A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. forduló 1. Melyek azok a kétjegyű számok, amelyeknek legtöbb osztója van? 2. Oldja meg a következő egyenlőtlenséget: 3. Az konvex hatszög szögei egyenlők. Bizonyítsa be, hogy 4. Mely valós értékek elégítik ki a következő kettős egyenlőtlenséget: 5. Mekkora szöget zárnak be a téglalap átlói az oldalakkal, ha a szögfelezői által határolt négyzet területe egyenlő a téglalap területével? 6. Legyen , ha és , ha ; továbbá . a) Határozza meg értékét, ha | |
b)Az mely értékeire igaz, hogy ? 7. Bizonyítsa be, hogy ha az , , pontokra teljesül és az , , síkjának tetszés szerinti pontja, akkor . Igaz-e az állítás akkor is, ha nincs az , és síkjában? 8. A sorozatot a következőképpen definiáljuk: | | szám legnagyobb prímosztója. Bizonyítsuk be, hogy a sorozatban nem fordulhat elő az -ös szám!
II. forduló
A szakközépiskolák és a gimnáziumok általános tantervű III-IV. osztályos tanulói részére 1. Adja meg az összes olyan természetes számot, amelyre egyenlő egy egész szám négyzetével! 2. Legyenek és olyan valós változók, amelyekre és . Állapítsa meg az kifejezés legkisebb és legnagyobb értékét, továbbá azt is, hogy a kifejezés az és változók mely értékei esetén veszi fel a szélsőértékeit! 3. Háromoldalú csonka gúla alaplapjának területe , fedőlapjának területe , oldallapjai területének összege . Bizonyítsa be, hogy ha a csonka gúla úgy metszhető el az alaplapjával párhuzamos síkkal, hogy a kapott két kisebb csonka gúla mindegyikébe gömböt lehet írni, akkor fennáll a következő összefüggés: (A háromoldalú csonkagúlába írt ‐ vagy beírt ‐ gömbön olyan gömböt értünk, amely érinti a csonka gúlának mind az öt lapját.)
A gimnáziumok matematika I. szakosított tantervű III ‐ IV. osztályos tanulói részére 1. Állítsuk párba a tetraéder lapsúlyvonalai közül azokat, amelyek ugyanabból az élfelezőpontból indulnak ki. Tegyük fel, hogy egy tetraéderben az egy párba tartozó lapsúlyvonalak egyenlők. Hány különböző lapsúlyvonal-hosszúság lehet? 2. Legyen | | és | | Oldjuk meg az egyenletet! 3. Legyen az pozitív egész szám tízes számrendszerbeli alakjában a nullák száma! Mivel egyenlő az összeg, ha ?
A gimnáziumok matematika II. szakosított tantervű III - IV. osztályos tanulói számára 1. Adott egy körön hat különböző pont. Kiválasztunk a pontok közül hármat; az ezek által meghatározott háromszög magasságpontját összekötjük a másik három pont által meghatározott háromszög súlypontjával. Mutassuk meg, hogy az összes ilyen módon kapott egyenesnek van közös pontja! 2. Legyen tetszőleges pozitív egész, és jelölje azoknak a ‐ különböző pozitív egészekből álló ‐ számhármasoknak a számát, amelyekben az elemek összege -nel egyenlő! Két számhármast azonosnak tekintünk, ha csak az elemek sorrendjében különböznek. Adjuk meg az összes olyan -et, amelyre páros! 3. Adjunk meg olyan egész együtthatós polinomot, amelyre teljesül, hogy a intervallumban minden -re |