Cím: Az 1983-84. évi Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny feladatai
Füzet: 1984/november, 356 - 358. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): OKTV

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

Az első (iskolai) forduló feladatai

 

1. Oldjuk meg az egész számok halmazán a következő egyenlőtlenséget:
3x-117-x.

2. Oldjuk meg a valós számok halmazán a következő egyenletet:
43x+432x-433x+34x=2.

3. Egy 15-ször 15 mezőt tartalmazó, négyzet alakú táblázatba beírjuk a természetes számokat 1-től 225-ig úgy, hogy az első sorba balról jobbra rendre az 1-től 15-ig terjedők kerüljenek, a második sorba ugyanígy a 16-tól 30-ig terjedők, és így tovább; végül az utolsóba a 211-től 225-ig terjedők.
Igazoljuk, hogy bármiképpen választunk ki a táblázatból egy 11-szer 11 mezőt tartalmazó, négyzet alakú összefüggő részt, az ebben található számok összege mindig osztható 121-gyel!
 

4. Az ABCD négyzet belsejében olyan PAB egyenlő szárú háromszöget rajzolunk, amelyben PAB=PBA=15.
Igazoljuk, hogy a PCD háromszög szabályos!
 

5. Adott a konvex ABCD négyszög. (A csúcsokat pl. az óramutatóval ellentétes körüljárási irányban betűztük meg.)
Igazoljuk, hogy ha az ABC, BCD, CDA és DAB háromszögek kerülete egyenlő, akkor
AB2+BC2=CD2+DA2.
(AB2 jelöli az AB oldal mérőszámának négyzetét.)
 

6. Milyen határok közé esnek a síkbeli derékszögű koordináta-rendszer (0;2) pontján átmenő egyenesek közül azoknak az iránytangensei, amelyeknek az
x1|[x]|,
függvény grafikonjával a -4<x<-2 számközben két metszéspontjuk van?
 

7. Határozzuk meg a síkbeli derékszögű koordináta-rendszerben azokat a pontokat, amelyek egyenlő távolságra vannak az x tengely [-2;2] és az y tengely [1;3] szakaszától!
 

8. Egy dobozban végtelen sok cédula van. Minden cédulára felírtunk egy természetes számot. Tudjuk, hogy bármiképpen veszünk is ki a dobozból végtelen sok cédulát, mindig van köztük két olyan, hogy a rájuk írt számok különbsége legfeljebb egymillió.
Bizonyítsuk be. hogy van olyan szám, amely végtelen sok cédulán szerepel!
 

Második (döntő) forduló

 

A gimnáziumok speciális matematika tantervű III‐IV . osztályos tanulói számára
 

1. Egy háromszög oldalainak hossza a, b, c, a háromszögbe írt kör sugarának hossza ϱ, az egyes oldalakhoz hozzáírt körök sugarainak hossza rendre ϱa, ϱb, ϱc. Igazoljuk, hogy a háromszög akkor és csak akkor hegyesszögű, ha
ϱ2+ϱa2+ϱb2+ϱc2<a2+b2+c2.

2. Adott a síkon nyolc pont úgy, hogy nincs közöttük négy egy egyenesen. Legfeljebb hány olyan egyenes van, amire az adott pontok közül három illeszkedik?
 
3. A végtelenhez tartó (an) sorozat elemei természetes számok. Bizonyítsuk be, hogy ha a
bn=a1a2...an2an
sorozat konvergens, akkor határértéke zérus!
 

Az alaptanterv szerint tanuló gimnáziumi III. és IV. osztályos tanulók feladatai
 

1. Határozzuk meg mindazokat az x valós számokat, amelyekre az alábbi három állítás közül kettő igaz, egy pedig hamis:
a) x egész szám,
b) x2-3x negatív egész szám,
c) x+1x pozitív egész szám.
 

2. Bizonyos számú, egységnyi élű kockából egy nagyobb (tömör) kockát raktunk össze, majd befestettük ennek a nagyobb kockának néhány oldallapját. Ezután a nagyobb kockát szétszedtük egységnyi élű kockákra és azt találtuk, hogy 45 darab egységnyi élű kockának egy oldallapja sincs befestve.
Hány oldallapját festettük be a nagyobb kockának?
 

3. Jelentsenek a, b és c olyan nem-negatív valós számokat, amelyeknek összege 1-gyel egyenlő!
Bizonyítsuk be, hogy
1-a1+a+1-b1+b+1-c1+c32.

Mely esetben érvényes itt az egyenlőség?
 

A nem speciális matematika tantervű III‐IV. osztályos tanulók feladatai
 

1. Az ABCDEF konvex hatszög AB, BC, CD, DE, EF, FA oldalainak felezőpontjai rendre P, Q, R, S, T, U. Bizonyítsuk be, hogy a szemközti oldalak felezőpontjait összekötő PS, QT, RU szakaszok között akkor és csakis akkor van két merőleges, ha ezekből a szakaszokból derékszögű háromszög szerkeszthető.
 

2. Hányféleképpen fedhető le a 2×30-as sakktábla 1×2-es dominókkal? (A táblát rögzítettnek tekintjük.) (A 2×30-as sakktábla téglalap, amelynek oldalai 2, ill. 30 egyégnyiek; a lefedések számának pontos értékét kell megadni.)
 

3. Legyen p 4-nél nagyobb egész szám. Bizonyítsuk be, hogy p akkor és csakis akkor primszám, ha p bármely, négy pozitív egész összegére való felbontásában semelyik két tag szorzata sem egyenlő a másik két tag szorzatával.
 

Harmadik (rendkívüli döntő) forduló

 

A gimnáziumok speciális matematika tantervű III‐IV. osztályos tanulói számára
 

1. Határozzuk meg az összes olyan a, b, c és A, B, C nemnegatív valós számot, amelyre teljesülnek a következő egyenlőségek:
a+b+c=1,A+B+C=1,aA+bB+cC=13,aB+bC+cA=13.

2. Legyen ABC egy hegyesszögű háromszög, P pedig a háromszög egy belső pontja. A PAB, PBC, PCA háromszögek magasságpontjait jelölje rendre R, S, T.
Bizonyítsuk be, hogy az ABC és RST háromszögek területe megegyezik!
 

3. Mutassuk meg, hogy annak a valós számokon értelmezett f függvények, amely tetszőleges x valós számra az
f(x)=sinx+sin(x2),
értéket veszi fel, nincs legnagyobb értéke!