Cím: Egyenáramú villamos motorokról
Szerző(k):  Madas László 
Füzet: 1962/január, 70 - 73. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Szakmai cikkek

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

E rövid ismertetőben az egyenáramú villamosmotor legfontosabb tulajdonságait foglaljuk össze. A cikk terjedelme, továbbá a kellő matematikai és fizikai alap hiánya miatt nem mélyedhetünk bele a problémák részletesebb tárgyalásába.
Az alábbi kérdésekre adunk feleletet:
a) Hogyan határozható meg az egyenáramú söntmotor üzemi fordulatszáma?
b) Adott motor milyen terhelést bír el?
c) A terhelés változása milyen kapcsolatban van a fordulatszámmal?
d) Milyen adatok határozzák meg a motor hatásfokát?

 
 

Az ábrán 2p=6 pólusú, dobos tekercselésű egyenáramú motor látható. Az állórész mágnespólusai váltakozva É ill. D polaritásúak. Számuk mindig páros, és ezért szokták 2p alakban megadni.
A forgórész tekercselése a tömör vashenger felületen elhelyezett palást irányú vájatokban fekszik. A tekercs lényegében véve önmagában záródó hosszú vezetőből áll.
A tekercselést úgy végzik, hogy a vezető elejét valamelyik vájatba helyezik, majd a huzalt meghatározott sorrendben a többi vájatba is ,,betekercselik''. A huzal végét összekötik az elejével, és így egy zárt hurkot kapnak.
A forgórész tekercseléséhez a kollektoron, vagy más néven kommutátoron keresztül történik a hozzávezetés. A kollektor hengerfelületen elhelyezett, egymástól elszigetelt rézlapokból áll. Minden ilyen rézlap össze van kötve az előbb említett zárt hurok valamelyik pontjával, mégpedig a szembenfekvő rézlapok a hurok szembenfekvő pontjaival.
A kollektorgyűrűhöz két átellenes pontban egy-egy szénkefe tapad, melyeken keresztül feszültségeket vezethetünk a kefével érintkező rézlaphoz, és azon keresztül a forgórész tekercseléséhez. A szénkefék álló helyzetűek, míg a kollektorgyűrű együtt forog a forgórésszel.
A forgórészre kapcsolt feszültség hatására a tekercsekben áram folyik. Az árammal átjárt vezetőkre az állórész által keltett mágneses tér erőt gyakorol. Ha biztosítjuk azt, hogy az összes vezetőre a forgórész minden helyzetében olyan erő hasson, mely azt egyirányban forgatja, akkor máris sikerült a motort megvalósítani. Épp ez teszi szükségessé a kollektorgyűrű használatát.
A fenti összefoglaló után már válaszolhatunk az egyes kérdésekre. A számításokat végig MKSA rendszerben végezzük.
a) Meg akarjuk határozni egy olyan motor fordulatszámát, melyre az alábbi adatok jellemzőek:
Az állórész pólusainak száma 2p. A pólusok által keltett mágneses indukció B (erővonalsűrűség). A forgórész dobjának átmérője D, és ezen z számú sorbakötött l hosszúságú vezető képezi a tekercselést. A motor üzemi feszültsége U.
Egy motor akkor jár üzemi fordulatszámon, ha nincs terhelőnyomaték. Ha eltekintünk a motor belső veszteségeitől: súrlódás stb. ‐ akkor úgy tekinthetjük, mintha az üzemi fordulatszámon a motort semmiféle nyomaték nem terhelné.
Ha a forgórészen áram folyik át, az már valamilyen nyomatékot ad a motornak. A motor arra a fordulatszámra fog beállni, amelyre nézve az említett belső nyomaték épp fedezi a külső terhelő nyomatékot.
Ebből rögtön látható, hogy az üzemi fordulatszámon nem folyhat áram a forgórészben. A forgás következtében a forgórész zárt hurkában Ui ellenindukált feszültség keletkezik. Magára a tekercsre U feszültséget kapcsolunk. Így az átfolyó áramot U-Ui feszültség határozza meg. Akkor nem lesz áram a forgórészben, amikor U-Ui=0. Így az üzemi fordulatszám az U=Ui képletből meghatározható. Itt Ui és n között függvénykapcsolat van. Határozzuk ezt meg!
Jelöljük Φ-vel egy-egy mágnespólus fluxusát (a belőle kiinduló összes erővonal számát).
Nyilvánvalóan B és Φ között kapcsolat van.
πDlB=2pΦkapcsolat van.(1)

Egy-egy l hosszúságú vezetőben Blv=Ui0 feszültség indukálódik. Itt v=nπD a kerületi sebesség. Általában n-et 1/perc dimenzióban adják meg, így v=nπD/60.
A fenti vezetők közül z/2 kapcsolódik sorba. Az összes vezetők száma ugyanis z. Ezek zárt hurkot képeznek. A hozzávezetés átellenes pontokban történik. Ezek között mindkét irányban nyilván z/2-z/2 vezető van.
Ennek megfelelően az indukált teljes feszültség: Ui=z2Ui0.
Behelyettesítve az értékeket
Ui=pzΦ60n.(2)

Most már megkapjuk az üzemi fordulatszámot is:
n0=U60pzΦ.(3)

b) Megnézzük, hogy Ia forgórész-áram esetén milyen nyomatékot szolgáltat a motor.
A forgórész Ia/2 árammal átjárt vezetőit a mágneses tér a balkézszabálynak megfelelően téríti ki, illetve képez nyomatékot. (Az Ia áram a paralel kapcsolódó z/2-z/2 elemekből álló ágakban Ia/2-Ia/2 mértékben oszlik meg.)
Meghatározzuk az egy-egy vezetőre ható P0 erőt, illetve a megfelelő M0 nyomatékot.
P0=BlIa2n,(4)M0=BlIa2D2.(5)



Az össz-nyomatékot az (5) alatt adódó z számú nyomaték összege adja:
M=zBlDIa4.

Némi átalakítással az előbbi képletek alapján
M=z2πpΦIa.(6)

(2)-t felhasználva az eredmény még az alábbi módon is felírható:
M=60n60nz2πpΦIa=602πnUiIa.

Végül ω=2πn60 a helyettesítéssel
M=UiIaω,(7)
ahol ω a szögsebesség.
Ez utóbbi képletet a d) kérdés válaszában használjuk fel. A maximális nyomatékot közvetlenül a (6) képletből határozhatjuk meg. Rögtön látható, hogy a terhelőnyomaték nem függ a fordulatszámtól, csupán Ia-tól. Ia maximális értéke szabja tehát meg a terhelőnyomaték maximális értékét. A növekvő terhelés a motort lelassítja, végül a motor leáll. Feleletképpen a leállításhoz szükséges Mmax nyomatékot határozzuk meg.
Itt tehát n=0, Ui=0, és így
Ia=U-UiRa=URa. Ra a forgórész ellenállása.
ÍgyMmax=z2πpΦURa.(8)

A képletből rögtön látható, hogy az egyes értékeket hogyan kell megváltoztatni, ha pl. nagyobb teherbírású motort akarunk kapni.
c) Az előbbi motor fordulatszámát határozzuk meg, ha az M nyomaték terheli.
Mértéke egyértelműleg meghatározza Ia-t (6) alapján:
Ia=Mz2πpΦ.

Másrészt az áramértéket az előbb már használt Ia=U-UiRa formula is megadja. E kettőt tegyük egyenlővé, és helyettesítsük be Ui (2) alatti értékét:
U-pzΦ60nRa=Mz2πpΦ.

Az egyenlőséget n-re megoldva kapjuk:
n=U60pzΦ-M602πz2p2Φ2Ra.(9)

Láthatjuk, hogy M=0 esetben (3) értékét kapjuk. Másrészt n=0 helyettesítésével is megkaphatjuk a (8) alatti Mmax értéket.
d) Röviden azt nézzük meg, hogy a motor által felvett teljesítmény mire fordítódik.
Mindenesetre P'sz teljesítményt az állórész fogyaszt el. Ez szükséges ahhoz, hogy az állórész Φ fluxusát létrehozza. Ez a teljesítmény hő alakjában eltávozik a motorból. Az értékét meghatározhatjuk, ha ismerjük a tekercs Rsz ellenállását.
EkkorPsz=U2Rsz.

A teljesítmény többi részét a forgórész veszi fel. Mivel ezen Ia áram folyik át, azért Pa=UIa. Ez az áram egyrészt átfolyik Ra-n, másrészt az Ui feszültség ellenében dolgozik.
A motor ugyanakkor Pki=Mω teljesítményt ad le, mint hasznos teljesítményt. A (7) képletet most hasznosíthatjuk, onnan Pki=U1Ia adódik.
Az U=RaIa+Ui képlet felhasználásával
 Pa=Pki+RaIa2 írható.
A motor Pbe=Pa+Psz=U2Rsz+RaIa2+Pki teljesítményt vesz fel, és mint láttuk, ebből Pki értéket hasznosíthatunk.
Határozzuk meg a hatásfokot az η=Pki/Pbe ismert képletből:
η=PkiU2Rsz+RaIa2+Pki.(10)

U2/Rsz és RaIa2 mint veszteség, a tekercsek melegítésére fordítódik. Ezt a mennyiséget a gyakorlatban rézveszteségnek nevezik.
Egyenáramú motorokkal η=0,850,95 hatásfok érhető el.
 
 Madas László