Cím: Az 1982-83. tanévi Országos Középiskolai Matematikai Verseny feladatai
Füzet: 1983/november, 116 - 117. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): OKTV

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

Az 1982‐83. tanévi
Országos Középiskolai Matematikai Verseny
 
Első (iskolai) forduló
feladatai
 

1. Egységnyi oldalú négyzet két szomszédos oldalára ‐ mint alapokra ‐ befelé egyenlő oldalú háromszögeket rajzolunk. Mekkora a két háromszög közös részének területe? (7 pont)
2. Melyik az a (tízes számrendszerbeli) kétjegyű szám, amelynek négyzetéből levonva a számjegyeinek felcserélésével nyert kétjegyű szám négyzetét, pozitív négyzetszámot kapunk?  (9 pont)
3. Bizonyítsuk be, hogy ha n pozitív egész számot jelöl, akkor az
S=-1+22-24+26-+...-28n-4+28n-2
összeg osztható 51-gyel!  (9 pont)
4. Jelentsen a az 1-től különböző pozitív (valós) számot! Oldjuk meg a valós számok halmazán az
axax-1>1+a-x1-2a-x(1)
egyenlőtlenséget!  (10 pont)
5. Adjuk meg a természetes számok halmazának három olyan részhalmazát, amelyekre teljesül, hogy bármely kettőnek közös része végtelen sok elemet tartalmaz, de a három halmaz közös része üres! (12 pont)
6. Jelölje kn az egységsugarú körbe írt 2n+1 oldalú szabályos sokszög kerületét, Kn pedig az egységsugarú kör köré írt 2n+1 oldalú szabályos sokszög kerületét! Igazoljuk, hogy
Kn+1-kn+1<Kn-kn2.
 (12 pont)
7. Húzzunk tetszés szerinti szelőt az ABC háromszögbe írt kör O középpontján keresztül! Bizonyítsuk be, hogy ez a szelő olyan háromszöget vág le az eredeti ABC háromszögből, amelynek területe: t2r2, ahol r az ABC háromszögbe írt kör sugarát jelöli! Mely esetben érvényes az egyenlőség jele?  (16 pont)
8. Bizonyítsuk be, hogy ha k és n tetszőleges pozitív egész számokat jelentenek, akkor
min (k1/n,n1/k)31/3.

Megjegyzés: min (k1/n,n1/k) jelenti a k1/n és n1/k számok közül a kisebbet (nem nagyobbat). (18 pont)
 

Második (döntő) forduló
 

Az alaptanterv szerint tanuló gimnáziumi, valamint a szakközépiskolák III. és IV. osztályos tanulóinak:.
 

1. Jelentsen k pozitív egész számot! Bizonyítsa be, hogy ha 1-től 10k-ig összeadjuk az 5-tel nem osztható pozitív egész számokat, akkor összegül nem kaphatunk négyzetszámot!
2. A síkbeli derékszögű koordináta‐rendszerben adottak a következő pontok: A(1;2), B(7;3), C(5;8), D(3;7) és E(6;6). Mely P pontra lesz a lehető legkisebb a PA+PB+PC+PD+PE összeg, ha a koordináta‐rendszer bármely pontjából csak a koordináta tengelyekkel párhuzamos irányokban mozogva lehet eljutni egy másik pontba?
3. A kör AB és AC húrja egyenlő egymással. Szerkessze meg a körnek azokat a húrjait, amelyeket az AB, AC húrok három egyenlő részre osztanak!
 

A gimnáziumok matematika II. tantervű III‐IV. osztályos tanulói számára:
 

1. Válasszuk meg úgy az ABC háromszög P belső pontját, hogy PAC=PBC teljesüljön. Legyen X a P-ből az AC-re, Y a P-ből a BC-re állított merőleges talppontja. Bizonyítsuk be, hogy van olyan pont, amelyen az XY szakasz felező merőlegese P minden megengedett helyzete esetén átmegy!
2. Egy téglatest alakú ládát 1×2×4-es méretű téglákkal teljesen megtöltöttünk. Bizonyítsuk be, hogy az összes tégla úgy is berakható a ládába, hogy az egyenlő hosszúságú élek mind párhuzamosak!
3. EGYIK és MÁSIK játéka a következő: addig dobnak fel ismételten egy szabályos kockát, amíg vagy két 6-os jön ki egymás után, vagy van 10 egymást követő olyan dobás, amelyek között nincs 6-os. Előbbi esetben EGYIK, utóbbiban MÁSIK a nyertes. Kinek kedvez a játék?
 


A matematikát fakultatív keretben tanuló gimnáziumi III‐IV. osztályos tanulóknak
 

1. Értelmezzük a pozitív valós számok halmazán a következő két műveletet:
xy=x+y+xy és x*y=x2+y22xy.
Igazoljuk, hogy
 

a) bármely x, y, z esetén (xy)oz=xo(yz);
b) bármely x1, x2, ..., xn; y1, y2, ..., yn számra (x1*y1)(x2*y2)...(xn*yn)2n-1, ahol n1 természetes szám.
 

2. Megegyezik a matematika II. tantervű verseny 1. feladatával.
3. A sík minden rácspontját (amelynek koordinátái egész számok) fessük be hat szín valamelyikével!
Bizonyítsuk be, hogy bármely színezéshez található olyan téglalap, amelynek csúcsai azonos színű rácspontok és oldalai párhuzamosak a koordinátatengelyekkel!