A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A vastag lencsékről hirdetett pályázat igen eredményes volt: 11 dolgozat érkezett be. Mindegyik alapos munka eredménye. Az egyes dolgozatok különböző módszereket mutatnak be és a pályázat hirdetésekor javasolt mindegyik eljárásra lehetett példát találni. A pályázók elsősorban a fókusztávolság vizsgálatával foglalkoztak, a fősíkok elhelyezkedését kevésbé tették vizsgálat tárgyává. Egyes gimnáziumokból több dolgozat érkezett. örömmel állapítjuk meg, hogy az egyes dolgozatok készítői más és más módszerekkel fogtak hozzá a probléma megvizsgálásához.
A nagykanizsai Landler Jenő Gimnázium pályázói.
Jancsi György és Sörlei Gyula (utóbbi a Mező Ferenc Gimnázium tanulója) gömblencsével, óraüveg-lencsével vizsgálták meg a fókusztávolság alakulását, miközben 9 folyadékot használtak és a rádiuszt is változtatták. Eljárásuk igen gondos és logikus. Mészáros Géza és Küronya Miklós 5 különböző lencsénél tanulmányozták a fókusztávolságot és a képalkotás minőségét. Munkájuk és mérési jegyzőkönyvük igen alapos, rendes. Csaba Károly és Novai György napfénnyel is mértek fókusztávolságot. A képalkotásról fényképeket közölnek. Korcsmár József és Sörlei József 2 domború, 1 hengeres és 1 plankonvex lencsénél vizsgálták a törvények érvényességét.
Az egri Gárdonyi Géza Gimnázium pályázói.
Kovács Vendel és Sütő Szilveszter gömblencsénél vízzel, alkohollal, szénkéneggel; hengerlencsénél vízzel, alkohollal, benzollal, szénkéneggel, glicerinnel dolgoztak. Meghatározták a fősíkok helyzetét és felhasználták a Newton-féle lencseképletet is. Munkájuk igen alapos. Paparó Margit igen sok kísérlettel ellenőrizte a fókusztávolságot gömblencsénél vízzel, alkohollal, szénkéneggel, benzollal, benzinnel, glicerinnel, terpentinnel, mint fénytörő folyadékkal. Jánvári Tamás aránylag kevesebb, de jól feldolgozott kísérletet ismertet. Szórólencsével is dolgozott.
A budapesti Piarista Gimnázium pályázói.
Szolgay Péter és Woynarovich Ferenc alapos elméleti bevezetés után (Fermat-elv, egy törőfelület, két törőfelület) vizsgálnak meg gömblencséket és lencserendszereket. Bőven mutatnak grafikonon tárgytávolság‐képtávolság öszefüggéseket. Eőry Örs, Tóth István és Zamaróczy Miklós először planparalel lemezzel mérnek törésmutatót, azután foglalkoznak henger- és gömblencsével. Fénytörő anyagként ismert töménységű nátrinmklorid és cukor oldatokat is használtak. A győri Kazinczy Ferenc Gimnáziumból Simon Júlia küldött be pályázatot. Elméleti bevezetésében Bodócs István volt győri tanár hiperbola-tételével is foglalkozik. Használt olyan lencsét is, amelyet üvegtéglából és üveglencséből ragasztott össze. A szolnoki Verseghy Ferenc Gimnáziumból Aszódi Gábor küldött be dolgozatot. Párhuzamosan érkező fénysugarakkal is tanulmányozta a fókusz keletkezését. Üveglencséket, vízzel telt henger és gömb alakú lencséket használt.
Jutalomban részesül: Jancsi György és Sörlei Gyula, Kovács Vendel és Sütő Szilveszter, Szolgay Péter és Woynarovich Ferenc dolgozata. Dicséretet nyernek: Mészáros Géza és Kűronya Miklós, Paparó Margit, Eőry Örs, Tóth István és Zamaróczky Miklós. |