A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. 1. feladat. Egy üzemben ,,'' munkás dolgozott. Egy nap munkás mezőgazdasági munkára ment el az üzemből. Hány százalékkal kell emelniük az ott maradóknak napi átlagos teljesítményüket, ha teljesíteni akarják az eredeti termelési tervet?
I. megoldás. Ha az egész munkát az eredeti munkás végzi el, mindegyikükre a munka része jut. Mivel a kérdéses napon csak munkás dolgozik, ezekre egyenként az egy napi munka része jut aznap. Így minden dolgozónak az egész munka részével kell többet termelnie. Ez a rész a terv szerinti -nak százaléka. Mivel nyilván , azért a kapott eredmény pozitív.
II. megoldás. Vegyük a munka mértékegységének 1 munkás 1 napi teljesítményét az eredeti terv szerint. Így az eltávozók kieső munkája naponta egység, ebből a visszamaradó dolgozó mindegyikére naponta egységnyi többletmunka jut, ennyivel kell emelniük napi teljesítményüket. Ez a terv szerinti, napi 1 egységnyi teljesítménynek százaléka.
2. feladat. Két autó, ,,'' és elindul egyik városból a másikba. Az első percben egyenlő utat tettek meg. Ekkor motorhiba miatt kénytelen volt sebességét -ére csökkenteni, és így perccel a továbbra is egyenletes sebességgel haladó ,,'' után ért a célba. Ha a hiba -rel távolabb következik be, akkor csak perccel ,,'' után ért volna a célba. Milyen távol van a két város?
I. megoldás. Jelöljük az autók induló pontját -vel, célját -vel, a hiba helyét -val és a feltevés szerinti hiba helyét -gal. Legyen továbbá sebessége percenként km, a teljes út megtételéhez szükséges ideje perc. Ekkor -nek az első 5 perc utáni út megtételére, mivel sebességét a 2/5-ére csökkentette, az számára szükséges perc helyett ennek 5/2-ére, percre van szüksége, és ez 15 perccel több, mint amennyi alatt elért -be, tehát Ebből menetideje és a teljes út hossza 15 km. Ha motorhibája 4 km-rel távolabb következik be, akkor az addig megtett út . A hiba után hátralevő út . Ezt perc alatt, pedig perc alatt teszi meg. Az utóbbi az előbbinél 10 perccel hosszabb, vagyis amiből . Most már a két város távolsága . Mindezek szerint motorhibája út után következett be, és akkor még útja volt hátra. új sebessége lett, ezzel a szakaszt perc alatt tette meg. Teljes menetideje perc, késése -hoz képest valóban 15 perc. ‐ Ha viszont a hiba csak út után lépett volna fel, akkor teljes menetideje hasonlóan | | és ez valóban csak 10 perccel hosszabb idejénél. II. megoldás. Elegendő csak a autóról beszélnünk. Ez az egész úton kezdeti sebességével haladva 15 perccel hamarabb tenné meg az utat, mint úgy, hogy 5 perc után 2/5-ére csökkentette sebességét, ‐ és 10 perccel előbb, mint ha ez a sebességcsökkenés csak 4 km-rel távolabb következik be. Eszerint 4 km út megtételéhez kell 5 perccel hosszabb idő a csökkentett sebességgel, mint az eredeti sebességgel. Így a 15 perc késés 12 km úton következik be, tehát az első 5 percnyi autózás után még ennyit kellett megtenni. Könnyen kiszámíthatjuk másrészt az első 5 perc után megtett úthoz szükséges időt is. Ezt az utat 5/2-szer akkora idő alatt tette meg csökkentett sebességgel, mint amennyi az indulási sebesség mellett lett volna szükséges, így a késés az eredetileg szükséges idő 3/2-szerese (másfélszer akkora). Az eredeti sebességgel tehát ezt az utat 10 perc alatt tette volna meg. Mivel megállapítottuk, hogy ez az út 12 km, így az első 5 perc alatt 6 km-t hagyott a háta mögött; az egész útja tehát 18 km volt.
Megjegyzés. A fenti eredmények ismeretében megrajzolhatjuk a mozgások grafikonját. Az ábrán mozgását az egyenesszakasz, mozgását az megtört vonaldarab ábrázolja, a gondolt változatot pedig az megtört vonaldarab. Ehhez az ábrához azonban az előbbi eredményektől függetlenül is eljuthatunk, csak az út-tengely egységének megállapítását kell későbbre halasztanunk, illetőleg éppen ez lesz a feladat. A mozgását mindenesetre egy az -ból kiinduló (tetszés szerinti) ferde egyenes ábrázolja. Ennek az idő-tengely 5 percet ábrázoló pontja fölötti pontja . Megszerkesztve a szakasznak azt az pontját, amelyre , az irányban megkapjuk a további sebességének megfelelő irányt; ha ugyanis mindjárt csökkentett sebességgel indult volna, akkor mozgását az egyenes ábrázolná. Eszerint -t a -n átmenő, -val párhuzamos egyenes adja. Gondoljunk most egy olyan az -val megegyezően mozgó harmadik autót, amely később indul -ből és éppen -ben éri utol -t. Mivel a -ben 15 percet késett -hoz képest, azért ez áll -re is, tehát mozgásának grafikonja az idő-tengely 15 percet ábrázoló pontjából indul ki és párhuzamos -val. Eszerint az pontot és metszése határozza meg, az út-tengely pontját pedig az -n átmenő, az idő-tengellyel párhuzamos egyenes metszi ki. (Ezen van természetesen is.) ‐ Hasonlóan kapjuk annak az gondolt negyedik autó mozgásának grafikonját, amely -val megegyezően mozogva akkor érne -vel együtt -be, ha a motorhiba később következett volna be: ez -n át párhuzamos -val, ahol megfelel a későbbi hibájához tartozó 10 perces késésnek. Így -ot és az egyenes metszéspontja adja, -ból pedig visszafelé, -vel párhuzamosan megrajzolhatjuk annak a mozgásnak a grafikonját, amelyet a feltevés szerint végzett volna a későbbi hibától a célig (-ot a metszi ki -ból). Mivel pedig a és -nak az út-tengelyen levő , ill. vetületei közti távolság 4 km-t ábrázol, a negyedrészét megszerkesztve megkapjuk az út-tengely (1 km-nek megfelelő) mértékegységét. Evvel megmérve az szakaszt, megkapjuk a távolság keresett mértékszámát. Az ábrán a II. megoldás számításainak szemléletes megfelelőit is láthatjuk. , ezért , így , ; másrészt , ezért , . Továbbá -nek -n levő vetületét -vel jelölve , , tehát .
3. feladat. Az négyszög , , és oldalainak felező merőlegesei legyenek rendre ,,'', , és ; az , , és egyenesek metszéspontjait pedig jelöljük , , , -vel. Mutassuk ki, hogy ha az ,,'', , és egyenesek metszik egymást, és nem egy ponton mennek át, akkor az és egyenesek merőlegesek az eredeti négyszög átlóira.
Megoldás. Az , , és oldalfelező merőlegesek közül már három sem mehet át egy ponton. Ha ugyanis három egy ponton menne át, akkor ez a metszéspont egyenlő távol lenne az , , és pontok mindegyikétől, ezért a negyedik oldal felező merőlegese is átmenne rajta. Ezt az esetet pedig a feladat kizárja. Az , , és tehát négy különböző pont. Az pont az háromszög és oldalai felező merőlegesének metszéspontja, ezért az oldal felező merőlegese is átmegy rajta. Ugyanígy az háromszög és oldalai felező merőlegesének metszéspontja, tehát rajta van az oldal felező merőlegesén is.
E két háromszög közös oldala az eredeti négyszögnek egyik átlója, tehát az és pontok által meghatározott egyenes éppen az átló felező merőlegese. Ugyanígy adódik ‐ az , , , betűk szerepét rendre , , , -nak adva át ‐, hogy a egyenes a átló felező merőlegese. Ezzel a feladat állításánál többet mutattunk meg: az és egyenesek nemcsak merőlegesek az négyszög átlóira, hanem felezik is azokat.
Lukács Ottó, Scharnitzky Viktor, Bakos Tibor, Surányi János |