Cím: 1970. évi Eötvös Loránd Fizikaverseny
Füzet: 1971/február, 81 - 84. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Eötvös Loránd (korábban Károly Irén)

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

Az Eötvös Loránd Fizikai Társulat október 17-én rendezte 47. versenyét Budapesten és 7 vidéki városban az idén érettségizettek és a középiskolások részére. A versenyzők 5 óráig dolgozhattak és bármilyen segédeszközt használhattak. Ismertetjük a verseny feladatait, megoldásaikat és a nyertesek névsorát.

 

1. Egyenes körhenger fele ezüstből, fele alumíniumból készült, ezért súlypontja az R=10cm-es rádiusz középponttól mért negyedében van. A henger tengelyét vízszintesen csapágyazzuk és abban a helyzetben, amikor súlypontja a legmélyebben van, a kerületére csavart fonál végére egy tömeget akasztunk, azután a szerkezetet elengedjük. Mennyi a henger szögsebessége egy teljes fordulat után, ha a lelógó m1 tömeg
a) a henger m tömegével egyenlő,
b) a henger tömegének nyolcada?
 

Megoldás. A henger és a lelógó tömeg helyzetét α elfordulási szöggel adjuk meg (1. ábra).
 
 
1. ábra
 

Először keressünk sztatikus egyensúlyi helyzetet, amikor egy bizonyos α szög mellett a forgatónyomatékok egyenlők. Ennek feltétele:
mgR4sinα=m1gR.
Ebből az egyensúlyi helyzet feltétele: sinα=4m1/m. Ilyen sztatikus egyensúlyi helyzet addig van, amíg m1/m1/4. Az α1 hegyesszöghöz tartozó egyensúlyi helyzet stabilis, az α2 tompaszöghöz tartozó labilis. Például m1/m=1/8 esetében α1=30, α2=150. Ha m1/m=1/4, α1=α2=90. A sztatikus egyensúlyi helyzetek szögét a 2. ábra alsó és felső görbéje mutatja az m1/m tömegviszony függvényében.
 
 
2. ábra
 

Ha szerkezetünket α=0-os helyzetéből elengedjük, akkor α szögnyi elfordulás után a lelógó tömeg súlyának munkavégzése m1gαR. Ebből került ki a henger súlypontjának emeléséhez szükséges mgR(1-cosα)/4 munkavégzés, a henger Θω2/2 mozgási energiája és a lelógó tömeg m1v2/2=m1R2ω2/2 mozgási energiája. Az energiamegmaradás törvénye szerint:
m1gαR=mgR(1-cosα)4+Θω22+m1R2ω22.

Hengerünk tehetetlenségi nyomatéka egyszerűen Θ=mR2/2, ezért:
m1gαR=mgR(1-cosα)4+mR2ω24+m1R2ω22.
Innen a henger szögsebessége, mint α elfordulási szög függvénye:
ω=4m1mα+cosα-12m1m+1gR

Az a) kérdésre a felelet: ha m1/m=1, akkor α=2π mellett ω=8πg/3R=28,65s-1
Ha az m1/m tömegviszony kisebbedik, ω képletében a tört számlálója mindig kisebb lesz és egy bizonyos α0 szög esetében nulla lesz, ennek feltétele:
4m1mα0+cosα0-1=0.
Egyenletünk közelítéssel oldható meg. A 2. ábra középső görbéje tünteti fel a maximális felemelkedés szögének, α0-nak az m1/m tömegviszonytól való függését.
Vizsgáljuk meg a szerkezet viselkedését különböző m1/m tömeghányadoknál, a kisebbektől a nagyobbak felé haladva. Ha m1/m elég kicsiny, a henger kezd forogni, a szögsebesség α1 stabilis egyensúlyi helyzeten áthaladva a legnagyobb, azután lassul és a henger nem éri el α2 labilis egyensúlyi helyzetet, hanem még előbb visszafordul. Növelve a tömegviszonyt egy bizonyos esetben a henger eléri α2 felső, labilis egyensúlyi helyzetét, majd ezen át is lendül. A határeset akkor jön létre, ha α0 egyenlő lesz α2-vel. Közelítő számítás mutatja, hogy ez m1/m=0,181 tömegviszonynál következik be. Ekkor α0=α2=133,5.
A felelet b) kérdésre: a henger nem fordul át.
 
 
3. ábra
 

A 3. ábra ω szögsebesség α szögtől való függését mutatja különböző tömegviszonyok esetében. Amíg m1/m értéke 0,181 és 0,25 között van, a szögsebességnek minimuma van α2 helyzetben.
 

2. A repülőgép állandó sebességű vízszintes repüléséhez szükséges tolóerő F=k1Av2. A szárnyfelület által létrehozott emelő erő Q=k2Av2. (Q a repülőgép súlya, A a szárnyfelület nagysága, v a sebesség.) A szárnyfelület súlya k3A, ehhez járul a teher Q0 súlya. Mekkora teljesítmény kell a repülőgép mozgásban tartásához? Mikor minimális a teljesítmény? Képes-e az ember izomerejével repülni? Ekkor k1=0,001kpm-2(m/s)-2, k2=25k1, Q0=100  kp, k3=2kp/m2.
 

Megoldás. A teljesítmény az erő és a sebesség szorzata, a repülőgép esetében P=Fv=k1Av3. De itt az A szárnyterület és a v sebesség nem függetlenek egymástól, mert az emelő erőnek a gép Q0+k3A súlyával kell egyenlőnek lennie:
Q0+k3A=k2Av2.
Ebből kifejezhető a szükséges szárnyterület mint a sebesség függvénye:
A=Q0/k2v2-k3/k2.
Ezt felhasználva a teljesítmény kifejezésében, a teljesítményt mint a sebesség függvényét kapjuk meg:
P=k1Q0k2v3v2-k3/k2.
A sebesség szerint differenciálva keressük a teljesítmény minimumát:
k2k1Q0dPdv=3v2(v2-k3/k2)-2v4(v2-k3/k2)2.
A differenciálhányados eltűnése a minimum szükséges feltétele:
3(v2-k3/k2)-2v2=0.
Az a sebesség, amely mellett a repülés minimális teljesítményű:
v=3k3k2.
Ebben az esetben a szárnyfelület területe:
A=Q0/k23k3/k2-k3/k2=Q02k3,
illetve Q0=2k3A, vagyis a minimális teljesítmény esetében a szárny súlya a teher súlyának a fele. A minimális teljesítmény:
P=k1k23Q023k3k2.

A mi adatainkkal a szárny területe 25m2, az egész repülőgép súlya 150kp, a tolóerő 6kp, a sebesség 15,49m/s=55,6  km/óra, a teljesítmény 92,9mkp/s  =910watt=1,24LE. Az emberi izomerővel aligha vagyunk képesek repülni. Táblázatunk a teljesítmény minimumának kialakulását mutatja.
 


A   Q   v   FPm2     kp    m/s    kp    mkp/s10    120    21,90     4,8    104,0  15    130    18,60     5,2    96,8  20    140    16,70     5,6    93,6  25    150    15,49    6,0    92,9  30    160    14,60  6,4    93,8  35    170    13,90     6,8    94,2


 

3. 0,5mm széles rést 20cm-es gyújtótávolságú lencsével a lencsétől 100cm-re levő ernyőre képezünk le olyan fénnyel, amely 0,4μ hullámhosszúságú kék és 0,6μ hullámhosszúságú piros fény keveréke. A lencsére 0,04mm rácsállandójú optikai rácsot helyezünk. Mit látunk az ernyőn?
 

Megoldás. A rés leképezésekor a tárgytávolság 25cm, a képtávolság 100cm, a lineáris nagyítás 4-szeres, és a rés képe 2mm széles sáv (4. ábra).
 
 
4. ábra
 

Ezt a képet a kék és piros fény keveréke alkotja, tehát bíbor színűnek látjuk. Azok az irányok, amelyekben a rács erősítést ad: sinα=nλ/d, ahol λ a hullámhossz, d a rácsállandó és n egész szám. Adatainkkal a kék fény számára sinα=0,01n, a piros fény számára sinα=0,015n. Tekintettel a 100cm-es ernyőtávolságra a kék fény erősítései 10mm-es, a piros fény erősítései 15mm-es távolságokban következnek egymás után. Minden harmadik kék és minden második piros erősítés ugyanarra a helyre. esik és bíbor színt ad.
 

A verseny eredménye. I. díjat nyertek Blahó Gábor (a budapesti Eötvös Gimnázium IV. o.-ban Zentai Károly tanítványa) és Harmat Péter (a budapesti ELTE-TTK fizikus hallgatója, tavaly a mosonmagyaróvári Kossuth Gimnáziumban Krajnik József tanítványa volt). II. díjat nyertek Bajmóczy Ervin IV. o. t. (a budapesti Fazekas Gimnáziumban Hutai Ferenc tanítványa) és Tichy-Rács Ádám IV. o. t. (a budapesti Eötvös Gimnáziumban Zentai Károly tanítványa). III. díjat nyert Mosó Tamás IV. o. t. (a budapesti Eötvös Gimnáziumban Zentai Károly tanítványa). Dicséretet kaptak: Füredi Gábor IV. o. t. (a budapesti Móricz Gimnáziumban Fehér László tanítványa), Horváthy Péter (a budapesti ELTE-TTK matematikus hallgatója, tavaly a budapesti Fazekas Gimnáziumban Mihály István tanítványa), Láz József (a budapesti ELTE-TTK fizikus hallgatója, tavaly a budapesti Eötvös Gimnáziumban Kellner Dénes tanítványa) és Sánta Imre IV. o. t. (a szegedi Radnóti Gimnáziumban Simon Sándor tanítványa).