Cím: 1972. évi fizika OKTV feladatai
Füzet: 1972/október, 81 - 86. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): OKTV

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

Az I. forduló feladatai:

 

1. Az m1=5kg és az m2=3kg tömegű testek egymástól s1=0,5méterre állnak. Az m2 tömegű test az asztal szélétől s2=0,5méterre van. A súrlódási együttható μ=0,102=1/9,8. Mekkora sebességgel kell az m1 tömegű testet a másik felé elindítani, hogy rugalmas ütközés után a) az m2 tömegű, b) az m1 tömegű test épp az asztal széléig jusson el? (1. ábra.)
 
 
1. ábra
 

Megoldás. A súrlódás következtében egyenletesen lassuló mozgás jön létre a=μg=1m/s2 negatív gyorsulással. Ha a rugalmas ütközés előtt a tömegek sebessége v1 és v2, akkor a rugalmas ütközés után az u1 és u2 sebességek az ütközés törvénye szerint:
u1=(m1-m2)v1+2m2v2m1+m2,u2=2m1v1+(m2-m1)v2m1+m2.
A mi esetünkben m2 tömeg kezdeti sebessége v2=0, ezért
u1=v14,(1)u2=54v1.(2)

Továbbá a lassuló mozgás v=v0-at és s=v0t-at2/2 törvényeiből az idő kiküszöbölésével:
v=v02-2as=v02-1m2/s2.(3)

Az a) kérdés esetében m2 érkezik az asztal széléhez v=0 sebességgel, tehát indulási sebessége (3) alapján v0=02+1=1 m/s volt. Ez a rugalmas ütközés u2 sebessége, tehát (2) alapján v1=0,8 m/s. Ezzel a sebességgel ütközött az m1 tömeg. Indulási sebessége (3) szerint 0,82+1m/s=1,64m/s=1,28m/s volt.
A b) kérdés esetében m1 érkezik 0 sebességgel az asztal széléhez, tehát (3) szerint az ütközés helyéről 02+1=1m/s sebességgel indult. Ez számára az ütközéskor u1, így (1) szerint az ütközés előtti sebessége v1=4u1=4m/s volt. Eredeti helyéről (3) szerint 42+1m/s=17m/s=4,12m/s-mal kellett indulnia.
 

2. Téglatest alakú víztartály kis kerekeken gurul (2. ábra). A tartály hossza 20cm, magassága 10cm, szélessége 10cm. Benne a víz magassága 9cm. A kocsi tömege vízzel együtt 2kg. Hogyan mozog a kocsi, ha a csigáról lelógó fonálon 1,2kg tömegű test lóg? A súrlódás elhanyagolható.
 
 
2. ábra
 

Megoldás. Kezdetben a kocsiban 2dm1dm0,9dm=1,8dm3 víz van, amelynek tömege 1,8 kg. A kocsi szerkezetének tömegére 0,2 kg marad.
A szokásos kocsikísérletnél m1 tömegű kocsit m2 lelógó tömeg súlya egyenletesen gyorsuló mozgással mozgat, amelynek gyorsulása:
a=m2m1+m2g.(4)
A mi esetünkben a=1,2g/(2+1,2)=3g/8 volna a gyorsulás.
Ha a kocsi: a benne levő vízzel állandó gyorsulással mozog, akkor a víz felszíne nem marad vízszintes, hanem elferdül, hajlásszöge a vízszinteshez képest α lesz, és erre az α-ra nézve igaz, hogy (3. ábra):
tgα=ag.

 
3. ábra
 


Biztosan kicsurog a víz egy része, ezzel megváltozik a kocsi teljes tömege α hajlásszögű vízfelszín esetében a megmaradt víz térfogata:
121dmtgα1dm1dm=12tgαliter,
tömege 1/(2tgα) kg. A kocsikísérletre érvényes (4) törvényben m2=1,2 kg, m1=[0,2+1/(2tgα)] kg, a/g=tgα, tehát:
tgα=1,20,2+1/(2tgα)+1,2.
Az egyenlet megoldása tgα=0,5,a=g/2. Ezzel a gyorsulással mozog a kocsi. Éppen 1 liter víz maradt benne, így kicsordult 0,8 liter. A víz éppen a kocsi jobb oldali sarkáig ér. Ha tgα-ra 0,5-nél kisebb értéket kaptunk volna, ez azt jelentené, hogy a víz trapéz keresztmetszetű hasáb alakjában tölti meg a kocsit, és ekkor eszerint kellett volna a megmaradt víz térfogatát számítani. Mivel feladatunk adatai szerint a kettő közötti határesetről van szó, ezért a térfogat mindegyik számítási módja ugyanarra a helyes eredményre vezet.
Megvizsgálható, hogy a kocsi mozgásállapota stabilis, ami azt jelenti, hogy még több víz kicsurgása mellett egy új, maradandó gyorsulás áll be, a mozgás nem gyorsul fel határtalanul.
 

3. Lassan körfolyamatot hajtunk végre 2gramm0C hőmérséklet, 1 atmoszféra nyomású, 22,4liter térfogatú hidrogéngázzal. Először állandó térfogaton melegítjük, amíg nyomása 2 atmoszféra lesz. Azután állandó nyomáson melegítjük 546C hőmérsékletig. Végül a pV-diagramban egyenes vonal mentén visszajuttatjuk eredeti állapotába. A hidrogén fajhője állandó térfogaton 2,4cal/grC, állandó nyomáson 3,4cal/grC. a) Mennyi ennek a folyamatnak a hatásfoka? b) Hogyan kell a körfolyamat alkalmával a hőmérsékletet változtatni a térfogat, illetve a nyomás függvényében?
 

Megoldás. Felrajzoljuk az 1 mól hidrogéngáz 273 K, 546 K és 819 K hőmérséklethez tartozó izotermáit (4. ábra).
 
 
4. ábra
 

A körfolyamat az 1 ponttal jellemzett helyről indul el. 2-be érve a kétszeres nyomáshoz 2-szeres hőmérséklet, 546 K tartozik; a közben felvett hő 2,42273cal=1310cal. 819 K-re melegítve a hőmérséklet 1,5-szeres, tehát a térfogat is 1,522,4=33,6 lesz (3 pont); közben a felvett hő 3,42273cal=1856cal. A hidrogén összesen 1310+1856=3166cal-t vett fel. A harmadik lépésben, 3-ból 1-be haladva azután bizonyos kalórialeadás megy végbe.
A hatásfokot a munkavégzés és a felvett hőmennyiség hányadosa adja meg. A munkavégzést a diagram által bezárt terület jelenti:
W=121atm11,2liter=5,6litatm=560joule=134cal.

A hatásfok 134:3166=0,042=4,2%.
Az 1 és 3 pontokon átmenő egyenes egyenlete:
p-p1V-V1=p3-p1V3-V1.
Rendezve:
p=p3-p1V3-V1V+p1V3-p3V1V3-V1.
A gáztörvény alapján V helyébe T hőmérsékletet hozzuk be, V=RT/p, ekkor a függvény:
T=1Rp3-p1V3-V1V2+1Rp1V3-p3V1V3-V1V.
Tehát az 1‐3 úton a hőmérsékletet a térfogat négyzetes függvénye szerint kell változtatnunk. Ugyanilyen függvényt kapunk, ha a nyomást használjuk független változónak. Az 1‐2 és a 2‐3 változások közben a hőmérsékletet természetesen a nyomással, illetve a térfogattal arányban kell változtatnunk.
 

A II. forduló feladatai:
 

1. Egy űrhajós először r1 sugarú körpályán T1 keringési idővel keringett a Föld körül. Űrhajójának kétszeri pályamódosításával pontosan 2r1 sugarú körpályára tért át. Az első módosításnál csak a sebességének a nagyságát változtatta, irányát nem. A második pályamódosítást ezután a legelső alkalmas pillanatban hajtotta végre, ekkor viszont sebességének csak az irányát változtatta, a nagyságát nem. a) Hány százalékkal növelte mozgási energiáját az első módosításkor? b) Mekkora szöggel kellett megváltoztatnia a sebességet a második alkalommal? c) Mennyi idő telt el a két pályamódosítás közölt? (Feltesszük, hogy a sebességváltoztatások a keringési időhöz képest igen gyorsan történtek.)
(Bodó Zalán)
 

Megoldás. Ha m tömeg r sugarú pályán kering az igen nagy M tömeg körül, akkor a centripetális és gravitációs erő egyenlő: mv2/r=fMm/r2. Innen a körsebesség és a mozgási energia a körpályán:
v=fMr,mv22=fMm2r,(5)
(f a gravitációs állandó).
A keringő űrhajó összes energiája mozgási és helyzeti energiájának összegével egyenlő. Ha az űrhajó AF=r1 sugarú körpályán kering, akkor mozgási energiája (5) szerint fMm/2r1. A helyzeti energiát az A pontban meglevő helyzeti energiához viszonyítjuk, itt 0-nak számítjuk (5. ábra). Így az összes energia az r1 sugarú körpályán fMm/2r1.
 
 
5. ábra
 

A 2r1 sugarú körpályán a mozgási energia (5)szerint fMm/4r1. A helyzeti energia:
r12r1fMmr2dr=fMm(1r1-12r1)=fMm2r1.
Tehát a 2r1 sugarú körpályán az összes energia:

fMm/4r1+fMm/2r1=3fMm/4r1. Látható, hogy az összes energiát 1/2:3/4 arányban, tehát 50%-kal kell növelni.
Tehát az első pályamódosításkor A-ban 50%-kal kell növelni a mozgási energiát. Ezután az ellipszispályán mindvégig ugyanennyi marad az összes energia. C pontban csak irányváltozás történik, ezért az összes energiában nincs változás a második pályamódosításkor és ez ugyanennyi marad a külső körpályán is, mint az átmeneti ellipszisen.
A mechanika törvényei, a Kepler-törvények szerint a keringő bolygó összes energiája csak a fél nagytengelytől függ. Mivel az átmeneti ellipszisen és a külső körön ugyanannyi az összes energia, a fél nagytengelynek is egyenlőnek kell lennie a két esetben. Ez a külső körnél 2r1, tehát ennyi az ellipszis fél nagytengelye is. Ha az A csúcsból felmérjük a 2r1 távolságot, akkor az átmeneti ellipszis centrumába jutunk. Ez O-ban van, a kis kör másik oldalán. Minthogy FC=2r1, CO az átmeneti ellipszis fél kistengelye. A második pályamódosításnak az átmeneti ellipszis kistengelyének végpontjában kell történnie. FCO=30=φ. Ekkora szöggel kell megváltoztatni a sebesség irányát. Közben az űrhajó energiája változatlan marad, a hajtómű energiakifejtését teljes egészében az égéstermékek kapják meg.
Az átmeneti ellipszisen A és C között eltelt időt Kepler második törvényével kapjuk meg. Ha az átmeneti ellipszisen a keringési idő T2, akkor a területi sebesség πab/T2. A vezérsugár által leírt terület a negyedellipszis és a háromszög területének különbsége: πab/4-ab/4=ab(π-1)/4. A keresett időt a terület és a területi sebesség hányadosa adja meg:
ab(π-1)4:πabT2=π-14πT20,17T2.
Kepler harmadik törvénye alapján a második körön (ill. ellipszisen) érvényes keringési idő kifejezhető az első körön szereplő keringési idővel: T2=T122.
 

2. Az optikai tengelyen 4‐4 dm-es távolságban következnek egymás után: T pontszerű fényforrás, -4dm gyújtótávolságú szórólencse, +4dm gyújtótávolságú gyűjtőlencse és 8dm gyújtótávolságú homorú gömbtükör. Mindegyikük átmérője d=2dm (6. ábra). A pontszerű fényforrást kimozdítjuk az optikai tengelyből. Mennyi lehet a merőleges x távolság, hogy módunkban legyen a tükör által adott képet ernyőn felfogni?
(Bodó Zalán)
 
 
6. ábra
 

Megoldás. A szórólencse által adott virtuális kép képtávolsága -44/(4+4)=-2 dm, a kép mérete x/2. Ez a virtuális kép a gyűjtőlencse számára 6 dm távolságban levő tárgy, amelyről 64dm/(6-4)=12 dm távolságban keletkezik kétszeresen nagyított, tehát ismét x nagyságú reális kép. A homorú gömbtükör számára ez -8 dm távolságban álló virtuális tárgy, amelyről -88/(-8-8)=4 dm távolságban reális kép keletkezik felére kicsinyítve, tehát x/2 méretben.
A végső reális kép éppen a gyűjtőlencse síkjában jön létre, ernyőn való felfogását a lencse akadályozza. Amint az x távolságot növeljük, a képpont is vándorol kifelé. A kép akkor kerül a lencse mellé, ha x nagyobb lesz, mint d, így a kép felfoghatóságának egyik feltétele, hogy d<x legyen. Ha x eléri az 1,5d értéket, akkor a sugárnyaláb lecsúszik a homorú gömbtükörről és nem kapunk képet. Tehát a feladat megoldása:
d<x<1,5d.

3. U elektromotoros erejű és r belső ellenállású galvánelemekből összeállítjuk a 7. ábra szerinti végtelen láncot. Mennyi az elektromotoros erő és a belső ellenállás az A és B pont között?
(Vermes Miklós)
 
 
7. ábra
 

Megoldás. A végtelen ellenállásláncra közismert ez az eredmény: (3-1)r. (L. például az 1957. évi középiskolai tanulmányi verseny II. fordulójának 3. feladatát.) A mi feladatunkban ennyi az elemlánc belső ellenállása.
Vizsgáljunk meg két különböző, párhuzamosan kapcsolt elemet (8. ábra).
 
 
8. ábra
 

Ezek eredő elektromotoros erejének azt az U feszültséget fogjuk nevezni, amelyet külső terhelő ellenállás nélkül mérhetünk a pólusokon, (bár az elemek belsejében ilyenkor folyik i erősségű áram). Az elem belsejében fellépő feszültségeséseket figyelembe véve:
U=U2-ir2,U=U1+ir1.
Ennek megoldásával az ilyen módon meghatározott elektromotoros erő:
U=U1r2+U2r1r1+r2(6)
Most foglalkozunk az elemlánccal (9. ábra).
 
 
9. ábra
 

Egy igen hosszú részének az elektromotoros ereje legyen Un belső ellenállása az előbb idézett eredmény szerint r(3-1). Először hozzákapcsolunk sorba két elemet, ábránkon X-ig haladva. Most az elektromotoros erő U2=2U+Un, a belső ellenállás r2=2r+r(3-1)=r(3+1). Ezután az X-ig tartó részhez hozzákapcsolunk még egy elemet U=U1 elektromotoros erővel és r=r1 belső ellenállással, a 9. ábrán Y-ig haladva. A párhuzamos elemek (6) szerinti törvénye alapján az elektromotoros erő:

Un+1=Ur(3+1)+(2U+Un)rr+r(3+1)=u(3+3)+Un3+2.


A végtelen hosszú láncra az jellemző, hogy egy tag hozzácsatolása már alig változtat az eredményen. Un+1=Un helyettesítés után:
Un=U(3+3)+Un3+2.
Az egyenlet megoldása adja az elemlánc eredő elektromotoros erejét:
Un=3U.
 

Az 1972. évi fizika tanulmányi verseny eredménye
 

  I. díj Imhof Gyula (Szekszárd, Garay J. Gimn. IV. o. t., Tanára: Póla Károlyné),
 II. díj Gál Péter (Fazekas M. Gimn. IV. o. t., Tanára: Dr. Szalay Béla),
III. díj Éber Nándor (Budapest, Móricz Zs. Gimn., IV. o .t., Tanára: Kádár Lászlóné) és
Szabó Zoltán (Budapest, Apáczai Csere J. Gimn. IV. o. t. Tanára: Turtóczky Sándor).
 

A további helyezettek: 5. Gegus Gábor (Budapest, Móricz Zs. Gimn., IV. o. t., Tanára: Kádár Lászlóné); 6. Vassel Róbert (Budapest, I. István Gimn., IV. o. t., Tanára: Moór Ágnes); 7. Vermes András (Eger, Gárdonyi G. Gimn., IV. o. t., Tanára: Palotás József); 8. Pach János (Budapest, Veres Pálné Gimn., IV. o. t., Tanára: Kishonti Istvánné); 9. Tóth Tamás (Budapest, Jedlik Á. Gimn., IVI o. t., Tanára: Vermes Miklós); 10. Balog János (Budapest, I. István Gimn., IV. o. t.; Tanára: Moór Ágnes);