Cím: Az 1955. évi Rákosi Mátyás tanulmányi verseny I. fordulója
Füzet: 1955/május, 130 - 136. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): OKTV

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

Ez idén e verseny március 8-án folyt le az egyes iskoláknál a szokott szabályok szerint: csak a gimnáziumok és az ipari technikumok III. és IV. osztályú tanulói indulhattak. Munkaidő 5 óra. A résztvevők száma ismét meghaladta a 3000-et. Beadtak összesen 223 iskolában 2823 dolgozatot. (Tavaly 209/2896.) A gimnáziumokra eső rész 164/2149 (tavaly 157/2139) még csak igen kicsiny előnyös változást mutat, de az ipari technikumok adataiból: 59/674 a tavalyi 52/757-tel szemben, már határozottan mutatkozik a több iskola kevesebb tanuló tendenciája, ami feltétlenül minőségi javulást jelent.
A versenybizottságnak április 6-i javaslata alapján 341 versenyző (a dolgozatot beadók 12,1%-a) került a döntőbe a tavalyi 287=9,8%-kal szemben. Ez a javulás főleg az ipari technikumok vonalán történt előnyös eltolódásnak köszönhető. Ugyanis amíg tavaly 29 ip. technikumnak 41 tanulója (a dolgozatot beadók 5,4%-a) került a döntőbe, addig ez idén 33 ip. technikumnak 81 tanulója (12,0%) nyert jogot a II. fordulóban való részvételre. Részletes adatok megyék és iskolafajok szerint az itt közölt táblázatban találhatók.
A döntőbe került 341 tanuló közül csak 148-an (43,4%) lapunk feladatmegoldói, ami ismét felderíti azt a sajnálatos tényt, hogy igen sok, matematikában tehetséges, tanuló nem forgatja lapunkat, és megmutatja, mennyire indokolatlan számos iskola teljes passzivitása a Középiskolai Matematikai Lapok-kal szemben.
Amíg a tavalyi R. M. versenyen helyezést elért 29 III. osztályú tanuló ez idén, kivétel nélkül, mind bekerült a döntőbe, addig a tavalyi Arany Dániel versenyen helyezett 30 II. oszt. tanuló közül 11-nek nem sikerült ezúttal az R. M. verseny II. fordulójába kerülni.
Alább közöljük a kitűzött három feladatot a megoldásokkal együtt.

 

1. feladat. Adva van valamely mértani sorozat első tagja, utolsó tagja és tagjainak száma. Mekkora tagjainak szorzata?
 

I. megoldás: Jelöljük a keresett szorzatot Pn-nel.
Pn=a1a2...an=a1a1qa1q2...a1qn-1=a1nq1+2+...+(n-1).

A q kitevőjében levő számtani sorozat összege (n-1)n2, és így
Pn=a1nq(n-1)n2=a1n(qn-1)n2.(1)

Mivel a1qn-1=an, azért
qn-1=ana1,
mely értéket (1)-be helyettesítve
Pn=a1nann2a1n2=a1n2ann2=(a1an)n2.

Megjegyzés: Az (1) alatti kifejezés a következőképpen is átalakítható
a1n(qn-1)n2=(a12qn-1)n2=(a1a1qn-1)n2=(a1an)n2.

II. megoldás:
Pn=a1a1qa1q2...a1qk-1...a1qn-1(1)
a mértani sorozat tagjait mint tényezőket an-től kezdve fordított sorrendbe írva
Pn=ananqanq2...anqk-1...anqn-1.(2)

(1) és (2) szorzata úgy képezhető, hogy az egymás alatt álló tényezőket páronként összeszorozzuk. Tehát
Pn2=(a1an)(a1an)...(a1an)...(a1an)=(a1an)n,
amiből
Pn=(a1an)n=(a1an)n2

Kimutatás az 1955. évi Rákosi Mátyás matematikai verseny I. fordulójáról

megyék és iskolafajok szerint

Beadott dolgozatokDöntőbe kerültgimnáziumip. techn.Összesengimnáziumip. techn.ÖsszesenMegyék és Budapestistaistaistaistaistaistakonukonukonukonukonukonulalalalalala11. Baranya6111735891752462641212. Bács-Kiskun880119815101161113. Békés109311811111464614. Borsod8955791317482025102515. Csongrád7212434910173562671216. Fejér22531954414233717. Győr-Sopron9131436131675101161118. Hajdu-Bihar9108328121366111271319. Heves4461154738114910. Komárom8772710844111151211. Nógrád2151331811132412. Pest86511197656126813. Somogy463120583232314. Szabolcs-Szatmár693221811422113315. Szolnok11101231013111561316716. Tolna673673121217. Vas94104131010757111261318. Veszprém69423181255141161519. Zala218217435111324Vidék12515223841216319347013820399017720. Budapest3956272126260889338122134246164Összesen16421495967422328231032603381136341

*
2. feladat. Egy háromszög belsejében felvett tetszőleges ponton át a háromszög oldalaival párhuzamos egyeneseket húzunk. Ezek az egyenesek a háromszög területét hat részre osztják. Mekkora az adott háromszög területe, ha adva van a keletkezett 3 háromszög területe: tn, t2, t3?
 

I. megoldás: Legyenek a keletkezett részháromszögeknek az adott háromszög a oldalával párhuzamos oldalai rendre a1, a2, a3 és ezen oldalakhoz tartozó magasságok m1, m2, m3. Nyilvánvaló, hogy a1+a2+a3=a, és az is könnyen belátható, hogy m1+m2+m3=m (1. ábra), ahol m az adott háromszögnek a oldalához tartozó magassága.
 
 
1. ábra
 

Tehát az adott háromszög területét T-vel jelölve
2T=am=(a1+a2+a3)(m1+m2+m3)=a1m1+a2m2+a3m3+(a1m2+a2m1)+(a1m3+a3m1)+(a2m3+a3m2)(1)



De 2t1=a1m1 és 2t2=a2m2; e két egyenlőség szorzata
4t1t2=a1m1a2m2=(a1m2)(a2m1)(2)

Mivel a részháromszögek ‐ a szögek egyenlősége miatt ‐ mind hasonlók az adott háromszöghöz, és így egymás között is, azért
a1a2=m1m2,vagyisa1m2=a2m1.

Tehát (2) alapján
(a1m2)2=(a2m1)2=4t1t2,
amiből
a1m2=a2m1=2t1t2,vagyisa1m2+a2m1=4t1t2.

Ugyanígy mutatható meg, hogy
a1m3+a3m1=4t1t3ésa2m3+a3m2=4t2t3.

Ezen értékeket (l)-be helyettesítve, és 2-vel osztva
T=t1+t2+t3+2t1t2+2t1t3+2t2t3=(t1+t2+t3)2.

Megjegyzés: Ha a keletkezett 3 paralelogramma területeit T1, T2, T3-mal jelöljük, amint azt az ábra mutatja, akkor az ábrából közvetlenül leolvasható, hogy
a1m2(=2t1t2)=T3,a3m2(=2t2t3)=T1,
és könnyen belátható (kis területi átalakítás után), hogy
a1m3=(=2t1t3)=T2,

Eszerint a fenti eredmény a T=t1+t2+t3+T1+T2+T3 egyenlőség alapján adódik.
Az itt felhasznált összefüggések közvetlen igazolásán (mégpedig a hasonlóság felhasználása nélkül) alapszik a következő megoldás.
 

II. megoldás: Tekintsük először az ábrának t1, t3 és T2 alkotta részét. A betűzést a 2. ábra mutatja.
 
 
2. ábra
 

Egészítsük ki az AB1C1 háromszöget, a B1C1 oldal felezőpontjára tükrözve, paralelogrammává és hosszabbítsuk meg a B2P és C2P szakaszokat a paralelogramma szemközti oldaláig. Ekkor

B1C1AC1B1A',PB1C2B1PB2',C1PB2PC1C2'


és így a C2AB2P paralelogramma T2 területe megegyezik a B2'A'C2'P paralelogrammáéval. Az előbbinek PB2=c3, oldalához tartozó magassága egyenlő a t1 háromszög c1 oldalához tartozó m'1 magasságával; az utóbbi paralelogramma PB2'=c1 oldalához tartozó magassága pedig a t3 háromszög c3 oldalához tartozó m'3 magasságával. Tehát
T2=c3m1=c1m'3,
amiből
T22=c1m1'c3m3'=4t1t3,vagyisT2=2t1t3.
Hasonlóképpen adódik, hogy
T1=2t2t3,T3=2t1t2,
és így
T=t1+t2+t3+2t2t3+2t3t1+2t1t2=(t1+t2+t3)2.

 

III. megoldás: Legegyszerűbben úgy jutunk célhoz, ha felhasználjuk azt az ismeretes tételt, mely szerint hasonló háromszögek területei úgy aránylanak egymáshoz, mint a megfelelő oldalak négyzete.
Tehát
t1:T=a1:(a1+a2+a3),t2:T=a2:(a1+a2+a3),t3:T=a3:(a1+a2+a3).


Összeadva
t1T+t2T+t3T=a1+a2+a3a1+a2+a3=1,
ahonnan,
t1+t2+t3=T,
vagyis
T=(t1+t2+t3)2.

 

3. feladat. Két munkás A és B valamely rájuk bízott munkát a következőképpen végzett el. Először csak A dolgozott 23 annyi ideig, mint amennyi idő alatt B egyedül elvégezné az egész munkát. Azután B felváltotta A-t és befejezte a munkát. Ilyen módon a munka 2 órával több időt vett igénybe, mintha együtt fogtak volna hozzá és együttesen végezték volna el. Ha együtt dolgoztak volna az utóbbi módon, akkor A fele annyi munkát végzett volna, mint amennyit ténylegesen B-re hagyott. Hány óra alatt végezné el a munkát A, illetőleg B egyedül?
 

I. megoldás: Legyen az adott munka egységnyi. Tegyük fel, hogy a munkát
Ax óra alatt végezné el, tehát 1 óra alatt 1x munkát teljesít,
By óra alatt végezné el, tehát 1 óra alatt 1y munkát teljesít.
Együttesen tehát 1 óra alatt 1x+1y=x+yxy munkát teljesítenek, az egész munkát tehát 1: x+yxy=xyx+y óra alatt végeznék el együttesen.
A23y óráig dolgozott, és ezalatt 2y31x=2y3x munkát végzett el, és B-re hagyott 1-2y3x=3x-2y3x munkát.
Ha együttesen dolgoztak volna, Axyx+y óra alatt xyx+y1x=yx+y munkát teljesített volna és ez a feladat szerint fele az A által ténylegesen B-re hagyott munkának, vagyis
2yx+y=3x-2y3x.(1)

B a reáhagyott munkát y3x-2y3x=3xy-2y23x óra alatt végezte el. A feladat szerint A és B egymás utáni munkaidejének összege 2 órával haladja meg azt a munkaidőt, amely alatt együttesen végeznék el a munkát. Tehát
2y3+3xy-2y23x=xyx+y+2(2)

(1)-et rendezve
3x2-5xy-2y2=0.

Ezt az egyenletet x-re megoldva nyerjük (az x=-y3 gyöktől, mint értelmetlentől, eltekintve), hogy
x=2y.
(Természetesen ugyanazt kapjuk y2-tel való osztás után, az xy-ra adódó másodfokú egyenletből is.)

x ezen értékét (2)-be helyettesítve
4y3=2y3+2,
amiből y-3, és így x=2y=6.
Tehát A6, B3 óra alatt végezné el a munkát egyedül.
 

II. megoldás: Alább adunk egy megoldást, amelyben az (1) egyenletben csak egy ismeretlen fordul elő, a (2) egyenletet pedig következtetés pótolja.
A szövegben szereplő második kapcsolat nem tartalmaz abszolút adatokat, csak annak arányára vonatkozik, ahogyan A és B osztozik a végzett munkában, így várható, hogy ez az arány meg is határozható belőle. Tegyük fel, hogy egyenlő idő alatt Bλ-szor annyi munkát végez el mint A. Ekkor együtt dolgozva az egész munka 1:λ arányban oszlik meg A és B közt, tehát A az egész munka 11+λ-ad részét végzi el, B a λ1+λ-ad részét. Valójában A annyi ideig dolgozott, amennyi alatt B az egész munka 23-át végezné el. Mivel ő B munkájának az 1λ-szorosát végzi el, így az egész munkának 23λ-ad részét végezte el ténylegesen s így 1-23λ-nyi részét hagyta B-re. A szöveg szerint ez kétszerese annak a munkának, ami B-vel együtt dolgozva A-ra jutott volna, tehát
1-23λ=21+λ,(3λ-2)(1+λ)=6λ,3λ2-5λ-2=0.

A negatív gyököt, mint értelmetlent elhagyva, innen λ=2. Ez azt jelenti, hogy együtt dolgozva A a munka 13-át, B a 23-át végezné el. Ha tehát A23-annyi ideig dolgozott, mint amennyi idő alatt B az egész munkát elvégezné, akkor egyszersmind annyi ideig dolgozott, amennyi idő alatt együttesen elvégezték volna a munkát és ezalatt a munka 13 részét végezte el. Így B a szöveg első részéből következően 2 órát dolgozott és a munka 23 részét végezte el, tehát 3 óra alatt végezné el az egész munkát. Mivel pedig B kétszer annyi munkát végez, mint amennyit A ugyanezen idő alatt végezne, így A6 óra alatt készülne el az egész munkával.
*

Mind a három feladatot 87 versenyző oldotta meg, közülük számosan többletteljesítményt is nyújtottak. A legkönnyebbnek az 1. feladat bizonyult, de itt is ‐ éppen úgy, mint a 2. feladatnál ‐ gyakori volt, hogy a versenyzők nem hozták az eredményt a legegyszerűbb alakra. Súlyosabb hiba volt természetesen, ha az 1. feladat eredményében benne hagyták a q-t, amely nem volt megadva. A legkevesebben oldották meg a 3. feladatot. Itt számosan követték el azt a hibát, hogy a ténylegesen (egymás után) lefolyt munkát összetévesztették a feltételezett (egymás melletti, együttes) munkával, annak ellenére, hogy a feladat szövegében határozottan ki van hangsúlyozva ... amennyit ténylegesen B-re hagyott.
Mivel jelen esetben véletlenül mindkét munkafolyamat esetén A a munka 13 részét végzi el, azért a helytelenül okoskodók is ‐ mégpedig igen egyszerű úton ‐ helyes eredményre jutottak, de a feladatot természetesen nem oldották meg. A helyes megoldók között sokan csak 3‐5 ismeretlenű, komplikált egyenletrendszeren át, fáradságos munkával jutottak eredményhez.
*
11szakéretts.tanf.  ......24dolg.51szakéretts.tanf.......2dolg.21"".....5"61"".....2"31mezőgazd.techn......1"71"".....2"41szakéretts.tanf.  .....28"81"".....2"