Cím: Az 1975. évi Arany Dániel matematikai tanulóversenyek feladatai
Füzet: 1975/november, 105 - 107. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Arany Dániel

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

I. forduló
 
Kezdők (legfeljebb I. osztályosok) részére

 
1. Bizonyítsuk be, hogy ha az a és b számokra ab0 és a+b=1, akkor
ba3-1-ab3-1=2(a-b)a2b2+3.

 
2. Melyik a nagyobb a következő két szám közül:
101974+1101975+1vagy101975+1101976+1?

 
3. Pista, néhány osztálytársának kérésére ceruzákat vásárolt, összesen 11 darabot. Az üzletben 2 Ft-os, 4 Ft-os és 5 Ft-os ceruzák voltak. Hány darabot vásárolt az egyes fajtákból, ha összesen 27 Ft-ot fizetett?
 
4. Milyen x értékekre teljesül az
|x+2|-1|x-1|-3>0
egyenlőtlenség?
 
5. Hol helyezkednek el egy ABCD négyzet belsejében azok a P pontok, amelyekre a PAB háromszög fele a PDA háromszög területének?
 
6. Határozzuk meg azokat az x, y, z számokat, amelyek egyidejűleg kielégítik az alábbi két egyenletet:
x+y-z=2,2xy-z2=4.

 
7. Bizonyítsuk be, hogy ha egy körbe írható konvex négyszög egyik szöge egyenlő a négyszög átlói által bezárt egyik szöggel, akkor van a négyszögnek két egyenlő oldala. Igaz-e az állítás megfordítása?
 
8. Ha egy paralelogramma oldalainak felezőpontját a szemközti csúcsokkal összekötjük, akkor az így kapott nyolc egyenes egy nyolcszöget határoz meg.
Mutassuk meg, hogy e nyolcszög területe a paralelogramma területének hatodrésze.
 
Haladók (legfeljebb II. osztályosok) részére

 
1. Állapítsuk meg az
y=1-1-1-x
függvény értelmezési tartományát!
 
2. Rajzoljunk egy kört és belsejében jelöljünk ki egy P pontot! P-n keresztül egymásra merőlegcsen két egyenest húzunk. A kör ezen egyenesekből e, illetve f hosszúságú húrokat metsz ki. Mutassuk meg, hogy az e2+f2 kifejezés értéke nem függ az egyenesek helyzetétől!
 
3. Bizonyítsuk be a következő azonosságot!
Tetszőleges n2 egész szám esetén:
(1-14)(1-19)(1-116)...(1-1n2)=n+12n.

 
4. Mutassuk meg, hogy nincsenek olyan x, y egész számok, amelyek kielégítik a
15x2-7y2=9
egyenletet!
 
5. Hány olyan természetes szám van, amelynek négyzete a tízes számrendszerben felírva 300 darab 1 és néhány darab 0 számjegyből áll?
 
6. Bizonyítsuk be, hogy minden hegyesszögű háromszög szögei közt van kettő olyan, amelyek aránya legalább 1 és legfeljebb 53!
 
7. Milyen α szög esetén lesz a
sinα+cosα
kifejezés értéke maximális?
 
8. Adott egy trapéz, amelynek szárai metszők. Egyetlen egyélű vonalzó segítségével szerkesszünk az átlók metszéspontján át a trapéz lapjaival párhuzamos egyenest.
 
II. forduló
 
Kezdők (legfeljebb I. osztályosok) versenye
 
A) Az általános tantervű osztályok részére

 
1. Az adott a, b, c, d pozitív számokról tudjuk, hogy
ab<cd.
Milyen x, y számpárokra teljesül a következő egyenlőtlenség:
ab<ax-cybx-dy<cd.

 
2. Jelölje az ABC háromszög A, B, C csúcsából kiinduló magasságvonalnak a BC, a CA, az AB egyenesen levő talppontját rendre A1, B1, C1. Az A1B1C1 háromszög egymás utáni csúcsainál levő szöge 42, 56, 82. Mekkorák lehetnek az ABC háromszög szögei?
 
3. Kiválasztható-e egy szabályos 13-szög csúcsai közül négy úgy, hogy az ezek által meghatározott négyszög oldalai és átlói (hat szakasz) különböző hosszúak legyenek?
 
B) A szakosított matematika I. tantervű osztályok részére

 
1. Mutassuk meg, hogy ha egy trapéz oldalai különböző hosszúak és a trapézba kör írható, akkor a legrövidebb és leghosszabb oldalak párhuzamosak.
 
2. Határozzuk meg az összes olyan p2 törzsszámot, amelyhez léteznek a, b, c természetes számok úgy, hogy
p+a=bpésp-a=cp.

 
3. Adott a síkban 6 pont úgy, hogy közülük bármelyik hármon áthalad egy kör, és minden ilyen kör legalább négy adott ponton halad át. Bizonyítsuk be, hogy a 6 pont egy körön van.
 
C) A szakosított matematika II. tantervű osztályok részére

 
1. Oldjuk meg a következő egyenletrendszert:
x1+2x2+3x3+.....+nxn=a1,x2+2x3+3x4+.....+(n-1)xn+nx1=a2,x3+2x4+3x5+...+(n-2)xn+(n-1)x1+nx2=a3,.....xn+2x1+3x2+.....+nxn-1=an,
ahol a1,a2,...,an adott számok.

 
2. Jelöljük pn-nel az n-edik törzsszámot (p1=2, p2=3 stb.). A pn-nél nem nagyobb egész számok közül maximálisan hány választható ki úgy, hogy közülük bármely kettő relatív prím legyen?
 
3. Az ABCD konvex négyszög AB és DC oldalegyeneseinek metszéspontja M, átlóinak felezőpontja E és F. Bizonyítsuk be, hogy az EFM háromszög területe az ABCD négyszög területének a negyedrésze.
 
Haladók (legfeljebb II. osztályosok) versenye
 
A) Az általános tantervű osztályok részére

 
1. Egy nyolcszög oldalainak felezőpontjai közül hét adott. Szerkesszük meg a nyolcadikat!
 
2. Tizenhét doboz mindegyikében piros, kék, sárga és zöld golyók vannak. Bizonyítsuk be, hogy található két olyan doboz, amelyekben együttvéve mind a négy színű golyóból páros sok van!
 
3. Igazoljuk, hogy végtelen sok x, y, z pozitív egész számhármasra teljesül a következő egyenlőség!
x7+y8=z9.

 
B) A szakosított matematika tantervű osztályok részére

 
1. Azonos az A) csoport 2. feladatával.
 
2. A sík három különböző egységsugarú köre átmegy a P ponton. Igazoljuk, hogy a körök P-től különböző metszéspontjai egy egységsugarú körön vannak!
 
3. Azonos az A) csoport 3. feladatával.
 
C) A szakosított matematika II. tantervű osztályok részére

 
1. Határozzuk meg az
x2-y2=2xyz
egyenlet összes egész megoldását.
 
2. Igazoljuk, hogy nemnegatív a, b, c valós számok esetén
a5b+b5c+c5aa6+b6+c6.

 
3. Legyen ABCDE konvex ötszög. Az ABC, BCD, CDE, DEA, EAB háromszögek rendre egységnyi területűek. Számítsuk ki az ötszög területét!