Cím: Megjegyzés az 1076. fizika feladat megoldásához
Szerző(k):  Mihály László 
Füzet: 1973/október, 94 - 95. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Szakmai cikkek

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

Felmerülhet az az érdekes probléma, hogy a csapágy eltörése után miért marad változatlan a rúd szögsebessége? Érvelhetünk-e úgy, hogy a csapágy eltörése előtt a rúd a végpontja körül forgott, Θ=ml2/3, míg a csapágy eltörése után a tömegközéppont körül fog forogni, és a megváltozott tehetetlenségi nyomaték az impulzusmomentum megmaradása miatt a szögsebesség változását vonja maga után?
Az érvelés hibás, mert az impulzusmomentum megmaradásának törvényét nem szabad két egymást követő pillanatban más tengelyre felírva alkalmaznunk. Ha eredetileg a forgástengelyre írtuk fel az impulzusmomentumot, akkora tengely eltörése után a pillanatnyi forgástengelyre kell felírni, és az az eltörést követően egybeesik az eredeti tengellyel. A másik lehetőség, hogy végig a tömegközéppontra felírt impulzusmomentumokkal számolunk. (A tömegközéppont a tengely eltörése előtt és után is gyorsul, de ez nem haj, mert a tömegközéppont az egyetlen tengely, amelyre még gyorsulása esetén is igaz az M=Θβ összefüggés.)
A szögsebesség változatlanságát igazolhatjuk energia-megmaradással is, felhasználva, hogy a tömegközéppont sebessége a tengely eltörése előtt és után egyenlő, mert véges erők tetszőlegesen rövid idő alatt nem változtatják meg a sebességet. Ezért

(1/2)ml2/3ω2=(1/2)ml2/12ω'2+(1/2)mv2,v=ωl/2.
Kapjuk, hogy
ω'2/ω2=12(1/3-1/4)=1.
Az energiamegmaradás felírásánál azért volt jogunk a forgástengelyt különböző módon felvennünk, mert a teljes mozgási energia ‐ szemben az impulzusmomentummal ‐ nyilván független a forgástengely választásától, ami az
(1/2)(1/3)ml2ω2=(1/2)(1/12)ml2ω2+(1/2)m(l/2)2ω2
egyenlőségből is látszik, ahol a bal oldalon a végpont körüli forgás energiája, a jobb oldalon a tömegközéppont körüli forgás és a tömegközéppont haladó mozgásának energiája áll.