A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Az 1980. évi Kürschák József Matematikai Tanulóverseny feladatainak megoldása 1. feladat. A tér pontjait kiszínezzük színnel (mind az szín ténylegesen előfordul). Bizonyítsuk be, hogy van olyan sík, amelyik legalább különböző színű pontot tartalmaz. Megoldás. A színeket nevezzük , , , , -nek, és , , , , jelentsen a továbbiakban mindig egy‐egy , , , , ill. színű pontot. Egy egyenest, síkot, ha van rajta 3, 4, ill. 5 különböző színű pont, röviden 3-, 4-, ill. 5-színűnek fogunk nevezni. A megoldásokban gyakran fogunk használni két okoskodást, ezeket segédtételként előrebocsátjuk. 1. SEGÉDTÉTEL. Ha a feladat feltételei teljesülnek, és van egy -színű egyenes, akkor van a térben -színű sík. Valóban legyen a egyenesen mondjuk , és színű pont is. Feltétel szerint van a térben színű pont; van továbbá olyan sík, amely tartalmazza -t és -t is, egy ilyen sík pedig (legalább) 4-színű. 2. SEGÉDTÉTEL. Ha a feladat feltételei teljesülnek, továbbá egy -színű síknak és egy olyan egyenesnek, amelyiken van a maradó színű pont, van közös pontja, akkor van a térben -színű sík. Bizonyítás: Legyen az síkon , és színű pont, a egyenesen és színű pont és legyen a sík és az egyenes közös pontja. Ha színe , vagy , akkor 3-színű, és így az 1. segédtétel szerint igaz az állítás; ha pedig vagy színű, akkor 4-színű. I. megoldás. Ha , , , , közül valamelyik négyen át fektethető sík, akkor igaz a feladat állítása. Ha nem, akkor tekintsük az tetraéder oldallapjainak a síkját. Ha valamelyiknek, pl. a , , pontokat tartalmazó síknak ellenkező oldalára esik a tetraéder és , akkor metszi -t (1/a ábra).
1. ábra Ha viszont bármelyik síkot véve, annak ugyanarra az oldalára esik a tetraéder és , akkor a tetraéder tartalmazza -t (1/b ábra). különbözik -tól, mert más színű, így közelebb van -hez, mint , tehát ez esetben is metszi az síkot. Ekkor azonban a 2. segédtétel értelmében igaz a feladat állítása. II. megoldás. Az , , -t tartalmazó és , , -t tartalmazó síknak van m metszésvonala, ha nem esnek egybe, mert van közös pontjuk, . Ha a két sík egybeesik, akkor az 5-színű. Ha különbözők és tartalmaz vagy színű pontot, akkor , ha pedig vagy színű pontot, akkor 4-színű.
2. ábra Ha minden pontja -színű, és vagy metszi -et (2/a ábra), akkor a metsző egyenes 3-színű, és így az 1. segédtétel szerint igaz a feladat állítása. Ha végül sem, sem metszi -et, akkor mindkettő párhuzamos -mel (2/b ábra), mert -t és -et az , -t és -et az sík tartalmazza, s így kitérők nem lehetnek. Ekkor azonban és is párhuzamos, így fektethető rajtuk át sík, és ez 4-színű. III. megoldás. Legyen az -t, -t és -t tartalmazó sík. Ha ez 4-színű, akkor igaz a feladat állítása. Ha 3-színű, de a egyenes is 3-színű, vagy ha az egyenes metszi -et, akkor az 1., ill. a 2. segédtétel szerint igaz a feladat állítása. Ha 3-színű, 2-színű és párhuzamos -sel, akkor fektessünk síkot -n, -n és -n át. Ez -et egy -vel párhuzamos egyenesben metszi (3. ábra).
3. ábra Ha -n van vagy színű pont, akkor második síkunk 4-színű. Ha minden pontja színű és hasonlóan a -n át -vel párhuzamosan húzott egyenes színű, a -n át húzott párhuzamos pedig színű, akkor vegyünk egy -t metsző síkot. A metszéspont vagy színű, mert a egyenes 2-színű. Ez a sík metszi a párhuzamos , , egyenest is, így 4-színű. IV. megoldás. Ha van az síkot metsző, és színű ponton átmenő egyenes, akkor a 2. segédtétel szerint igaz a feladat állítása. Elég tehát azt az esetet vizsgálni, ha minden színű pont a -n átmenő, síkkal párhuzamos síkban van. Ha hasonlóan a síkot és az ponton átmenő, színű pontot is tartalmazó egyeneseket vizsgáljuk, akkor tovább szűkíthetjük a megvizsgálandó eseteket arra, hogy az színű pontok legyenek rajta az -n átmenő, síkkal párhuzamos síkon is. Hasonlóan folytatva tovább, megkívánhatjuk azt is, hogy a -n átmenő, síkkal párhuzamos síkon is, valamint a -n átmenő, síkkal párhuzamos síkon is legyenek rajta az színű pontok.
4. ábra Ez a 4 sík azonban (az tetraéderhez hasonló) tetraédert határoz meg (4. ábra), így nincs olyan pont, amelyik mindegyiken rajta lenne. Nem maradt tehát külön megvizsgálandó eset, s így mindig teljesül a feladat állítása. Eddig különböző színű pontokból indultunk ki. A következő megoldás éppen egyező színűeket keres. V. megoldás. Kell lennie a térben 3 nem egy egyenesen levő, azonos színű pontnak, hiszen különben az egész térnek nem lehetne több, mint 5 egyenese. Legyenek az háromszög csúcsai színűek. Ha minden más színű pont a háromszög síkjában van, akkor ez a sík 5-színű. Ha nem, akkor legyen a síkon kívül egy -tól különböző ‐ mondjuk színű ‐ pont . A , , egyenesek nincsenek egy síkban (5. ábra), tehát minden sík metsz legalább egy egyenest közölük.
5. ábra Egy‐egy , és színű pontot véve, az ezeket tartalmazó sík tehát metszi a 3 egyenes valamelyikét, s így 2. segédtételünk alapján következik, hogy igaz a feladat állítása. VI. megoldás. Megmutatjuk, hogy ha a tér pontjai úgy vannak megszínezve, hogy egy‐egy sík legfeljebb 3-színű, akkor a tér legfeljebb 4-színű. Megjegyezzük, hogy a feltételből következik, hogy a tér minden egyenese 2-színű, hiszen ha volna 3-színű egyenes, akkor a 2. segédtétel szerint volna 4-színű sík is. Ha 4 szín sem fordul elő, akkor nyilvánvalóan igaz az állításunk. Ha , , , színe , , , ill. , akkor a 4 pont tetraédert határoz meg, hiszen nincs 4-színű sík. Legyen a tér tetszés szerinti pontja. Ha az vagy a egyenesen van, akkor az előrebocsátott megjegyzés szerint csak vagy színű, illetőleg csak vagy színű lehet. Ha egyik egyenesen sincs rajta, akkor a -n, -n és -n átmenő sík és a -n, -n és -n átmenő sík egyértelműen meg van határozva. Valamelyik síkot metszi a másikban levő tetraéderél egyenese, mert és kitérő, így mindegyiken át csak egy a másikkal párhuzamos sík fektethető, és az így keletkező két sík párhuzamos. -nek és -nek azonban közös pontja , így nem lehetnek párhuzamosak (6. ábra).
6. ábra Ha pl. metszi -t, a metszéspont vagy színű; a sík tartalmaz még és színű pontot, így színe is csak e 3 pont valamelyikével lehet egyező, mert is 3-színű. Nem fordulhat elő a tér pontjainak színe közt , , és -től különböző. A bizonyított tételből következik, hogy ha a tér több, mint 4-színű, akkor van több, mint 3-színű sík, ez pedig éppen a bizonyítandó állítás. Megjegyzések. 1. Volt, aki megmutatta, hogy 4-színű térnek nem feltétlenül van 4-színű síkja ‐ ami várható is ‐. A térben egyetlen egyenes pontjai legyenek és színűek, egy -n átmenő sík -n nem levő pontjai színűek és a tér -en nem levő pontjai színűek (7. ábra).
7. ábra Itt csak a sem -sel sem -vel nem párhuzamos síkok lehetnének 4-színűek, ezek azonban -et színű és vagy színű vagy színű pontokban metszik, de egyszerre mindhárom színűeket nem tartalmaznak. 2. Igaz és könnyen igazolható a feladat és az 1. megjegyzés állításának a síkbeli megfelelője: Ha egy sík pontjai 4 színnel vannak kiszínezve, akkor van olyan egyenes a síkban, amelyen előfordul 3 különböző színű pont. Ha viszont a sík minden egyenese 2-színű, akkor a sík legfeljebb 3-színű. Ezzel kapcsolatban felmerül a kérdés, hogy ha a sík pontjai csak 3 színnel vannak kiszínezve, de úgy, hogy minden színnel van színezve 3 nem egy egyenesen levő pont, vajon ebből nem kövekezik-e már 3-színű egyenes létezése. Meglepő, de A. W. Hales és E. Straus megmutatta, hogy ez nem következik. Ők megadtak olyan eljárást, amelynek segítségével úgy rendelhető a sík minden pontjához 3 szín valamelyike, hogy minden egyenes legfeljebb 2-színű legyen, de minden színhez legyen olyan háromszög, amelyiknek mindhárom csúcsa a megadott színű. Az eljárás túl bonyolult ahhoz, hogy itt ismertetni lehetne, csak azt említem meg érdekesség kedvéért, hogy kombinatorikus és számelméleti jellegű segédeszközök igen szellemes összekapcsolásával sikerül megadniuk egy kívánt tulajdonságú színezést. 3. Az egyik versenyző azt az érdekes kérdést vetette fel, hogy ha olyan 4-színű síkot keresünk, amelyiken egy előre kiválasztott szín előfordul, van-e ilyen is? Ő úgy látta, hogy nem föltétlenül található, de az általa megadott példa hibás, semmi nem derül ki belőle. A helyes válasz igenlő, hiszen van 4-színű sík a feladat állítása szerint és éppen említettük, hogy ezen van 3-színű egyenes. Legyen -n , és színű pont és legyen és , ill. színű. Ekkor bármelyik színhez jó a -t és -t vagy a -t és -t tartalmazó sík. Síkban nem ez a helyzet. Legyenek egy egyenes pontjai , , színnel színezve, a sík többi pontjai pedig színűek. Ekkor az egyetlen 3-színű egyenes, színt tartalmazó 3-színű egyenes tehát nincs. Ha most folytatjuk a színezést a térre úgy, hogy a térnek az adott síkon kívüli pontjai mind legyenek színűek, akkor csak a -n átmenő síkok négyszínűek a térben. Így nincs olyan négyszínű sík a térben, amin és szín is szerepelne. Ha tehát egy szín helyett színpárra ismételjük meg kérdésünket, akkor már a térben is tagadó a válasz. 2. feladat. Legyen páratlan egész szám. Bizonyítsuk be, hogy akkor és csak akkor léteznek olyan , természetes számok, melyekre ha -nek van alakú prímosztója. I. megoldás. Tegyük fel, hogy van az egyenletnek pozitív egész , megoldása. Legyen a két szám legnagyobb közös osztója , azaz ahol és pozitív egész és nincs 1-nél nagyobb közös osztójuk, más szóval relatív prímek. Ezt beírva az egyenletbe és a törteket eltávolítva, azt kapjuk, hogy Itt páratlan volta miatt a jobb oldal csak úgy lehet 4-gyel osztható, ha osztható 4-gyel. Ekkor és vagy mindkettő páros vagy mindkettő páratlan. Mivel ezen kívül relatív prímek is, csak a második eset következhet be. Minthogy pedig az összegük osztható 4-gyel, ez csak úgy lehet, ha az egyik alakú, a másik alakú. A (2) összefüggés szerint osztója az szorzatnak. -hez azonban relatív prím, hiszen ha volna 1-nél nagyobb közös osztójuk, az osztója volna -nek is, azonban és relatív prímek. Ismeretes, hogy ebben az esetben csak úgy lehet osztója a szorzatnak, ha a másik tényezőjének, -nek is osztója. Ugyanígy következik, hogy is osztója -nek. Az -re és -re tett megállapításaink alapján következik, hogy ha megoldható az egyenlet, akkor van -nek alakú osztója. Ekkor azonban van ilyen alakú prímosztója is. Ha ugyanis egy alakú számot akárhogy felbontunk tényezőkre, akkor azok közt van alakú. Valóban, számunk páratlan, így a felbontás tényezői is páratlanok, akkor pedig vagy vagy alakúak. Két előbbi alakú szám szorzata is ilyen alakú: | | és ez az alak újabb ilyen tényezőkkel szorozva sem változik meg. Elő kell tehát fordulnia alakúnak is. Ez igaz akkor is, ha prímtényezőkre bontottuk a számot. Így alakú osztójának van alakú prímosztója, de ez osztója -nek is. Tegyük most fel, hogy -nek egy prímosztója: . Ekkor | | tehát , megoldása az egyenletnek. Ezzel a feladat állítását bebizonyítottuk. Megjegyzések. 1. Felhasználtuk azt a tételt, hogy ha egy egész szám osztója egy szorzatnak, de annak egyik tényezőjéhez relatív prím, akkor osztója a másik tényezőnek. Ez következik a számelmélet alaptételéből, ami szerint minden 1-nél nagyobb természetes szám felbontható véges sok (pozitív) prímszám szorzatára és ez a felbontás a tényezők sorrendjétől eltekintve egyértelmű. Fordítva, az alaptétel is következik a fent kimondott tételből, az pedig bizonyítható az alaptétel felhasználása nélkül. 2. A bizonyítás befejező részében nem használtuk ki, hogy prím, tehát képleteink minden alakú osztójához megadnak egy megoldást. 3. A megoldás első részének gondolatmenetét folytatva és , relatív prím volta miatt a jobb oldali szorzat csak úgy lehet -gyel osztható, ha osztható vele: . Ezeket beírva (2)-be adódik. Láttuk továbbá, hogy osztható 4-gyel, így jelöléssel | | Ebből is világos, hogy és közül az egyik , a másik alakú. Mivel és szerepe szimmetrikus, feltehetjük, hogy a alakú. Tudjuk már, hogy és relatív prímek. Azt kaptuk tehát, hogy az (1) egyenlet összes megoldását megkapjuk, ha vesszük -nek alakú felbontásait, amelyekben és relatív prímek, és képezzük hozzájuk a , képletek szerinti értékeket, továbbá a két szám felcserélésével keletkező számpárt. és mindig különböző, mert és nem lehet egyenlő. -nek minden alakú osztójához van legalább egy alakú felbontása. Válasszuk ugyanis -nek, -nek pedig az bármelyik alakú és -hez relatív prím osztóját (az 1 mindig ilyen). Ekkor egész és . (Megoldást kapunk akkor is, ha és nem relatív prím, csak így egyes megoldásokat többször is megkaphatunk.) II. megoldás. A feladatnak csak azt a részét bizonyítjuk, hogy ha az (1) egyenlet megoldható, akkor van -nek alakú prímosztója. A törteket eltávolítva és 0-ra redukálva a összefüggést kapjuk. Szorozzunk 4-gyel és adjunk mindkét oldalhoz -et, ekkor a bal oldal szorzattá alakítható. Itt a bal oldali tényezők pozitívok, mert (1)-ből is, is kisebb -nél, s így Ha -nek nincs alakú prímosztója, akkor nem állhat fenn az egyenlet, ekkor ugyanis is, is alakú, tehát mint az előző megoldásban láttuk, van alakú prímosztójuk. Ekkor azonban a bal oldalt prímtényezőkre bontva, azok közt lennének alakú prímek, a jobb oldalon viszont beírva prímtényezős felbontását, csupa alakú prímszám szorzata állna, ez pedig ellentmond annak, hogy minden 1-nél nagyobb természetes szám a tényezők sorrendjétől eltekintve egyértelműen írható fel prímtényezők szorzataként. Megjegyzés. Lényeges volt, hogy a természetes számok körére szorítkozunk, s ezért meg kellett állapítani, hogy a szorzat tényezői pozitívok. Ezt a legtöbb versenyző, aki ezt az utat választotta, elmulasztotta. Pedig írhatjuk az egyenlőséget alakban is, és ekkor semmi probléma nem látszik adódni abból, ha minden prímosztója alakú. Valóban van is megoldása az (1) egyenletnek, ha csak azt kívánjuk, hogy és egész legyen és : | |
3. feladat. Adott teniszversenyzők két csoportja: az egyik , a másik versenyzőből áll. Mindegyik csoporton belül ismerjük a versenyzők erősorrendjét. Adjunk meg olyan eljárást, amelynek segítségével mérkőzés lejátszása után megállapítható, ki a játékos közül a középső (tehát az -edik). (Feltesszük, hogy a játékosok mind különböző erősségűek, és az erősebb játékos mindig legyőzi a gyengébbet.) A teniszezők csoportjait nagybetűkkel fogjuk jelölni, az egyes versenyzőket a megfelelő kisbetűvel, indexként melléírva, hogy a legerősebbtől kezdve hányadik erősségben a saját csoportján belül. I. megoldás. A játszmákat úgy kell választanunk, hogy eredményük alapján minél erősebben szűkíthessük azoknak a körét, akik közt az összesített sorrendben 1001-edik teniszező lehet. Ha egy és egy csoport összesített sorrendjében a -adik versenyzőt keressük, akkor egy később alkalmasan választandó értékkel -t és -t küldjük pályára. Ekkor a győztesnél csak azok lehetnek jobbak, akik -nél is, -nél is jobbak (8. ábra), a vesztesnél pedig még a győztes is, tehát eggyel több teniszező.
8. ábra A győztesnél tehát legfeljebb erősebb versenyző lehet. Így ő a -edik vagy annál erősebb az összesített sorrendben. A -adik helyre tehát nem jön szóba, a nála erősebbek természetesen szintén nem. A vesztesnél legalább eggyel több versenyző erősebb, tehát legalább . Így ő még esetleg lehet -adik, de a nála gyengébbek már nem. A 9. ábrán a nyíl a győztestől mutat a vesztesre. A zárójelbe tett versenyzők nem lehetnek már -adikak.
9. ábra Ha az csapatban versenyző van, a -ben , tehát az összsorrendben -edik versenyzőt keressük. Válasszuk -t -nek, tehát küzdjön meg és . Ha az erősebb, akkor a -edik versenyző , , és , , közül kerül ki, és ezeket állítva sorrendbe, köztük őt az -edik helyen találjuk, hiszen , , -et azért hagyhatjuk figyelmen kívül, mert biztosan erősebbek a -edik versenyzőnél. Ha viszont erősebb -nél, akkor a középső versenyző , , és , , közül kerül ki, tehát egy és egy fős csoport teniszezői közül, és köztük ő az -edik, azaz középső, hiszen olyan teniszezőt hagytunk figyelmen kívül, akik biztosan erősebbek nála. Az első esetben 2 versenyző tekinthető középsőnek, közülük az erősebbet kell keresnünk. Ha -ban versenyző van, -ben , és az összesített sorrendben a -ediket keressük, akkor és mérje össze erejét. Aszerint, hogy vagy győz-e, , , és , , közül, vagy pedig , , és , , közül kell keresnünk az -ediket, tehát két tagú csoportból az erősebb középsőt, vagy egy és egy tagú csoportból a középsőt. Meg kell vizsgálnunk két egyenlő létszámú csoport esetét is, mert láttuk, ilyenre is vezethet eljárásunk. Ilyen esetekben idáig a két középen levő versenyző közül az erősebbet kellett keresni. Ha is, is tagú és a -edik versenyzőt keressük, akkor és csapjon össze. Az és csoport szerepe most teljesen szimmetrikus, elég tehát azt az esetet vizsgálni, ha győz. Ekkor , , és , , közül kell az -ediket keresnünk, tehát két egyenlő csoport egyesített listáján az erősebbik középsőt. Ha végül is, is versenyzőből áll, és az összesítésben -edik versenyzőt keressük, akkor kézenfekvő, hogy eddigi formulánktól kissé eltérve a két középsőt: -et és -et küldjük pályára. Ismét elég azt az esetet vizsgálni, ha győz (10. ábra).
10. ábra Ekkor csoporttársa gyengébb nála, -ből pedig legalább -en, tehát az erőlistán -edik még lehet, de az őt megelőző csoporttársai már megelőzik a -edik versenyzőt. -nél csoporttársa erősebb és -ból legalább teniszező, tehát ő legalább -edik, a nála gyengébb csoporttársai pedig még hátrább vannak. Így , , és , , közül kell még kiválasztani az -ediket, vagyis egy -es és egy -es csoportból ismét a középsőt. Minden esetben azt kaptuk tehát, hogy a versenyzők összlétszáma egy‐egy lépésben megfeleződik, vagy ha páratlan volt, a rosszabbik esetben féllel több lesz a felénél. Eszerint 2001 versenyző esetén eljárásunk mellett az egyes játszmák eredménye a legrosszabb esetben a következőképpen alakulhat: Legkésőbb a 11-edik lépés után tehát kiderül, ki a középső. Ezzel igazoltuk a feladat állítását. Megjegyzések. 1. Minden lépés után felírva a két csoport lehetséges alakulását, a következő táblázatot kapjuk:
Eszerint eljárásunk a legszerencsésebb esetben is csak 10 lépésben vezet célhoz. 2. A 11-es szám optimális abban az értelemben, hogy nem lehetséges olyan algoritmus, amelyik 10 lépésben megtalálja a középső versenyzőt, bárki legyen is az. Ez azért van így, mert van 2001 versenyző, akik közül bárki lehet a középső. Másrészt viszont csak egy és egy -beli játékost van értelme játszatni egymással, mert egy csoportbelieknél tudjuk már a játszmák kimenetelét. Egy‐egy játszmában vagy az -beli vagy a -beli játékos győz, tehát kétféle kimenetel lehetséges. A 10 játszmának együtt eszerint különböző kimenetele lehet. Semmilyen algoritmus esetén sem kaphatunk 10 mérkőzésből 2001 különböző választ. 3. Váratlannak látszik, hogy a két páratlan csoport esetében változtatni kellett a stratégián. Akkor lesz , a -adik, ha -től (ha ) kikap, de -et (ha -ben van legalább játékos) már megveri. A fenti eljárásban a két itt említett játszmából mindig az előbbi típusút játszattuk le, a mondott esetben azonban az utóbbi típusú volt a célszerű. Érdekes megjegyezni, hogy a két típusú játszma minden esetben egymásba megy át, ha ahelyett, hogy a legerősebbtől kiindulva rangsorolnánk a versenyzőket, a leggyengébbtől sorszámoznánk, és "gyengébb''-et és "erősebb''-et mindenütt felcserélnénk, kivéve egyedül azt az esetet, amikor két egyenlő páratlan létszámú csoportnál keressük a középsők közül akár az erősebbet, akár a gyengébbet. 4. Sok versenyző a szimmetria kedvéért úgy hagyott el mindig versenyzőket, hogy páratlan számú versenyző maradjon vissza, és azok közül ismét a középsőt kelljen keresni. A leírt eljárástól tehát annyiban tért el, hogy amikor két különböző létszámú csoportból elég volt csak két egyenlő létszámú részt megtartani, akkor még az éppen lejátszott mérkőzés győztesét is visszatartotta. Ilyen módon és versenyzőből mindig és marad vissza, és -ből viszont a kedvezőtlenebb esetben két -es csoport helyett szintén és , összlétszámban tehát -ből is, -ből is . Az egyes mérkőzések után eszerint így alakulna az összlétszám:
Itt egy 1-es és egy 2-es csoport maradt. Ha az egyedül levő győz az erősebb partner ellen, akkor a vesztes a középső, de ha nyer, akkor még a gyöngébbel is meg kell mérkőznie. (A győztes bennhagyása összesen 3 játékos esetén nem vezetne csökkenéshez, így el kell térni az általános előírástól.) Az ötödik lépésben nem lépünk át 2 egy hatványán, és emiatt lehet szükség egy 12-ik játszmára is. Itt 1 tényleges versenyző fölösleges bennhagyása már elrontotta az algoritmust, viszont ha ügyesebben csináljuk, sok "kitalált'' játékost is hozzávehetünk a meglevőkhöz, és ezzel nem rontjuk, csak egyszerűsítjük a helyzetet. Erre a gondolatra többen is rájöttek, de igazán jól csak Tardos Gábor használta ki. II. megoldás. Helyezzünk az 1001-es csoport elejére 23 képzelt játékost, akikről tudjuk, hogy minden valódi játékosnál erősebb matadorok, és egymás közti sorrendjük is ismert, az 1000-es -csoport végére pedig 24 dilettánst, aki minden valódi játékosnál és a 23 matadornál gyengébb, és egymás közti sorrendjük is adott. (A kitalált emberek esetleges játszmáit tehát nem kell ténylegesen lejátszani, azok kimenetelét előre tudjuk.) A 23 matadort is beleszámítva, ebben a helyzetben az összesített sorrend 1024-edik emberét kell megkeresnünk. Vizsgáljuk általánosan azt a kérdést, hogy két létszámú csapatból, amelyekben külön‐külön ismerjük az erőviszonyokat, hogyan választhatjuk ki, hogy ki van az összesített lista -edik helyén. Kényelmesebb lesz most a leggyengébbtől kezdve sorszámozni rangsorban az egyes csapatok tagjait, a leggyengébbnek adva az 1-es számot. Olyan helyzeteket fogunk létrehozni, amelyekben valamilyen -re jobb, mint és gyengébb, mint . (). Egy ilyen helyzetben mérkőzzék meg és . Ha az előbbi nyer, akkor legyen , ha az utóbbi, akkor . Ekkor világos, hogy a kiindulási helyzetet kaptuk vissza és helyett -vel és -gyel.
11. ábra A kezdeti helyzetet is felfoghatjuk ilyennek, ha csapatunk legelejére odaképzelünk egy , ill. versenyzőt, akik minden eddigi teniszezőnél rosszabbak. Ekkor -lel fennáll, hogy erősebb -nél és gyengébb -nél. (Ehhez nincs szükség tényleges játékra.) Ebből a helyzetből kiindulva az -edik lépés után ott fogunk tartani, hogy valamilyen -re jobb, mint és gyengébb, mint , (11. ábra). Ekkor utolsó mérkőzésre álljon ki a két győztes: és . Mindketten erősebbek -ból játékosnál, -ből -nél, összesen -nél. A vesztes az összes többinél gyengébb, így ő a keresett játékos. A kérdés eldöntéséhez játszma elég volt. Esetünkben a (kipótolt) csapatok létszáma , így 11 lépésben vezet célra eljárásunk. (Vagy kevesebb lépésben, ha közben képzelt emberek játszmájára is sor kerül.) Megjegyzés. Beláthatjuk, hogy a tárgyalt speciális esetek: egyenlő vagy majdnem egyenlő két csoportból a középső megkeresése, csak látszólag speciális, az általános visszavezethető erre. Legyen az csoport tagú, a csoport -tagú és keressük a versenyzők összesített rangsorában a -adik versenyzőt (). Legyen az elejéről -adik versenyző a rangsor végétől számított -edik, ekkor , (12. ábra) tehát a kisebbikük ‐ vagy a közös értékük, ha egyenlők ‐ nem nagyobb, mint . Feltehetjük, hogy nem nagyobb ennél az értéknél, mert ellenkező esetben csak a "gyengébb'', "erősebb'', valamint a "győz'', "veszít'' szavakat (és szinonímáikat) kell felcserélni, és ezzel és is szerepet cserél.
12. ábra Ha , akkor csak , , és , , jön tekintetbe a -adik helyre, és így két fős csapatból kell kiválasztani azt, aki az összesített sorrendben a két középső közül az erősebb. Ha viszont , akkor tehát . Ekkor -re nem lehet -adik, de nem lehet , , sem, mert még ha az csoport mind az tagja erősebb is náluk, akkor sincs egyikük sem a -edik helynél hátrább. A csoportból tehát csak játékost kell figyelembe venni és közülük a ranglista sorszámú tagját keresni, mert a -adik versenyzőnél biztosan jobb versenyzőt figyelmen kívül hagyhattunk. Ez esetben tehát egy és egy létszámú csapatból kell a rangsorban középsőt kikeresni. A szükséges játszmák számára a II. megoldás eljárása azt adja, hogy ha két egyenlő vagy 1-gyel különböző létszámú csapatból kell az összesített ranglistán középső, ill. a középsők közül (mondjuk) erősebb versenyzőt kiválasztani, akkor ezt lépésben megtehetjük, ahol azzal van meghatározva ‐ ha a versenyzők összlétszámát -nel jelöljük ‐, hogy Az I. megoldáshoz fűzött 2. jegyzet gondolatmenetével látható, hogy ennél kevesebb lépés nem lehet minden esetben elegendő. Surányi János
A feladatok szövegének idegennyelvű fordításait következő számunkban közöljük. |