A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A XXI. kötet 1. számában közölt feladat egy kerékpáros lesiklás fizikai megvizsgálását tűzte ki. Harmatta János, a Bp. II. Rákóczi Ferenc g. III. o. tanulója dobogókői kerékpáros legurulását teszi vizsgálat tárgyává. Foglalkozik a felgyorsulás szakaszával, az egyenletessé vált mozgással, a hőfejlődéssel stb. Súrlódási együtthatónak -es számértéket kap. Tungler Antal, a Bp. XIV. I. István g. III. o. tanulója a Balaton-felvidéken Tótvázsonyból Balatonfüredre siklott le méteres szintkülönbségen. A súrlódás kérdésével szintén alaposan foglalkozik, nála a súrlódási együttható számértéke . Tattay Emőke, a Bp. XI. Kaffka Margit g. IV. o. tanulója dobogókői legurulását elemzi, súrlódási együtthatója . (A teljesítmény kiszámításánál egy helyen hibázott.) Barcza Szabolcs, a Bp. V. Apáczai Csere g. III. o. tanulója szintén dobogókői megfigyeléseit elemzi. Átlagsebessége volt, összes súrlódási együtthatóra -et talál, ami kicsit sok. Megjegyzés. Az egész legurulás teljes hosszát tekintve a kezdeti felgyorsulásos szakasz elhanyagolható és az egész mozgást jó közelítéssel egyenletes mozgásnak tekinthetjük. A mozgás a kerék, a csapágy súrlódása és a közegellenállás következtében lesz egyenletessé. Ebből az következnék, hogy a súrlódási együttható egyszerűen az út hajlásszögének tangense . De akkor hogyan lehetséges, hogy különböző, de egyenletes sebességgel történhetnek lesiklások? Valójában a súrlódás, a csapágy gördülő ellenállása és a közegellenállás függenek a sebességtől. Lapunk Harmatta János és Tungler Antal dolgozatát könyvjutalomban, Tattay Emőke és Barcza Szabolcs dolgozatát dicséretben részesíti. A jutalomkönyvet a pályázóknak eljuttattuk. |