A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Kezdők (legfeljebb I. osztályosok) I. forduló 1. Bizonyítsuk be, hogy bármely három különböző , , számra teljesül az | | egyenlőség.
2. Az szakasz felezőmerőlegesének tetszőleges pontja , az egyenes tetszőleges pontja (azonban mégse essék az felezőpontjára, és ne essék egybe se -val, se -vel). Bizonyítandó, hogy az és háromszögek köré írt körök sugarai egyenlők.
3. András és Ferenc egy szakasz hosszát becsléssel állapítja meg. Ha András 10%-kal kevesebbre becsüli, úgy eltalálja a pontos értéket. Ha Ferenc becslése 10%-kal több lenne, akkor ő is eltalálná a pontos értéket. A két becslés melyikénél lesz a hiba abszolút értéke kisebb?
4. Mutassuk meg, hogy bármely, -nél nagyobb természetes szám előállítható alakban, ahol és nem negatív egész számok.
5. , és egy sugarú kör három olyan különböző pontja, hogy közöttük nincs átellenes. Rajzoljunk az , és szakaszokra, mint alapokra , és egyenlő szárú háromszögeket úgy, hogy száraik hossza legyen, és , , pontok különbözzenek a kör középpontjától. Igazoljuk, hogy háromszög egybevágó az háromszöggel.
6. Adott a síkban egy középpontú kör. Két átmérőjének végpontjai , , ill. , . Határozzuk meg a kör síkjában azoknak a pontoknak a mértani helyét, amelyekre a távolság a , , és távolságok mindegyikénél kisebb.
7. Mutassuk meg, hogy ha az konvex négyszögben érvényes az egyenlőtlenség, akkor egyenlőtlenség is teljesül.
8. Keressük meg azokat a páratlan egész számokat, amelyekre a szorzat valamely természetes szám négyzetével egyenlő.
Kezdők, II. forduló
Általános tantervű osztályok feladatai 1. Az húrnégyszög és oldalai párhuzamosak, de nem egyenlő hosszúak. Az csúcson átmenő és a oldallal párhuzamos egyenes a négyszög körülírt körét az pontban metszi. Az és egyenesek metszéspontja . Az -en átmenő és -vel párhuzamos egyenes a egyenest a pontban metszi. Bizonyítsuk be, hogy a egyenes érinti a kört.
2. Az és természetes számok különbsége osztható -nel, de -nal már nem osztható. Mi az a legnagyobb kitevő, amelyre osztója az különbségnek?
3. Egy négyzetet felosztunk 7 sorra és 7 oszlopra, a mezőkbe tetszőleges elrendezésben beírjuk az 1, 2, 3, , 48, 49 természetes számokat, mindegyikbe egyet. Két osztóvonal közös pontját csomónak nevezzük, és odaírjuk hozzá annak a négy számnak az összegét, amely a csomót körülfogja. (A négyzet kerületén nincsenek csomók.) Mutassuk meg, hogy számaink bármely elrendezése mellett van legalább 3 olyan csomó, ahova legalább 75-öt írtunk.
Matematika I. tantervű osztályok feladatai 1. Egy kör középpontja , két pontja és . Az ezekben megrajzolt érintőket a kör egy harmadik érintője a , illetve a pontban metszi. Jelöljük -nek az egyenesen levő merőleges vetületét -vel. Bizonyítsuk be, hogy rajta van az egyenesen!
2. Az , , , egész számokról azt tudjuk, hogy mindegyiküknek a négyzete is szerepel köztük. Legfeljebb mekkora lehet az ?
3. Megegyezik az általános tantervű osztályok 3. feladatával.
Matematika II. tantervű osztályok feladatai 1. Adott az konvex négyszög és a belsejében egy pont. Határozzuk meg azon pontok mértani helyét a négyszög belsejében, amelyekre a és háromszögek területének összege egyenlő az és háromszögek területének összegével.
2. Tekintsük az függvényt (ahol és közül legalább az egyik nem ). Mutassuk meg, hogy ha állandó, akkor az is állandó!
3. Igazoljuk, hogy ha , , , természetes számokra teljesül az egyenlőség, akkor ezek a számok legfeljebb négyjegyűek!
Haladók (legfeljebb II. osztályosok), I. forduló 1. Bizonyítsuk be, hogy van végtelen sok szomszédos számokból álló számpár úgy, hogy mindkét tagnak van négyzetszám osztója.
2. Az derékszögű háromszögben . Jelöljük a háromszögbe írható kör középpontját -sel, az átfogó felezőpontját -vel. Igazoljuk, hogy !
3. Igazoljuk, hogy bármely háromszögnek van olyan belső pontja, amely tetszőleges rajta áthaladó egyenes hárömszögbe eső darabját úgy osztja két részre, hogy egyik rész sem hosszabb a másik kétszeresénél.
4. Az háromszögben meghúzzuk a súlyvonalat, ennek felezőpontja . Az egyenes -t -ben metszi. Legyen az háromszög területe területegység. Fejezzük ki -vel a keletkezett , , és síkidomok területét!
5. Igazoljuk, hogy egy derékszögű háromszögben a hegyesszögek csúcsaiból kiinduló súlyvonalak négyzete összegének és a háromszögbe írt kör sugara négyzetének hányadosa nem kisebb 20-nál!
6. Milyen ‐ az és számokra vonatkozó ‐ feltétel mellett tölthető ki egy sorból és oszlopból álló táblázat úgy, hogy a táblázat -edik sorában álló számok összege legyen , a -edik oszlopban álló számok összege legyen ?
7. Igazoljuk, hogy tetszőleges egész esetén a legnagyobb olyan egész szám, amely nem állítható elő alakban, ahol , egészek.
8. Egy természetes számot tökéletes számnak nevezünk, ha a szám egyenlő a nála kisebb pozitív osztóinak összegével. (Például tökéletes szám, mert .) Bizonyítsuk be, hogy ha -gyel osztva maradékot ad, akkor nem tökéletes szám.
Haladók, II. forduló
Általános tantervű osztályok feladatai 1. A hatjegyű számok közül azok vannak-e többen, melyek előállnak két háromjegyű szám szorzataként, vagy azok, amelyek nem állnak elő?
2. Egy konvex négyszög oldalainak hossza (sorrendben) , , , . Igazoljuk, hogy az oldalak felező pontjai által meghatározott négyszög akkor és csak akkor téglalap, ha .
3. Bizonyítsuk be, hogy 39 egymás utáni természetes szám között mindig van olyan, amelyben a számjegyek összege osztható 11-gyel!
Matematika I. tagozatos osztályok feladatai 1. Az téglalap csúcsai köré , , , sugárral egymást nem metsző köröket rajzoltunk. Húzzuk meg az és köré írt körök közös külső érintőit, hasonlóképpen a és köré írt körök közös külső érintőit. Bizonyítsuk be, hogy ha , akkor e négy egyenes érintőnégyszöget zár közre!
2. Igazoljuk, hogy végtelen sok köbszám kezdődik 1979-cel!
3. Megegyezik az általános tantervű osztályok 3. feladatával.
Matematika II. tagozatos osztályok feladatai 1. Az paralelogramma csúcsai köré , , , sugárral egymást nem metsző köröket rajzoltunk. Húzzuk meg az és köré írt körök közös külső érintőit, hasonlóképpen a és köré írt körök közös külső érintőit. Bizonyítsuk be, hogy ha , akkor e négy egyenes érintőnégyszöget zár közre!
2. A végtelen tizedes törtet a négyzetszámok egymás mellé írásával készítettük. Bizonyítsuk be, hogy a számjegycsoport végtelen sokszor előfordul benne!
3. Jelölje az pozitív szám törtrészét (azaz és a legnagyobb, -et meg nem haladó egész szám különbségét). Határozzuk meg az | | összeg értékét! |