A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Az igazmondó, a hazug és a kiismerhetetlen emberekről
A gondolkodtató matematikai feladatok között különösen érdekesek a logikai feladatok. Ezek általában nem kívánnak különösebb matematikai ismereteket, és megoldásaikat még azok is meg tudják érteni, akik különben távol állnak a matematikától. Ebben a cikkben négy ilyen logikai feladatot ismertetünk. A feladatokban lesz szó igazmondó emberekről, akik minden esetben csak az igazat mondják, és hazugokról, akik csak hazugságot mondanak. Azonban, ahogyan látni fogjuk, a legnehezebbek és egyúttal a legérdekesebbek azok a feladatok, melyekben még kiismerhetetlenekkel is találkozunk, azaz olyan emberekkel, akik bármit mondhatnak csakhogy a kérdezőt minél jobban összezavarják.
1. feladat. Két út találkozásánál, melyek közül az egyik az városba, a másik pedig a városba vezet, egy matematikus találkozik valamelyik város lakójával. Az városban csupa igazmondó ember lakik, a városban pedig csak hazugok élnek. Megtudhatja-e a matematikus egyetlen kérdéssel, hogy melyik út vezet a városba? Erre a feladatra még akkor is ,,igen'' a válasz, ha még azt a további megszorítást is tesszük, hogy csak olyan kérdést lehet feltenni, melyre ,,igen''-nel vagy ,,nem''-mel kell válaszolni. Például az 1. feladatot megoldó kérdés a következő lehet: ,,Ez az az út (és az egyik útra rámutatunk), amelyik az ön lakhelyére vezet ?'' Könnyen ellenőrizhetjük, hogy az ,,igen'' válasz azt jelenti, hogy az út -ba vezet, a ,,nem'' válasz pedig azt, hogy -be. Valóban, ha a válaszadó az város lakója, akkor mindig igazat mond, ezért az ,,igen'' azt jelenti, hogy a kérdéses út -ba vezet, a ,,nem'' válasz pedig azt, hogy -be. Hogyha a válaszadó -ből való, akkor az ,,igen'' válasz ‐ mivel ez az ember soha nem az igazat mondja ‐ azt jelenti, hogy az út nem -be vezet, vagyis hogy -ba, a ,,nem'' válasza pedig azt jelenti, hogy az út a lakhelyére, azaz -be vezet. Így mindkét esetben az ,,igen'' válasz jelenti azt, hogy az út -ba, a ,,nem'' válasz pedig azt, hogy -be megy, ahogyan állítottuk. Vegyük észre, hogy a megoldás során nem döntöttük el, hogy vagy város lakójával beszéltünk, de erre nem is volt szükségünk. A szerző sok más megoldását is ismeri ennek a feladatnak, de mindegyik egy és ugyanazon az ötleten alapszik: azt a kérdést, hogy az egyik út -ba vezet-e, olyan formában kell feltenni, hogy a hazugnak ,,kétszeresen tagadott'' választ kelljen adnia. S mivel a kétszeresen tagadott állítás ekvivalens az eredetivel, azért ilyenkor a hazug ugyanazt a választ adja, mint az igazmondó. Ez történt a mi megoldásunkban is. A második feladat, amit elemezni fogunk, az elsőnek egy nehezített változata. A nehezítés abban áll, hogy a válaszadók közé egy kiismerhetetlen is kerül.
2. feladat. Az 1. feladat feltételei mellett tegyük fel, hogy a matematikus az elágazásnál nem egy, hanem három emberrel találkozik. Közülük az egyik az városból, a másik a városból való, a harmadik pedig kiismerhetetlen. A matematikus tudja, hogy a három közül az egyik -beli, a másik -beli, a harmadik pedig kiismerhetetlen, de azt már nem tudja, hogy ki kicsoda. Megtudhatja-e két kérdéssel, hogy melyik út vezet -ba? Kicsit pontosabban fogalmazva: mindkét kérdését az ott álló három ember bármelyikének felteheti, de a kérdésekre csak az válaszol, akinek azt feltette. Ezen kívül a három ember tudja egymásról, hogy ,,ki kicsoda'' és azt is, hogy melyik út vezet -ba és melyik -be. Az első feladat megoldása a következő ötletet adja. Ki lehetne-e az első kérdéssel a három ember közül választani valakit, aki biztosan nem a kiismerhetetlen (vagyis aki kiismerhető)? Ezzel ugyanis a 2. feladatot visszavezetjük az 1. feladatra: a kiválasztott embernek ugyanazt a kérdést tennénk fel, mint az első feladat megoldásánál, és a válaszból megtudnánk, melyik út vezet -ba. Bár ilyen kérdést fel lehet tenni, de a kérdésre, legalábbis a szerző véleménye szerint, nem könnyű rájönni. Az egyszerűség kedvéért állítsuk sorba a három embert. Az elsőnek a következő kérdést tesszük fel: ,,Tegyük fel, hogy mindhárman, azonnal elindulnak vagy az -ba vagy a -be vezető úton a következő feltételek szerint: az város lakója -ba, a város lakója -be, a kiismerhetetlen pedig ‐ hacsak nem ön az ‐ önnel tart, ha pedig ön a kiismerhetetlen, akkor oda indul, ahová tetszik. Vajon ezekkel a feltételekkel ez az ember (itt a másodikra mutatunk) -ba indulna el ?'' Azt állítjuk, hogy ha a válasz ,,igen'', akkor a harmadik ember biztosan nem kiismerhetetlen, ha pedig a válasz ,,nem'', akkor a második nem az. Valóban, ha a kiismerhetetlent kérdeztük meg, akkor sem a második, sem a harmadik nem kiismerhetetlen. Ha a kérdést az igazmondónak tettük fel, akkor az ,,igen'' azt jelenti, hogy a második a kiismerhetetlen, következésképp a harmadik nem az. Ellenkezőleg, a ,,nem'' válasz arról tanúskodik, hogy a második ember a hazug (hiszen csak a hazug nem megy vele együtt). Ha ugyanezt a kérdést a hazugnak tesszük fel, akkor az ő ,,igen''-je azt jelenti, mivel a kiismerhetetlen -be tart, az igazmondó pedig -ba, hogy a második ember a kiismerhetetlen; a harmadik pedig az igazmondó. A ,,nem'' válasz pedig, éppen ellenkezőleg, azt jelenti, hogy a második az igazmondó, a harmadik pedig a kiismerhetetlen. Az összes lehetséges esetet végignézve láttuk, hogy az ,,igen'' válasz esetén a harmadik, a ,,nem'' válasz esetén a második ember egészen biztosan kiismerhető. Ily módon mindkét esetben ki tudjuk választani az egyik kiismerhető embert, és ezzel a 2. feladatot megoldottuk. Vegyük észre, hogy az 1. feladat megoldásához hasonlóan az alapötlet az, hogy a hazugot kétszeres tagadásra kényszerítettük, azaz elértük, hogy válaszai ugyanazok legyenek, mint az igazmondó válaszai, és ezzel a kérdéssel megkülönböztettük a kiismerhetetlent a többiektől.
3. feladat. Egy tudományos kongresszuson tudós vesz részt, piripócsiak és nekeresdiek. A résztvevők között a piripócsiak vannak többen, és mindig igazat mondanak, a nekeresdiek viszont mindig hazudnak. A kongresszusra egy matematikust küldtek azzal a feladattal, hogy állapítsa meg a tudósokról, hogy ki honnan jött. Ehhez bármelyik tudóstól megkérdezheti, hogy bármelyik másik tudós honnét való. Adjunk még olyan eljárást, mellyel a matematikus kérdéssel ki tudja deríteni, hogy ki hova való. A 3. feladat megoldása aránylag egyszerű. Nevezetesen kérdezzünk meg egy tetszőleges tudóst (a meghatározottság kedvéért nevezzük őt elsőnek) az összes többiről. Végeredményben a többi tudóst két részre oszthatjuk; azokra, akikről az első tudós azt állította, hogy piripócsiak, és azokra, akikről azt állította, hogy nekeresdiek. Csatoljuk az első tudóst az első csoporthoz, és vegyük a csoportok közül a nagyobbikat. Az ebben a csoportban levő tudósok a piripócsiak, a másik csoport tudósai a nekeresdiek. (Bizonyítsuk be!) Ezzel a feladatot megoldottuk.
Most érkeztünk el cikkünk legfontosabb feladatához. Ennek feltételei megegyeznek a 3. feladat feltételeivel, azzal a különbséggel, hogy a nekeresdiek már nem hazugok, hanem kiismerhetetlenek. Ez a feladat összehasonlíthatatlanul nehezebb az előzőnél. Ez azért van így, mert bár a hazug emberek nem mondanak igazat, de mondhatni ,,következetesen hazugok'', és így válaszaikból csaknem ugyanannyi információt lehet kapni, mint az igazmondó emberek válaszaiból. A kiismerhetetlenek válasza viszont tetszőleges lehet, így tőlük sokkal nehezebb feladat bármiféle információt kapni. Az alább vázolt megoldás egy módszert ad arra, hogyan lehet -nél kevesebb kérdéssel eldönteni, hogy ki piripócsi és ki nekeresdi. Pontosabban kérdéssel, ha páratlan szám, és kérdéssel, ha , páros szám . Elsőként azt az esetet tekintjük, amikor páratlan. A keresett módszert -ra vonatkozó indukcióval adjuk meg. Ha a konferencián tudós vesz részt , akkor ő nyilvánvalóan piripócsi, mivel Piripócsról jött a résztvevők többsége. Egyetlen kérdést sem kell ebben az esetben föltennünk, tehát . Tegyük fel most már, hogy minden, adott -nél kevesebb páratlan egész számra már ismerünk olyan eljárást, amely a feladatot a megkövetelt számú kérdéssel megoldja. Mutatunk -re is egy ilyen eljárást. A kényelem kedvéért számozzuk meg a konferencia résztvevőit tetszőleges sorrendben, és kérdezzük meg a második, harmadik stb. résztvevőt, hogy honnan jött az első. A kérdezősködést csak akkor hagyjuk abba, mikor az alábbi két esemény valamelyike bekövetkezik: esemény. A megkérdezett tudósok közül a többség azt állítja, hogy az első tudós nekeresdi. esemény. Azoknak a tudósoknak a száma, akik azt állították, hogy az első tudós piripócsi, éppen . Világos, hogy ha az esemény következik be, és addig a pillanatig a megkérdezettek közül állította azt, hogy az első tudós piripócsi, és azt, hogy nekeresdi, akkor . (Valóban, , és ha , volna, akkor az esemény már legalább egy kérdéssel korábban is bekövetkezett volna.) Ezenkívül az is világos, hogy addig kérdés hangzott el. (Speciálisan az esemény következik be, ha mindjárt a második tudós állítja az elsőről, hogy nekeresdi, akkor és .) Ha a esemény következett be, és tudós azt állította, hogy az első nekeresdi, akkor a feltett kérdések száma éppen . Nem nehéz belátni, hogy a kérdezősködést még azelőtt befejezzük, mielőtt a konferencián részt vevő összes tudósra sor kerülne. Valóban, tegyük fel, hogy nem így volna. Ekkor az utolsó tudós megkérdezése előtt sem az , sem a esemény nem következett be. Legyen ebben a pillanatban azoknak a tudósoknak a száma, akik az elsőről azt állították, hogy piripócsi, és legyen azoké, akik szerint az első nekeresdi. Mivel az esemény nem következett be, azért . S mivel a esemény sem következett be, azért . Így a kérdések összes száma . Ha ehhez hozzávesszük az első és utolsó tudóst is, akkor azt kapjuk, hogy a konferencia résztvevőinek száma legfeljebb , noha összesen -en vannak. A kapott ellentmondás igazolja, hogy az és események valamelyike biztosan bekövetkezik még azelőtt, mielőtt az utolsó tudóst is meg kellene kérdeznünk. Tegyük fel, hogy az esemény következett be. Állítjuk, hogy abban a csoportban, mely az első tudósból és a megkérdezettekből áll, a nekeresdiek legalább annyian vannak, mint a piripócsiak. Valóban, ha az első tudós piripócsi, akkor az az tudós, aki őt nekeresdinek mondta, maga is Nekeresdről jött. Mivel a csoportban összesen tudós van, azért a nekeresdiek száma nem kevesebb a piripócsiak számánál. Ha viszont az első tudós nekeresdi, akkor az a tudós is nekeresdi, akik róla azt állították, hogy piripócsi. Ezért ez esetben is a nekeresdiek száma legalább . Továbbá a feladat feltételei szerint a piripócsiak együttvéve többen vannak a nekeresdieknél, ezért az főből álló maradék társaságban a piripócsiak száma szintén meghaladja a nekeresdiekét. Az nyilvánvalóan kisebb -nél, ezért az indukciós feltételünk szerint létezik olyan, legfeljebb kérdést felhasználó eljárás, amely tisztázza, hogy a maradék társaságban melyik tudós hová való. Válasszunk ki most ebből a társaságból egy piripócsit (ilyen nyilvánvalóan van), és kérdezzük meg tőle (erre kérdést használunk el), hogy az első tudós honnan való. Ha Nekeresdről való, akkor az a tudós aki azt állította, hogy ő piripócsi, biztosan Nekeresdről jött. Ezért csak az maradt hátra, hogy a Piripócsról való tudósunk segítségével megtudjuk, hogy az az tudós honnan jött, akik az első tudósról azt állították, hogy nekeresdi (ehhez kérdés kell). Végeredményben tehát a konferencia mindegyik résztvevőjéről megtudtuk, hogy honnan jött, és ehhez összesen kérdést tettünk fel, ahogyan azt ígértük. Ha az első tudósról az derülne ki, hogy piripócsi, akkor az az tudós, aki őt nekeresdinek mondta, biztosan nekeresdi lakos. Így a piripócsi tudósunk segítségével csak azt kell tisztáznunk, hogy az a tudós honnan való, akik szerint az első tudós piripócsi. Ehhez kérdés kell, és a kérdések száma összesen , eggyel kevesebb, mint amennyit felhasználhattunk volna. Ezzel azt az esetet, mikor az esemény következett be, teljesen kielemeztük. Tekintsük most azt az esetet, mikor a esemény következik be. Állítjuk, hogy ekkor az első tudós piripócsi. Valóban, ha nekeresdi volna, akkor az a tudós, aki őt piripócsinak mondta, szintén Nekeresdről jött volna. Így a nekeresdiekből legalább lenne, több a tudósok felénél, ellentétben a feladat feltételeivel. Így az első tudós piripócsi, és az az tudós, aki róla azt állította, hogy nekeresdi, maga is Nekeresdről való. Most azt az első tudós segítségével tisztázzuk, hogy ki hova való a közül a tudós közül, akik őt piripócsinak mondták (ehhez kérdést használunk el), és hogy ki hová való azok közül, akiket korábban még nem kérdeztünk meg (ehhez további kérdésre van szükség). Ezzel tökéletesen tisztáztuk mindegyik lakhelyét kérdéssel. Mindkét lehetséges esetet ‐ amikor az esemény és amikor a esemény következik be ‐ megvizsgáltuk, tehát páratlan sok résztvevő esetére a feladatot teljesen megoldottuk. Páros esetén a feladat megoldása szó szerint megegyezik azzal, amit páratlan -re megadtunk, és gyakorlásként azokra hagyjuk, akik alaposabban meg kívánják érteni a bemutatott megoldást. Kvant, 1980, 11. számAz 1. és a 2. feladatot a szerző először Major Péter magyar matematikustól hallotta. Lásd még Futó Péter cikkét: A sivatag törvénye, avagy: ne bántsd a hazugot! KÖMAL, 1979. szeptember, 12. oldal.A feladatnak itt az F.2255-nek megfelelő változatát mondjuk el.Lásd az F. 2255. feladat megoldását 1980. októberi számunk 67. oldalán. Az F. 2255. feladat azt követelte, hogy a) , illetve b) kérdéssel döntsük el, hogy ki hová való. |
|