A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. A TERÜLETI SEBESSÉG ÁLLANDÓSÁGA. A centrális mozgásokat az jellemzi, hogy a vezérsugár egyenlő idők alatt egyenlő területeket ír le a térben, s ez a ,,területi elv'' mértani okok miatt minden centrális mozgásra érvényes, mégpedig az erőtörvény alakjától függetlenül!
Levezetés céljából induljunk ki abból a pillanatból, amikor az ábra szerint a bolygó tömegközéppontja (a következőkben: a mozgó pont) a vonzó középponttól távolságra levő helyre érkezik sebességgel. Ha nem volna vonzó erő, akkor tehetetlensége következtében 1 mp múlva a helyzetbe jutna, a vonzás miatt azonban ugyanezen idő alatt bizonyos elmozdulás jön létre a centrum irányában, s így az első mp végére -be jut az eredményvonallal jelzett eredő sebességgel, s eközben az vezérsugár a vízszintes árnyékolású területet írja le. Ha nem lenne vonzás, akkor a helyre érkezett pont megváltozott, sebességgel 1 mp múlva a helyre kerülne, miközben azonban sebességet nyer a centrum felé, s ennek következtében a második mp végére az eredő sebesség , a pont helyzete , a vezérsugár leírta terület pedig a függőleges árnyékolású háromszög lesz. Ezt az eljárást folytatva: a harmadik mp végén az eredő sebesség , a mozgó pont helyzete , a vezérsugár leírta terület pedig az árnyékolatlan háromszög lesz. A szerkesztésből mármost világosan láthatók a következők 1. Mindegyik vezérsugár súlyvonala egy balról nyitott , illetve nagyobb háromszögnek, amelynek jobboldali zárt fele az előző mp-ben leírt területet, a vele egyenlő területű nyitott fele pedig a következő mp-hez való átmenetet képviseli. 2. Mivel az eredő sebességet paralelogramma-szerkesztéssel nyerjük, ennélfogva az egyes vezérsugarakhoz tartozó nyitott és zárt háromszögek egyenlő területűek, mert alapjuk közös, magasságuk pedig a párhuzamos eltolás közben nem változik s így a nyitott -ek a következő mp-ben leírt területbe mennek át. E -eknek tehát csak az alakjuk különböző, területük azonban ugyanakkora. Ha tehát most a , illetve sebességeket tekintjük alapnak, s a vonzó centrumból rájuk húzott merőlegeseket (a latin ,,perpendikuláris'' szó kezdőbetűjéről) , illetve -vel jelöljük, akkor az említett -ek területének egyenlősége miatt vagy aránylat alakjában írva tehát a mindenkori sebességek fordítva aránylanak a vonzó központból rájuk húzott merőlegesekhez. A bolygó tehát a Napközelben éri el, legnagyobb sebességét, amikoris a hozzá tartozó merőleges éppen a legrövidebb vezérsugár: , a legkisebb sebesség viszont a naptávolnál (aphelium) jelentkezik, amikor a hozzá tartozó merőleges a leghosszabb vezérsugár: kettő hányadosa, azaz | | hol az ellipszis fél nagytengelye , lineáris excentricitása pedig . Ezzel azután előkészítettük az utat a sebesség szélső értékeinek tényleges meghatározásához.
II. A SEBESSÉG SZÉLSŐ ÉRTÉKEI a területi- és az energia-elv segítségével határozhatók meg. Az utóbbi szerint a mozgási és helyzeti energia összege az egész mozgás folyamán állandó marad, vagyis | | (1) | ahol a tömegvonzás állandója, a Nap, pedig a bolygó tömege, a helyzeti energiát pedig azért vesszük előjellel számításba, mert növekvő esetén értéke csökken. A területi elv szerint viszont s így két egyenletünk van a két ismeretlen sebesség meghatározására. A második négyzetéből s ezt (1)-be helyettesítve, -re mindjárt rendezve és kiemelve | |
Közös nevezőre hozva | | majd a zárójeles részeket a jobb oldalival egyszerűsítve s ebből a keresett Mivel az ellipszis adataival kifejezve ezeket helyettesítve alakban nyerjük a napközelben jelentkező sebesség négyzetét, amiből maga a sebesség egyszerű négyzetgyökvonással nyerhető. A (3) értékét ()-be helyettesítve: egyszerűsítés után a naptávolhoz tartozó sebességre vonatkozólag Ezzel azután előkészítettük az utat a tetszés szerinti vezérsugárhoz tartozó sebesség meghatározására! III. A SEBESSÉG ÁLTALÁNOS KIFEJEZÉSE szintén az energia-elv alapján történik a perihélium-sebesség felhasználásával az előbbihez hasonló lépésekben:
Helyettesítve -nek (3) alatti kifejezését és -re rendezve, majd kiemelése után közös nevezőre hozva | | Helyettesítve értéket, majd kiemelése után közös nevezőre hozva | | A számláló harmadik és negyedik tagját kiemelése után előre hozva, s a lehetséges összevonások után a közös tényezőt ‐ jellel kiemelve | | majd a törtet két tagra bontva, a lehetséges egyszerűsítések elvégzése után végleges aránylag egyszerű alakban nyerjük a bolygómozgás sebességének általános képletét. IV. ALKALMAZÁS A MESTERSÉGES BOLYGÓK PROBLÉMÁIRA. 1. A körsebesség akkor szerepel, amikor a vezérsugár állandó. Ekkor a (4) képlet zárójeles részének értéke lesz s így a körsebesség alakban állítható elő, hol a körpálya sugarát jelenti. Ha tehát a vonzó centrumtól távolságban s rá merőlegesen kilövünk egy testet az (5) sebességgel, akkor ellenállásmentes térben körpályán fog keringeni. Egy teljes keringési idő alatt a sebességgel megtett út lesz, s így a összefűggésből (Kepler III. törvényének megfelelően!) Ezt a kifejezést igen érdekes alakra hozhatjuk annak megfontolásával, hogy a tömegegységre ható erő tulajdonképpen az távolságban jelentkező gravitációs gyorsulást jelenti, ha tehát a (6) kifejezésben szereplő tört számlálóját és nevezőjét egyaránt osztjuk -tel, akkor a teljes periódus új kifejezése oly ideális inga teljes lengésidejével egyenlő, melynek hosszúsága a vonzó centrumtól számított távolság, pedig a kérdéses helyen uralkodó gyorsulás. Egyébként a körsebesség egészen elemi úton is levezethető annak belátásával, hogy a körmozgás fenntartásához szükséges centripetális erőt tulajdonképpen az tömegnek súlya képviseli s így az feltételi egyenletből , illetve Egyébként az (5) képlet is ugyanerre az alakra hozható, mert a gyökös rész számlálóját és nevezőjét -rel szorozva már pedig előző meggondolásaink szerint a gyök alatti tört éppen a gyorsulást jelenti, mely itt általánosabb értelemben veendő. Mivel Newton törvénye értelmében a nehézségi erő terében jelentkező gyorsulások fordítva arányosak a vonzó központtól számított távolság négyzetével, ennélfogva a Föld sugarát , a felszíni gyorsulást pedig betűvel jelölve (mert ott a legnagyobb!) a összefüggésből nyert értéket (7)-be helyettesítve alakban nyerjük a körsebességet egy tetszésszerinti távolságra nézve. Ha ezt egyszerűség kedvéért a Föld sugarának többszöröseiben fejezzük ki, akkor helyettesítéssel más alakban lesz a körsebesség kifejezése. Közelítő számításoknál | | a Föld sugara km (a pontos helyett!), tehát ezek helyettesítésével | | (9) | Mivel a Föld felszínére nézve , ennélfogva km/sec vízszintes kilövési sebesség elegendő lenne a körpálya előállítására légüres térben. A sebesség (8) kifejezését a (6) baloldalába helyettesítve a keringésidő számára (a közös gyökjel alá hozatal és egyszerűsítés után) a | | kifejezést nyerjük, melynek numerikus része átszámitva percet jelent s így végleges alakban Mivel a Föld felszínén , ennélfogva itt perc, vagyis ellenállásmentes mozgás esetén a vízszintesen kilőtt test ennyi idő alatt kerülné meg a Földet. Az első mesterséges holdaknál perc körüli keringési idő adódott, mert a vízszintes kilövés nem az értéknél, hanem valamivel magasabbról történt az utolsó rakéta-lépcső segítségével! Ha a Föld felszínére vonatkozó értékeket az miatt kis -es indexszel jelöljük, akkor a (9) és (10) értelmében esetben és . Az utóbbit könnyű belátni abból, hogy most a megteendő út négyakkora, a sebesség ellenben félakkora, tehát a teljes körpálya leírásához tényleg -szor akkora idő szükséges. Hogy említett képleteink milyen jó közelítést adnak, kitűnik abból, hogy esetben és nap, mert és nap perc. Mivel a Hold távolsága a Föld középpontjától valamivel több, mint , kerületi sebessége , keringési ideje pedig nap, ezek az adatok jól egyeznek az előbbi eredményekkel, mert a kérdéses nagyobb távolságból a Hold felé közeledve: a sebességnek (a megnövekedett vonzás miatt!) növekednie s emiatt a keringési időnek csökkennie kell. 2. A szökési vagy határsebesség az általános (4) képletből helyettesítéssel nyerhető alakban, mely a körsebességnek -szerese. Ekkor az ellipszis nagytengelye végtelenné válik, s így a pálya parabolába megy át. Ezt másként kritikus sebességnek is nevezik, mert ennél a test elhagyva a vonzó centrum erőterét, a végtelenbe távozik, vagyis mintegy kiszökik a vonzás hatása alól. A következőkben néhány érdekes szökési sebességet közlünk: 1) A Föld mint vonzó centrum esetén a felszínre vonatkozólag km/sec, a Holdnál valamivel nagyobb távolságban km/sec, esetben, vagyis valamivel több, mint -szeres naptávolságban a körsebesség miatt mindössze lenne a kritikus sebesség. 2) A Nap, mint vonzó centrum esetén, mivel félátmérője cm, a gravitációs állandó, a Nap tömege, , tehát a Nap felszínére vonatkozó szökési sebességre nézve | | amiből a gyökvonás elvégzése után 3) Végül még arra vagyunk kíváncsiak, hogy a Naptól cm távolságra mekkora lenne a szökési sebesség? Képletünk szerint ekkor | | amiből Mivel Földünk nem egészen km/sec átlagos sebességgel végzi keringését a Nap körül, tehát igen messze vagyunk a kritikus sebességtől, s így nem kell félnünk attól, hogy el kell távoznunk ismeretlen csillagvilágok felé, ahová való utunkban a megfagyás veszedelme fenyegetné az emberiséget!
|