A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Érdekes és szórakoztató, ellenfél nélküli, türelemjátékkal ismertetjük meg olvasóinkat. A játék egy mezős téglalap alakú táblán folyik (1. ábra), amelyen 10 derékszögű négyszög (vastag kartonlapból vagy esetleg fából, lombfűrésszel bárki elkészítheti magának; ajánlatos méret: egy mező oldala kb. 20 mm) tolható négyféle irányban: jobbra, balra, felfelé és lefelé. 1. ábra A 10 idom (4 kis négyzet, 5 téglalap, és 1 nagy négyzet) alaphelyzetét a 2. ábra mutatja. 2. ábra A feladat az, hogy az idomoknak a 20 mezős téglalapon belül való egymás utáni ide-odatologatásával (mindig csak csúsztatva, soha nem emelve; mindig csak 2 mező üres és 18 le van fedve) a nagy négyzet a , , , mezőkre kerüljön és így az nyíláson kitolható legyen. A nehézség abban rejlik, hogy könnyen jutunk holtpontra és éppen e sok zsákutcának útvesztőjéből kell türelemmel a helyes utat megtalálni. Az egyes húzása-okat 2‐2 szomszédos mezővel (onnan-ide) jelölhetjük. Példaként itt adunk egy zsákutcába vezető 27 húzásból álló húzássorozatot: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. (ez utóbbi két húzást esetleg egy kettős húzássá lehet összevonni: ), 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. , 22. , 23. , 24. , 25. , 26. , 27. ? (Az utolsó húzás helyett nyilván másként kell folytatni!?) Akinek van türelme, a nyári vakációban megpróbálhatja megoldani a feladatot. Természetesen igen sokféle különböző megfejtés lehetséges. Helyes megfejtést (külön lapon ‐ határidő: augusztus 28.) beküldök neveit a novemberi számban közöljük, a beküldött legrövidebb megfejtéssel együtt. Utóbbinak beküldője könyvjutalomban részesül. |