenesen fekvő 2 metszéspont három háromszöget határoz meg. Fejezzük ki az ABC háromszög területét ezeknek a háromszögeknek a területével!
 

2. Bizonyítsuk be, hogy minden x12 valós számra
9x+7<x+x+1+x+2<9x+9.

3. Egy 4 egység élhosszúságú kockát akarunk szétvágni 64 darab 1 élhosszúságú kis kockára. Ezt megtehetjük egyszerűen 9 vágással, ha a szétvágással keletkező darabokat nem mozdítjuk el egymástól. Hány vágásra csökkenthető ez le, ha az egyes vágások után a kapott darabokat alkalmas módon átrendezhetjük?
 


A speciális matematika tantervű osztályok feladatai
 

1. Határozzuk meg a 33...31984db66...61984db szorzat
számjegyeinek összegét!
 

2. Legyen P1,P2,...,P5 a sík öt pontja. Bizonyítsuk be, hogy a fellépő leghosszabb és legrövidebb távolság hányadosa legalább 2sin54!
 

3. Tavaly a teniszezők átlagosan tizennyolc különböző ellenféllel játszottak. Kiválasztható-e néhány versenyző úgy, hogy ha csak ezek egymás elleni mérkőzéseit tekintjük, akkor mindenki legalább tíz másikkal játszott?