A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Híres matematikai feladatok
Egy Eulertől származó feladat és annak hazai vonatkozásai Leonhard Euler (1707‐1783) vetette fel 1751-ben azt az elemi geometriai kérdést, hogy az oldalú (síkbeli) konvex sokszög hányféleként darabolható föl háromszögekre olyan átlók segítségével, amelyek nem metszik egymást a sokszög belsejében (hányféleként "háromszögelhető''). Jelölje ezt a számot . Nyilván . Később hasznunkra lesz, ha értékét 1-nek definiáljuk. Könnyű belátnunk, hogy , . Ha azonban , akkor egyre bonyolultabb meghatároznunk a háromszögelések számát. A felvetett kérdésre csakhamar maga Euler válaszolt, teljes indukcióval bizonyítva, hogy (Emlékeztetőül: a szimbólum produktumra [szorzatra] utal. Pl. ). A Pozsony közelében született Segner János András (1704‐1777), aki rövid ideig Debrecenben működött mint orvos, majd német egyetemeken tanított, szintén megoldotta 1761-ben a feladatot, és az alábbi rekurzív képletet közölte: A "rekurzió'' a matematikában gyakran alkalmazott módszer. Jelen esetben azt jelenti, hogy pl. kiszámításához ismernünk kell , , , mindegyikét. A Segner‐féle bizonyítás nem igényel mélyebb matematikai módszereket, és könnyen megérthető. Eljárása a következő volt:
Válasszuk ki az oldalú sokszög valamelyik oldalát ‐ mondjuk -et (vö. ábra) ‐ és tekintsük ezt egy valamelyik felbontáshoz tartozó háromszög alapjának. E háromszög harmadik csúcsa legyen a sokszög -edik szögpontja. Az háromszög két sokszöget hasít le az eredeti sokszögből, ezek közül az egyik , a másik pedig oldalú. Ezek háromszögeléseinek száma , illetve . Nyilvánvaló, hogy e két sokszög valamelyikének minden felbontásához hozzárendelhető a másik minden felbontása. Ezért az csúcs és az alap rögzítése esetén felbontás lehetséges. Az összes lehetséges felbontáshoz pedig úgy jutunk, ha rendre felveszi a 2, 3, , számokat, és az így kapott értékeket összegezzük. Így nyerjük a (2) formulát, amelyben ‐ mint említettük ‐ . Segner értékét -ig ki is számította. Ezzel azonban nem zárult le az Euler‐feladat története: az 1956. évi Schweitzer Miklós versenyen is kitűzték ezt a kérdést, felvetője talán nem tudott a probléma eredetéről. Hat sikeres válasz között szerepelt a következő formula: Észrevehetjük, hogy az (1) és a (3) képlet a természetes számot szorzatként, (2) ugyanazt a természetes számot kéttényezős szorzatok összegeként állítja elő. Így a három különböző képlet számelméleti érdekességet is rejt magában. Gyakorlásként érdemes értékét különböző -ekre kiszámítani, továbbá az (1) és a (3) igazolásán gondolkodni. Teljesség kedvéért meg kell említenünk, hogy a Schweitzer‐verseny valamivel többet is kérdezett, mint Euler. Könnyen belátható ugyanis, hogy esetén olyan háromszögelések is vannak, amelyeknél egyes háromszögeknek egyetlen oldaluk sem közös a sokszög valamelyik oldalával. Kérdezhetjük tehát azt is, hogy az összes lehetséges háromszögelésekből mennyi azok száma, amelyeknél a sokszöget csupa olyan háromszögekre daraboljuk, amelyek mindegyikének legalább egy közös oldala van a sokszöggel. Ez utóbbi megszorításnak eleget tevő háromszögelések számát jelölje . Bizonyítható, hogy Például , ; , . Schweitzer Miklós (1923‐1945) jeles matematikus volt, akit származása miatt az érettségi vizsgálat után nem vettek fel egyetemre. ő azonban ezek ellenére ‐ önképzés útján elmélyedt a matematikai kutatások módszereiben, és jelentős eredményeket ért el az analízis területén. Budapest ostroma idején igen fiatalon halálozott el. Emlékének megörökítésére a Bolyai János Matematikai Társulat 1949-ben évenként megrendezésre kerülő "Schweitzer Miklós Matematikai Emlékverseny''-t létesített egyetemi hallgatók részére. A verseny rendezését felváltva végzik a budapesti, a debreceni és a szegedi tudományegyetem matematikusai. Általában tíz, a magasabb matematikába tartozó feladatot tűznek ki, a résztvevők bármilyen segédeszközt igénybe vehetnek és 8‐10 napon át otthon foglalkozhatnak a feladatokkal. Ez a világon az egyik legmagasabb szintű matematikai verseny, az eddig kitűzött feladatok számos önálló kutatásnak képezték a kiinduló pontját. |