A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Az 1140. sz. gyakorlatban Karcsinak piros, fehér és zöld golyót kellett elhelyeznie két dobozban úgy, hogy az elsőbe , a másodikba golyó kerüljön. Amint azt a megoldásban láttuk, a lehetőségek száma . Az 1332. sz. gyakorlat megoldása szerint -féleképpen oszthatunk ki Annus, Bözsi, Cili és Dóra között gyümölcsöt: almát, barackot, körtét és szilvát úgy, hogy mindegyikük darab gyümölcsöt kap. További rokon feladat a következő. A Kovács családban fiú, a Nagy családban fiú, Szabóéknál lány, Tóthéknál lány van. Kérdés, hányféleképpen állíthatjuk párba a gyerekeket úgy, hogy minden párban egy fiú és egy lány álljon, ha csak arra vagyunk tekintettel, hogy az egyes párokban melyik családok gyerekei állnak. A lehetséges három párosítás a következő (kezdőbetűkkel jelölve):
A három feladat közül a másodikat abban az általánosabb megfogalmazásban is vizsgálhatjuk, hogy nem kötjük ki, hogy mindegyik gyerek ugyanannyi gyümölcsöt kapjon. Ekkor ‐ mint a dolgozat végén látni fogjuk ‐ 8000 különböző lehetőség van a kiosztásra (ezek közül nyilván olyan, hogy egyetlen gyerek kapja mind a gyümölcsöt, a többi háromnak semmi sem jut).
* A látott feladatok általános megfogalmazása a következő. Adott golyó, melyek különböző színűek és köztük -féle szín fordul elő. Az első színből , a másodikból , a -adikból golyó van. (Természetesen .) Adott továbbá doboz, az elsőbe , a másodikba , az -edikbe golyó fér, ahol . A dobozokat meg tudjuk különböztetni egymástól. Kérdés, hányféleképpen helyezhetjük el a golyókat a dobozokba, ha az azonos színű golyókat nem tudjuk megkülönböztetni. Könnyen látható, hogy ennek a másik két feladat is speciális esete, eltérés csak a megfogalmazásban van. Mindhárom példában , ami az általános esetben is mindig elérhető, ha bevezetünk egy -edik, képzeletben létező színt, amelyből darab golyó van, és amelyből minden elhelyezésnél minden dobozba kiegészítésül annyit teszünk, hogy az illető doboz megteljen. Ezt az általános feladatot cikkünkben hozzárendelési problémának nevezzük, az elnevezés arra utal, hogy a feladatban szereplő kétféle mennyiségből (golyó és doboz, gyümölcs és gyerek, fiúk és lányok) párokat kell képeznünk, egymáshoz kell rendelnünk őket. Ez a feladat ilyen általánosan igen nehéz, a lehetőségek száma nem adható meg egyszerű formában, csak nagyon bonyolult, áttekinthetetlen képletek ismeretesek. Itt a feladat két speciális esetéről lesz szó, az elsőben minden értéke , azaz minden dobozba csak golyó fér, a másodikban minden értéke lesz, vagyis az összes golyó belefér bármelyik dobozba. A kiindulásul szolgáló három feladat tehát nem tartozik a vizsgálandó esetek körébe, de a második feladat említett átfogalmazása igen. Ha minden értéke , akkor célszerű feltenni, hogy . Ekkor a lehetőségek száma csak az számoktól függ, jelöljük ezt a számot -val.
1. Tétel | | ahol az első természetes szám szorzatát jelöli. Bizonyítás. Állításunkat szerinti teljes indukcióval bizonyítjuk be. mellett állításunk nyilvánvaló, hiszen csupa ugyanolyan színű golyót csak egyféleképpen helyezhetünk el a dobozokban. A esettel külön foglalkozunk, legyen a golyók színe ‐ mondjuk ‐ piros és fekete, ezek számát ( és helyett) jelöljük inkább -vel és -fel. Most szerinti indukciót alkalmazunk. Ha , elegendő a fekete golyó dobozát megválasztani. Mivel doboz van, ezek közül egyet -féleképpen választhatunk ki, és ezt adja az állítás is: Ha már valamely -re tudjuk, hogy akkor értékét a következő módon határozhatjuk meg. Válasszunk ki a dobozból először egyet, ebbe tegyünk egy fekete golyót, majd a többi dobozba helyezzük el a többi golyót minden lehetséges módon. Így összesen elrendezést adtunk meg, aszerint, hogy melyik dobozzal kezdtük, azonban ezek között azonosak is vannak. Minden egyes elrendezést annyiszor kaptunk meg, ahányféleképpen az először elhelyezett fekete golyó dobozát megválaszthatjuk, azaz -féleképpen. Emiatt a kapott szám , és a kettőből | | amint azt bizonyítani akartuk, vagyis a esetben igazoltuk tételünk helyességét. Tegyük fel, hogy a tétel érvényességét valamely természetes számra már beláttuk; bizonyítsuk azt -re. Helyettesítsük átmenetileg az első színt egy közös színnel, ekkor a golyók elhelyezésére a már elintézett esetre vonatkozó eredményünk szerint: | | lehetőségünk van. Minden egyes ilyen elhelyezésnél rögzítsük a -edik színű golyók helyzetét, és rendezzük át minden lehetséges módon az első színű golyókat eredeti színük figyelembevételével. Erre az indukciós feltevés szerint minden egyes esetben | | lehetőség van, így mind a színt figyelembe véve az összes lehetőség száma e két szám szorzata:
amint azt bizonyítani akartuk. Tételünk bizonyítását ezzel befejeztük: Következmények. 1. különböző elemet -féleképpen állíthatunk sorba. Valóban, legyen és , vagyis legyen különböző színű golyónk; ezeket (az egy sorban elhelyezett dobozokba) -féleképpen helyezhetjük el. 2. Ha adott különböző elem, ezekből különböző -elemű sorozatot képezhetünk úgy, hogy az első -szer, a második -ször, , a -adik -szor forduljon elő. Az indoklás ismét az, hogy a sorbarakást egyszerűen a dobozokon is elvégezhetjük. 3. különböző elemből -féleképpen választhatunk ki különböző elemet, ha a kiválasztás sorrendjére nem vagyunk tekintettel (ahol az binomiális együttható értéke és az itt esetleg fellépő értéke megállapodásszerűen ). Legyen ugyanis piros és fekete golyónk, ezek elhelyezése egyértelműen jellemezhető a piros golyók számára kiválasztott dobozokkal. Tehát egyenlő azzal, hogy hányféleképpen választhatunk ki az doboz közül -et. 4. különböző elemből -féleképpen választhatunk ki különböző elemet, ha a kiválasztás sorrendjére is tekintettel vagyunk. Színezés helyett ugyanis számozzunk most meg az golyó közül -et -től -ig, a többi maradjon egyforma. Ha ezeket a golyókat elhelyezzük dobozban úgy, hogy minden dobozban egy golyó legyen, a golyók elhelyezése alapján sorban kiválaszthatunk dobozt úgy, hogy ebben a sorban a -adik az a doboz legyen, amelyikbe a -val jelzett golyó kerül. Tehát a golyók elhelyezése ekvivalens azzal, hogy az doboz közül sorban kiválasztunk -et, vagyis a lehetőségek száma | |
* Rátérünk a második eset vizsgálatára, tehát most minden értéke , így természetesen . Ez azt jelenti, hogy az golyót (melyek között most is az első színből , a másodikból , a -adikból van, dobozba helyezzük el úgy, hogy egy-egy dobozba akárhány (akár az összes) golyó kerülhet. A lehetséges elhelyezések száma most az számokon kívül az számtól is függ. Jelöljük ezért most az összes hozzárendelési lehetőségek számát -val.
2. Tétel | |
Bizonyítás. A különböző színű golyók elhelyezése most független egymástól abban az értelemben, hogy minden egyes színhez tetszőlegesen készíthetjük el a golyók elhelyezését és ezeket az elhelyezéseket egyesíthetjük. Emiatt | | elegendő tehát azt bizonyítanunk, hogy vagyis elegendő meghatároznunk, hányféleképpen helyezhetünk el egyforma golyót dobozban. Állítsuk sorba a golyókat és tegyünk közéjük jelet: az első jel előtti golyókat tegyük az első dobozba, az első két jel köztieket tegyük a másodikba és így tovább, végül az utolsó jel utániakat tegyük az -edik dobozba. (Megengedjük, hogy a sorozat elválasztó jellel kezdődik vagy végződik és azt is, hogy több jel egymás mellé kerüljön. Ennek megfelelően a dobozok némelyike üresen maradhat.) A lehetőségek száma tehát annyi, ahányféleképpen az golyót és az elválasztó jelet sorba rakhatjuk, ami az 1. tétel 2. következménye szerint . Tehát | | amint azt bizonyítani akartuk. Tételünk bizonyítását ezzel befejeztük. Következmények. 5. különböző elemből -féleképpen választhatunk ki elemet, ha a kiválasztás sorrendjére is tekintettel vagyunk és egy-egy elemet akárhányszor választhatunk. Legyen ugyanis , és ismét számozzuk meg a golyókat. Ekkor a golyók elhelyezése ekvivalens az dobozból képezhető -elemű sorozatokkal. (Hiszen egynél több golyó is kerülhet ugyanabba a dobozba, a sorozatban ugyanaz a doboz többször is előfordulhat.) A lehetőségek száma tehát | |
6. különböző elemből -féleképpen választunk ki elemet, ha a kiválasztás sorrendjére nem vagyunk tekintettel, de az egyes elemeket akárhányszor is megválaszthatjuk. Az elemek ismét a dobozok, ezekből egy-egy -es csoportot úgy tekinthetünk, hogy miután valahogy elhelyeztünk bennük egyforma golyót, minden dobozt annyiszor választunk, ahány golyó van benne.
* Fő mondanivalónk végére jutottunk; a tanulságok összefoglalásával és a bevezetőül szolgáló példák egyikének újbóli felvillantásával zárjuk fejtegetéseinket. Legfontosabb tanulságunk nem a két tételben közölt (első látásra elég bonyolultnak tűnő) két képlet, azokat aligha érdemes megjegyezni. A következményekben található eredmények már érdekesebbek, de ezek előállítása sem volt a cikk igazi célja; azokban úgyis rendre felismerhetőek a IV. osztályban sorra kerülő kombinatorikai alapfeladatok (úgymint a permutációk, kombinációk és variációk számának meghatározása), elég lesz akkor megtanulni őket. Az említett alapfeladatokat általában a kombinatorika építőköveinek tekintik, és a nehezebb problémák megoldását ezekre mint legegyszerűbbekre igyekeznek visszavezetni. Talán meglepő, hogy a permutációk, kombinációk, variációk számának meghatárokása nálunk a két tétel következményeként adódik; anélkül számoltuk meg a lehetőségeket a két fő feladatban, hogy ezeknek az ,,elemi'' feladatoknak a megoldását ismertnek feltételeztük volna. A dolgozatban elsősorban a leszámlálások módszereit kívántuk bemutatni. Ezekkel a módszerekkel számos kombinatorikai feladatot tudunk megoldani, gyakran anélkül, hogy bármiféle kész képletet használnánk. A nyert eredményeknek megvannak a maguk érvényességi határai. A kiindulásul szolgáló három példa nem oldható meg általános képleteinkkel; e példák megoldása a lehetőségek közvetlen összeszámolását igényli, mert megfelelő képlet, amelyet alkalmazhatnánk, nem is létezik. A második példának a bevezetés végén szereplő átfogalmazására viszont jól alkalmazható a 2. tételünk. Valóban, (a gyerekek száma), ugyancsak (a gyümölcsfélék száma), és , , , . A 2. tétel szerint a lehetőségek száma | | K. M. L. 36 (1968) 117.K. M. L. 42 (1971) 169. |