A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. E rövid ismertetőben az egyenáramú villamosmotor legfontosabb tulajdonságait foglaljuk össze. A cikk terjedelme, továbbá a kellő matematikai és fizikai alap hiánya miatt nem mélyedhetünk bele a problémák részletesebb tárgyalásába. Az alábbi kérdésekre adunk feleletet: a) Hogyan határozható meg az egyenáramú söntmotor üzemi fordulatszáma? b) Adott motor milyen terhelést bír el? c) A terhelés változása milyen kapcsolatban van a fordulatszámmal? d) Milyen adatok határozzák meg a motor hatásfokát? Az ábrán pólusú, dobos tekercselésű egyenáramú motor látható. Az állórész mágnespólusai váltakozva É ill. D polaritásúak. Számuk mindig páros, és ezért szokták alakban megadni. A forgórész tekercselése a tömör vashenger felületen elhelyezett palást irányú vájatokban fekszik. A tekercs lényegében véve önmagában záródó hosszú vezetőből áll. A tekercselést úgy végzik, hogy a vezető elejét valamelyik vájatba helyezik, majd a huzalt meghatározott sorrendben a többi vájatba is ,,betekercselik''. A huzal végét összekötik az elejével, és így egy zárt hurkot kapnak. A forgórész tekercseléséhez a kollektoron, vagy más néven kommutátoron keresztül történik a hozzávezetés. A kollektor hengerfelületen elhelyezett, egymástól elszigetelt rézlapokból áll. Minden ilyen rézlap össze van kötve az előbb említett zárt hurok valamelyik pontjával, mégpedig a szembenfekvő rézlapok a hurok szembenfekvő pontjaival. A kollektorgyűrűhöz két átellenes pontban egy-egy szénkefe tapad, melyeken keresztül feszültségeket vezethetünk a kefével érintkező rézlaphoz, és azon keresztül a forgórész tekercseléséhez. A szénkefék álló helyzetűek, míg a kollektorgyűrű együtt forog a forgórésszel. A forgórészre kapcsolt feszültség hatására a tekercsekben áram folyik. Az árammal átjárt vezetőkre az állórész által keltett mágneses tér erőt gyakorol. Ha biztosítjuk azt, hogy az összes vezetőre a forgórész minden helyzetében olyan erő hasson, mely azt egyirányban forgatja, akkor máris sikerült a motort megvalósítani. Épp ez teszi szükségessé a kollektorgyűrű használatát. A fenti összefoglaló után már válaszolhatunk az egyes kérdésekre. A számításokat végig MKSA rendszerben végezzük. a) Meg akarjuk határozni egy olyan motor fordulatszámát, melyre az alábbi adatok jellemzőek: Az állórész pólusainak száma . A pólusok által keltett mágneses indukció (erővonalsűrűség). forgórész dobjának átmérője , és ezen számú sorbakötött hosszúságú vezető képezi a tekercselést. A motor üzemi feszültsége . Egy motor akkor jár üzemi fordulatszámon, ha nincs terhelőnyomaték. Ha eltekintünk a motor belső veszteségeitől: súrlódás stb. ‐ akkor úgy tekinthetjük, mintha az üzemi fordulatszámon a motort semmiféle nyomaték nem terhelné. Ha a forgórészen áram folyik át, az már valamilyen nyomatékot ad a motornak. A motor arra a fordulatszámra fog beállni, amelyre nézve az említett belső nyomaték épp fedezi a külső terhelő nyomatékot. Ebből rögtön látható, hogy az üzemi fordulatszámon nem folyhat áram a forgórészben. A forgás következtében a forgórész zárt hurkában ellenindukált feszültség keletkezik. Magára a tekercsre feszültséget kapcsolunk. Így az átfolyó áramot feszültség határozza meg. Akkor nem lesz áram a forgórészben, amikor . Így az üzemi fordulatszám az képletből meghatározható. Itt és között függvénykapcsolat van. Határozzuk ezt meg! Jelöljük -vel egy-egy mágnespólus fluxusát (a belőle kiinduló összes erővonal számát). Nyilvánvalóan és között kapcsolat van. | | (1) |
Egy-egy hosszúságú vezetőben feszültség indukálódik. Itt a kerületi sebesség. Általában -et 1/perc dimenzióban adják meg, így . A fenti vezetők közül kapcsolódik sorba. Az összes vezetők száma ugyanis . Ezek zárt hurkot képeznek. A hozzávezetés átellenes pontokban történik. Ezek között mindkét irányban nyilván vezető van. Ennek megfelelően az indukált teljes feszültség: . Behelyettesítve az értékeket Most már megkapjuk az üzemi fordulatszámot is: b) Megnézzük, hogy forgórész-áram esetén milyen nyomatékot szolgáltat a motor. A forgórész árammal átjárt vezetőit a mágneses tér a balkézszabálynak megfelelően téríti ki, illetve képez nyomatékot. (Az áram a paralel kapcsolódó elemekből álló ágakban mértékben oszlik meg.) Meghatározzuk az egy-egy vezetőre ható erőt, illetve a megfelelő nyomatékot.
Az össz-nyomatékot az (5) alatt adódó számú nyomaték összege adja: Némi átalakítással az előbbi képletek alapján (2)-t felhasználva az eredmény még az alábbi módon is felírható: | |
Végül a helyettesítéssel ahol a szögsebesség. Ez utóbbi képletet a d) kérdés válaszában használjuk fel. A maximális nyomatékot közvetlenül a (6) képletből határozhatjuk meg. Rögtön látható, hogy a terhelőnyomaték nem függ a fordulatszámtól, csupán -tól. maximális értéke szabja tehát meg a terhelőnyomaték maximális értékét. A növekvő terhelés a motort lelassítja, végül a motor leáll. Feleletképpen a leállításhoz szükséges nyomatékot határozzuk meg. Itt tehát , , és így . a forgórész ellenállása. A képletből rögtön látható, hogy az egyes értékeket hogyan kell megváltoztatni, ha pl. nagyobb teherbírású motort akarunk kapni. c) Az előbbi motor fordulatszámát határozzuk meg, ha az nyomaték terheli. Mértéke egyértelműleg meghatározza -t (6) alapján: Másrészt az áramértéket az előbb már használt formula is megadja. E kettőt tegyük egyenlővé, és helyettesítsük be (2) alatti értékét: Az egyenlőséget -re megoldva kapjuk: | | (9) |
Láthatjuk, hogy esetben (3) értékét kapjuk. Másrészt helyettesítésével is megkaphatjuk a (8) alatti értéket. d) Röviden azt nézzük meg, hogy a motor által felvett teljesítmény mire fordítódik. Mindenesetre teljesítményt az állórész fogyaszt el. Ez szükséges ahhoz, hogy az állórész fluxusát létrehozza. Ez a teljesítmény hő alakjában eltávozik a motorból. Az értékét meghatározhatjuk, ha ismerjük a tekercs ellenállását. A teljesítmény többi részét a forgórész veszi fel. Mivel ezen áram folyik át, azért . Ez az áram egyrészt átfolyik -n, másrészt az feszültség ellenében dolgozik. A motor ugyanakkor teljesítményt ad le, mint hasznos teljesítményt. A (7) képletet most hasznosíthatjuk, onnan adódik. Az képlet felhasználásával írható. A motor teljesítményt vesz fel, és mint láttuk, ebből értéket hasznosíthatunk. Határozzuk meg a hatásfokot az ismert képletből: | | (10) |
és mint veszteség, a tekercsek melegítésére fordítódik. Ezt a mennyiséget a gyakorlatban rézveszteségnek nevezik. Egyenáramú motorokkal ‐ hatásfok érhető el.
Madas László |