A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Gyakran szoktunk olyan kijelentést tenni, hogy egy mozgó pont, vagy test bizonyos sebességgel rendelkezik. Az ilyen kijelentésnek, ha szigorúan vesszük, mindig tartalmaznia kellene azt is, hogy mihez van viszonyítva az a sebesség, amivel az említett pont, illetve test rendelkezik; hiszen, ha jól meggondoljuk, nem lehet elképzelni olyan sebességet, amit ne valamihez viszonyítva mérnénk. (Természetesen a legtöbb esetben a rövidség kedvéért nem említjük meg, hogy mihez viszonyítottuk a szóbanforgó sebességet, mert az általában úgy is nyilvánvaló.) Az említettek után felvetődhet a következő kérdés: Ha ismerjük egy pontnak egy másik ponthoz viszonyított sebességét és ennek a pontnak egy harmadik ponthoz viszonyított sebességét, akkor hogyan lehet meghatározni az első pontnak a harmadik ponthoz viszonyított sebességét? Kérdésünkre a következő összefüggés ad feleletet: Ha az pontnak a ponthoz viszonyított sebessége és a pontnak a ponthoz viszonyított sebessége , továbbá az pontnak a ponthoz viszonyított sebessége , akkor , ahol az összeadási jel természetesen vektorösszegezésre utal. Az említett összefüggést lehet a következő egyszerűbb feladat megoldásánál alkalmazni: Egy repülőgép adott sebességű szélben repül. Motorjai a szél irányára merőleges irányban fejtik ki húzóerejüket. Mekkora sebességet kell a gépnek az áramló levegőhöz viszonyítva elérnie, ha állandó sebességgel repülve akar egy megadott pontot elérni? Legyen a szélnek a földhöz viszonyított sebessége , a gépnek a szélhez (áramló levegőhöz) viszonyított sebessége , a gépnek a földhöz viszonyított sebessége , akkor az említett összefüggés szerint . A fentiek szerint adott; iránya adott, a irányára merőleges irány; ha a gép a kijelölt pontot állandó sebességgel akarja elérni szintén adott irányú. A vektorösszegezési háromszögben adott, az említettek alapján egy oldal és a másik kettő iránya, tehát meghatározott a háromszög, így az oldalai is, ezáltal a nagysága is, amit kerestünk.
A következőkben az említett sebességösszegezési összefüggés segítségével néhány feladatot fogunk megoldani.
A dugattyút a körülvevő henger a egyenesen kényszeríti mozogni. A dugattyú a ,,hajtókarral'' hajtja az ,,forgattyút''. Az , , pontok a csuklók középpontját jelölik, pont rögzített. 2. ábra A szerkezet lerajzolt állapotában a pont m/mp sebességgel mozog. (A pont sebességét az álló géphez viszonyítottuk.) Meghatározandó a sebesség. Alkalmazható sebességösszegezési törvényünk: . Nézzük, mit tudunk a három fenti vektorról! nagysága adott; m/mp. iránya, mivel pont az pont körül körön mozog, merőleges a kör sugarára: , értelmét a forgásirány szabja meg. iránya adott, mert csak a egyenesen mozoghat: . iránya is adott. Ennek meghatározására gondoljuk meg újból, hogy mit is jelent a ponthoz viszonyított sebesség. Rögzítsük magunkat képzeletben a ponthoz. Mit tapasztalunk? Az pont körül egy körön szalad körbe-körbe, mivel a mozgás során az távolság nem változik. A pont hasonló okból a körül egy köríven mozog. A körön mozgó pont sebessége merőleges a sugárra, tehát . Ezekből az adatokból a sebességek vektorháromszöge megszerkeszthető, ismerjük ugyanis a háromszög egyik oldalát és a másik két oldal irányát. A megszerkesztett háromszögből -t lemérhetjük, vagy a szerkezet adatai alapján kiszámíthatjuk. Megjegyezzük, hogy példánkban a két leggyakrabban előforduló kényszer szerepel. A ,,csukló'', mely a hozzácsatlakozó tagot önmaga körüli körmozgásra kényszeríti. A ,,csúszka'' (egyenesbevezető), mely két ,,tagot'' egymáshoz viszonyított egyenesvonalú mozgásra kényszerít. A ,,csúszkát'' esetünkben a dugattyú jelenti. Természetesen a ,,csúszkát'' technikailag nagyon sokféle módon lehet megvalósítani, például egy pálcára helyezett cső darabbal is. Példánkból még egy figyelemreméltó következtetést vonhatunk le. Láthatjuk, hogy a forgattyú pontjának pillanatnyi sebessége megszabja a dugattyú ( pont) sebességét. Sokan azt gondolják, hogy a dugattyú mozgását a hengerben levő gőz feszítőereje, vagy a robbanási folyamat szabja meg, hiszen ez hajtja a gépet. Ez tévedés. Gondoljunk egy egyenletes sebességgel szaladó gépkocsira. Kerekei és az áttételen keresztül a főtengely egyenletesen forog, így pont egyenletes körmozgást végez. pont sebességéből pedig, bármely pillanatban, a fenti szerkesztéssel megkapjuk a dugattyú sebességét. A dugattyú mozgását tehát függetlenül a hengerben lejátszódó folyamattól a gépkocsi mozgása szabja meg. Ezzel szemben a hajtórúdra átadódó hajtóerőt valóban az égés és a gázok nyomása határozza meg.
Az ábrán rajzolt rudak csuklósan csatlakoznak egymáshoz. és csukló rögzített. pont sebessége adott: m/mp. Meghatározandó a pont sebessége. 3. ábra Az előző példához teljesen hasonlóan a sebességösszegezési összefüggés alkalmazásával adódik, hogy ; továbbá és . Eltérést csupán az jelent, hogy most irányát abból határozhatjuk meg, hogy a pont körül köríven mozog, tehát . Ezek az adatok elegendők a három szög megszerkesztésére.
Egy ping-pong játékos partnerének egy labdáját visszaüti. Ismert a labdának az ütőhöz érése előtti sebessége és a visszapattanás utáni sebessége, tudjuk azt is, hogy a játékos az ütőt az ütés pillanatában milyen irányban mozgatta; feltételezve, hogy az ütő és a labda ütközése rugalmas, meghatározandó, hogy mekkora sebességgel mozgatta a játékos az ütőt az ütés pillanatában. 4. ábra Legyen a labdának az ütőhöz viszonyított sebessége az ütközés előtt ütközés után pedig , legyen a labdának az asztalhoz viszonyított sebessége ütés előtt , ütés után pedig ; ha a játékos az ütőt az ütés pillanatában sebességgel mozgatja akkor a bevezetőben említett sebességösszegzési összefüggés szerint és . Mivel az ütközés rugalmas és az ütőre az ütközés pontjában emelt merőlegessel egy síkban vannak és azzal egyenlő szöget zárnak be. A fentiek szerint adott , és iránya, meg kell határozni nagyságát. Tekintsünk most az ábrára, mely az említett vektorok térbeli elhelyezkedését szemlélteti. Tekintve, hogy az , , , pontok egy síkban vannak két eset lehetséges: 1. az említett pontok egy síkot határoznak meg; 2. az említett pontok egy egyenesen vannak. 1. Az szakasz felezéspontja az sík és az egyenes metszéspontja. A és pontok a pontban az -re merőlegesen emelt síkban vannak. Legyen az és pontok, pedig az és pontok összekötő egyenese. 5. ábra a. nem merőleges -ra és -ra; ebben az esetben az és síkok metszésvonala kimetszi a és egyenesekből a és pontokat, tehát egyetlen megoldás van. b. , , de nem merőleges -ra; ebben az esetben és , párhuzamosak, nincs megoldás. c. ; ebben az esetben végtelen sok megoldás van. 2. Nem nehéz belátni, hogy ebben az esetben az és egyenesek merőlegesek egymásra és, ha az -nak az -re való tükrözésekor keletkezik, akkor '. (5. ábra). Megjegyezzük, hogy az 1. c. és 2. esetek azok, mikor az ún. ,,nyesett labdák'' keletkeznek, természetesen az ilyen labdák különleges mozgása nem magyarázható az itt elmondottakkal, hanem lényegében a labda forgó mozgásának a következménye és így magyarázatánál további tényezőkkel (a labda kiterjedt volta, a labda és az ütő közötti súrlódás, légellenállás) kellene számolni. |