A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Egy előbbi cikkben (1960. 3‐4. szám) megismerkedtünk a pythagorasi skálával, s láttuk, hogy ennek fokai közül az oktávot nem számítva, csak a 4. és 5. fok képezett a kezdőhanggal konszonáns intervallumot, valamennyi többi disszonánst. Már az ókorban akadtak olyanok (Archytas, Didymos), akik a pythagorasi skálának ezt a fogyatékosságát kifogásolták, s a terc helyére a helyett az első skálahanggal jól konszonáló , a szext helyére pedig a helyett az beiktatása mellett törtek lándzsát. Azonban mind ezek a cserék, mind a szeptim átalakítása is csak akkor váltak elodázhatatlan szükségességgé, midőn a zeneszerzők figyelme elsősorban a harmóniák (összhangok) felé fordult és kezdett kialakulni a harmonikus zenei stílus, amelynél már háttérbe kellett szorulnia a matematikai spekulációnak, hogy helyet engedjen a fül ítéletének. Mielőtt azonban a harmonikus dúr‐skála kifejlődésének tárgyalására rátérnénk, szükségesnek mutatkozik, hogy előbb a zenei alapismeretekből előrebocsájtsunk annyit, amennyi a továbbiak megértését megkönnyíti. Mint ahogyan a számokról is csak úgy tudunk beszélni, ha azoknak neveket adunk (számnevek), és leírni is csak akkor tudjuk a számokat, ha erre a célra bizonyos jeleket választunk (számjegyek), ugyanúgy kell neveket és jeleket bevezetnünk a zenei hangok számára is. Megnevezésükre már az ókori görögök az ábécé első betűit használták, ezt a középkor egyházi zenéje is megtartotta. Később a skála kezdőhangja a -hang lett, így a skála fokait a , , , , , , betűk nevei jelentették. Közben azonban kifejlődött az ún. tonalitás‐érzés, amely abban áll, hogy minden hangot a skála kezdőhangjára vonatkoztassunk, s ez maga után vonta azt a követelést is, hogy a skála 7. fokát félhangnyira közelítsük a kezdőhang oktávjához (vezetőhanggá tegyük). Ez nem ment egyszerre, s így kezdetben az eredeti hangot s a felemelt hangot egyaránt használták, de megkülönböztetésül az előbbit kerekdeden, az utóbbit szögletesen írták. A vezetőhang diadalra jutása után a szögletesen írt betűnek a -hoz való hasonlósága miatt ezt a felemelt -t -nak nevezték el. Így a végleges skála a ma is használt , , , , , , lett. Ezek a törzshangok oktávszakaszokban ismétlődnek, amelyeknek megkülönböztető jelzőket adtak. Így beszélhetünk emelkedő magasság szerint szubkontra, kontra, nagy, kis, egyvonalas, kétvonalas stb. oktávról. A nagy oktáv hangjait nagy betűkkel, a kis oktávéit kis betűkkel, a többit legtöbbnyire az ezekhez írt indexekkel jelöljük. A zongorán ezeket a törzshangokat a fehér billentyűk adják meg. A hangjegyírás hosszú évszázadok fejlődésének eredménye. A ma használt hangjegy egy kissé elnyújtott kör, amelyet öt vízszintes egyenesből álló vonalrendszerbe írunk be, annál magasabbra, minél magasabb a hang. Az öt vonal négy vonalközt határoz meg. A hangjegyeket vagy vonalra, vagy vonalközbe írjuk. A vonalrendszer felfelé is, lefelé is bővíthető, ezeket a pótvonalakat azonban csak olyan kis szakaszukkal tüntetjük fel, amely a leírt hang helyét éppen felismerhetővé teszi. A vonalrendszerhez hozzátartozik még egy elejére írt jel, a kulcs, amely egy kiválasztott hang helyét szabja meg a vonalrendszerben. Régebben több ilyen kulcs volt, ma azonban leginkább kettővel találkozhatunk. Egyik a magasabb hangok írására szolgáló ‐kulcs vagy hegedűkulcs, amely az egyvonalas helyét adja meg, a kulcsjel zárókörívének középpontjával (második vonal alulról), a másik a mélyebb hangok írására szolgáló ‐kulcs vagy basszuskulcs, amely a kis helyét jelöli meg a kulcsjel kezdőpontjával, vagy a két zárópont közötti vonallal (második felülről).
A mellékelt rajzon a mai hangjegyírást láthatjuk. Itt a nagy oktáv hangjától a háromvonalas oktáv kezdőhangjáig terjedő valamennyi törzshangot megtaláljuk. Helykímélés céljából a basszuskulcsban írt hangokat a rajz megfordítása útján szemléltetjük.
Most még csak az a kérdés, hogy ezek a leírt hangok milyen frekvenciájú hangokat jelentenek. Ehhez egyetlen hang frekvenciáját kell csak megadnunk, a többi már ebből kiszámítható. Ez pedig teljesen megegyezés dolga, s az idők folyamán sokszor változott. Matematikai szempontból az volna a legtermészetesebb, ha a skálát kezdő -hangok frekvenciái a 2 hatványai lennének, mert hiszen a hangmagasságok a frekvenciáknak 2-vel való szorzása útján ismétlődnek oktávokban. Ez az ún. matematikai hangolás, amelyet sok zeneteoretikus használt a múltban, s használ ma is vizsgálatainál. Sajnos, a zenei gyakorlat más hangolási módot választott, midőn az egyvonalas hangot (kamarahang) rögzítette előbb a 435, legújabban pedig a 440 Hz frekvenciával. Ebben a mai hangolásban az egyvonalas frekvenciája nem , mint a matematikai hangolásban lenne, hanem 264. Ezeknek a zenei alapismereteknek előrebocsájtása után most már rátérhetünk a harmonikus dúr‐skála kialakulásának tárgyalására. A középkori zene túlnyomóan vokális (énekes) jellegű volt, a hangszeres zene háttérbe szorult mellette. Az egyre bonyolultabbá, mesterkéltebbé váló kontrapunktika viszont jól képzett énekeseket kívánt meg, így a tömegek zenéjévé nem lehetett. A reformáció az egyházi zenét a tömegek számára is hozzáférhetővé kívánta tenni, s egy új zenei stílus kialakulásának vetette meg az alapját. Az egyik szólam, legtöbbnyire a legmagasabb szoprán, vezető szerephez jutott, amelyet az egész gyülekezet együtt énekelhetett, az orgona pedig ezt harmonikus kísérettel látta el. Itt már fontos volt a harmóniáknak minél nagyobb tisztasága, tehát a pythagorasi tercnek és szextnek el kellett tűnnie. Felfedezték, hogy tökéletes hangzatot (akkordot), vagyis olyat, amelynek bármelyik hangja a vele egyidőben megszólaló többi hang mindenikével konszonáns hangközt képez, háromnál több hanggal nem lehet megvalósítani, s ez a három hang is csak úgy felelhet meg ennek a feltételnek, ha két egymásra épített terc‐intervallumból tehető össze. Ilyen a skála kezdőhangjához hozzátett terc és kvintből álló hangzat. Ennek hangjai az azaz frekvencia‐arányt mutatják. Ez a ‐dúr hármashangzat, vagy ‐dúr akkord. A és terc‐intervallumok azonban nem egyenlők egymással, az első nagyobb a másodiknál. Az első neve nagy terc, frekvencia‐mértéke az utóbbié kis terc, frekvencia‐mértéke . Mindkettő az első hat egész szám arányával fejezhető ki, tehát fülünk konszonánsnak érzi. A dúr‐akkord tehát az alaphangból, ennek nagy tercéből és tiszta kvintjéből van összetéve. (Tisztáknak nevezzük a tökéletes konszonanciát adó hangközöket, vagyis a prímet, kvartot, kvintet és oktávot). Ilyen dúr‐akkordot azonban nemcsak a skála első fokára (tonika), hanem még az ötödik (domináns) és negyedik (szubdomináns) fokára is lehet építenünk. Ezek a ‐dúr és ‐dúr hármashangzatok. Ha a skála kezdőhangjául az frekvenciájú hangot vesszük, akkor ebben a matematikai hangolás szerint elsőnek tekinthető oktávszakaszban, amelynek hangjait azonban az alacsony frekvencia miatt még nem érzékelhetjük, (a hangérzet csak Hz-nél, a szubkontra hanggal indul meg, ezen alul az infrahangok vannak) a három dúr‐akkord a következő hangokból fog állni: | |
Ha ezeket a hangokat egyetlen oktáv keretébe, tehát 1 és 2 közé helyezzük és magasságuk szerint rendezzük, akkor a következő sorozatot kapjuk: | |
Mint észrevehetjük, ez egy teljes nyolcfokú skálát ad meg, amely a pythagorasi skálától abban különbözik, hogy a 3. fokon a kezdőhanggal konszonáló terc, a 6. fokon a szintén konszonáló szext áll, s a 7. fokra is egy kevésbé disszonáló szeptim került. Ez a hangsor az ún. harmonikus ‐dúr skála. Bármely frekvenciájú hanggal kezdődő ilyen skálát az itt látható törteknek -nel való szorzásával kaphatjuk. A harmonikus dúr‐skála minden hangja hozzátartozik a három dúrakkord valamelyikéhez, némelyik kettőhöz is. Ez lehetővé teszi, hogy egy törzshangokból álló melódia minden hangját egy tökéletesen hangzó dúr‐akkord kísérhesse. Ennek a három dúr‐akkordnak együttese az, amit dúr‐hangnemnek szoktunk nevezni. Mind a három a skála kezdőhangjára épített dúr‐akkordra mint középpontra vonatkozik, ez a tonika hármashangzat. Az 5. fokra épített neve domináns hármashangzat, a 4. fokon állóé szubdomináns hármashangzat. Jeleik: , , . Ezek is egymás fölé építhetők úgy, hogy az egyiknek kvintje azonos legyen a következőnek alaphangjával:
Hasonlítsuk most össze a harmonikus dúr-skálát az előbbi cikkben megismert pythagorasi skálával. Ha mindkettőnek kezdőhangjául -et vesszük, akkor a két skála: | |
Láthatjuk, hogy a kétféle skála három foknál tér el egymástól. Ha azonban az eltérés intervallumát közelebbről megvizsgáljuk, mindháromnál ugyanazt a frekvenciamértéket fogjuk találni: | |
Ezt a intervallumot szintonikus vagy didymosi kommának nevezzük. Ez igen kis hangköz, de zeneileg képzett fül még jól észreveszi. Láttuk, hogy a pythagorasi skála szerkezete igen egyszerű, mert szomszédos hangjai között csupán kétféle hangközt találhatunk: a egészhangot és a félhangot. Ez a dallamképzés szempontjából előnyös. Nem ilyen egyszerű a harmonikus dúr‐skála szerkezete. Ha itt is megvizsgáljuk a szomszédos hangok intervallumát, akkor a következő sort kapjuk: | |
Itt tehát már három különböző intervallumot találunk: a pythagorasi egész hanggal azonos nagy egészhangot, az ennél valamivel kisebb kis egészhangot, végül a pythagorasi félhangnál valamivel nagyobb diatonikus vagy nagy félhangot. A két egészhang után egy fél, három egészhang után megint egy félhang szerkezet tehát most is megmaradt, csak az egészhangok nem pontosan egyenlők egymással, csak félhang is módosult. A kétféle egészhang intervalluma ismét egy szintonikus komma, s ugyanennyi az eltérés a nagy félhang és a pythagorási félhang között is: .
Eddig tehát kétféle skálát ismertünk meg, egyik a pythagorasi, a másik a harmonikus dúr‐skála. Ez utóbbival együtt azonban egy harmadik skála is kifejlődött, az ún. moll‐skála, amelynek három különböző módosulatát is használják a zenében. Minthogy azonban mai hangrendszerünk kialakulásának megértéséhez ezt mellőzhetjük, azért ezzel nem fogunk foglalkozni, s egy következő harmadik cikkben a temperálás szükségességét és végrehajtásának módját fogjuk tárgyalni.
|