|
Cím: |
Az 1982-83. tanévi Országos Középiskolai Matematikai Verseny feladatai
|
Füzet: |
1983/november,
116 - 117. oldal |
PDF | MathML |
Témakör(ök): |
OKTV |
|
A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.Az 1982‐83. tanévi Országos Középiskolai Matematikai Verseny Első (iskolai) forduló feladatai 1. Egységnyi oldalú négyzet két szomszédos oldalára ‐ mint alapokra ‐ befelé egyenlő oldalú háromszögeket rajzolunk. Mekkora a két háromszög közös részének területe? (7 pont) 2. Melyik az a (tízes számrendszerbeli) kétjegyű szám, amelynek négyzetéből levonva a számjegyeinek felcserélésével nyert kétjegyű szám négyzetét, pozitív négyzetszámot kapunk? (9 pont) 3. Bizonyítsuk be, hogy ha pozitív egész számot jelöl, akkor az | | összeg osztható 51-gyel! (9 pont) 4. Jelentsen az 1-től különböző pozitív (valós) számot! Oldjuk meg a valós számok halmazán az egyenlőtlenséget! (10 pont) 5. Adjuk meg a természetes számok halmazának három olyan részhalmazát, amelyekre teljesül, hogy bármely kettőnek közös része végtelen sok elemet tartalmaz, de a három halmaz közös része üres! (12 pont) 6. Jelölje az egységsugarú körbe írt oldalú szabályos sokszög kerületét, pedig az egységsugarú kör köré írt oldalú szabályos sokszög kerületét! Igazoljuk, hogy (12 pont) 7. Húzzunk tetszés szerinti szelőt az háromszögbe írt kör középpontján keresztül! Bizonyítsuk be, hogy ez a szelő olyan háromszöget vág le az eredeti háromszögből, amelynek területe: , ahol az háromszögbe írt kör sugarát jelöli! Mely esetben érvényes az egyenlőség jele? (16 pont) 8. Bizonyítsuk be, hogy ha és tetszőleges pozitív egész számokat jelentenek, akkor Megjegyzés: jelenti a és számok közül a kisebbet (nem nagyobbat). (18 pont)
Második (döntő) forduló Az alaptanterv szerint tanuló gimnáziumi, valamint a szakközépiskolák III. és IV. osztályos tanulóinak:. 1. Jelentsen pozitív egész számot! Bizonyítsa be, hogy ha 1-től -ig összeadjuk az 5-tel nem osztható pozitív egész számokat, akkor összegül nem kaphatunk négyzetszámot! 2. A síkbeli derékszögű koordináta‐rendszerben adottak a következő pontok: , , , és . Mely pontra lesz a lehető legkisebb a összeg, ha a koordináta‐rendszer bármely pontjából csak a koordináta tengelyekkel párhuzamos irányokban mozogva lehet eljutni egy másik pontba? 3. A kör és húrja egyenlő egymással. Szerkessze meg a körnek azokat a húrjait, amelyeket az , húrok három egyenlő részre osztanak! A gimnáziumok matematika II. tantervű III‐IV. osztályos tanulói számára: 1. Válasszuk meg úgy az háromszög belső pontját, hogy teljesüljön. Legyen a -ből az -re, a -ből a -re állított merőleges talppontja. Bizonyítsuk be, hogy van olyan pont, amelyen az szakasz felező merőlegese minden megengedett helyzete esetén átmegy! 2. Egy téglatest alakú ládát -es méretű téglákkal teljesen megtöltöttünk. Bizonyítsuk be, hogy az összes tégla úgy is berakható a ládába, hogy az egyenlő hosszúságú élek mind párhuzamosak! 3. EGYIK és MÁSIK játéka a következő: addig dobnak fel ismételten egy szabályos kockát, amíg vagy két 6-os jön ki egymás után, vagy van 10 egymást követő olyan dobás, amelyek között nincs 6-os. Előbbi esetben EGYIK, utóbbiban MÁSIK a nyertes. Kinek kedvez a játék?
A matematikát fakultatív keretben tanuló gimnáziumi III‐IV. osztályos tanulóknak 1. Értelmezzük a pozitív valós számok halmazán a következő két műveletet: | | Igazoljuk, hogy bármely , , esetén ; bármely , , , ; , , , számra , ahol természetes szám. 2. Megegyezik a matematika II. tantervű verseny 1. feladatával. 3. A sík minden rácspontját (amelynek koordinátái egész számok) fessük be hat szín valamelyikével! Bizonyítsuk be, hogy bármely színezéshez található olyan téglalap, amelynek csúcsai azonos színű rácspontok és oldalai párhuzamosak a koordinátatengelyekkel!
|
|