A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Az alábbiakban közöljük a haladók (II. osztályosok) versenyén kitűzött feladatok megoldását.
Az I. forduló feladatai I. feladat: Szerkesszünk derékszögű háromszöget, ha adott az átfogó és tudjuk azt, hogy az átfogóhoz tartozó súlyvonal mértani középarányos a két befogó között. I. megoldás: Nem megy az általánosság rovására, ha egyszer és mindenkorra feltételezzük, hogy . Pythagoras tétele szerint feltételünk szerint (mivel a súlyvonal ) (1) és (2)-t összeadva, ill. kivonva nyerjük
amiből
A szerkesztés ezek alapján többféleképpen is történhetik. ) (3) és (4) összeadásából nyerjük, hogy , amely szakasz könnyen szerkeszthető ( mértani középarányos és között, pedig és között). és birtokában a keresett háromszög szerkesztése triviális. ) (3) alapján , mint mértani középarányos és között megszerkeszthető. Az és szakaszok birtokában a háromszög szerkesztése a tankönyvből ismeretes (1. ábra). 1. ábra ) (4) szerint olyan négyzet átlója, melynek oldala . és birtokában a derékszögű háromszög ismert módon (2. ábra) megszerkeszthető. 2. ábra Mindhárom esetben könnyen kimutatható, hogy az így megszerkesztett háromszög tényleg eleget tesz követelményünknek. Pl. az utóbbi esetben Pythagoras-tétele alapján | | amiből | | és így tényleg Oldalak helyett szögeket is kiszámíthatunk, mint azt az alábbi II‐V. megoldások mutatják. II. megoldás: Képzeljük a feladatot megoldottnak. A betűzést a 3. ábra mutatja. 3. ábra Jelöljük az átfogó felező pontját -fel, tehát . Az -ben az átfogóra emelt merőleges messe a befogót -ben. Legyen . A szögek egyenlősége miatt és így amiből De a feltétel szerint és így Az derékszögű háromszögben , amiből mely szög könnyen szerkeszthető. III. megoldás: A jelöléseket megtartva A feltétel szerint vagyis, -tel szorozva azaz ahonnan miatt IV. megoldás: Az előbbi jelöléseket megtartva jelöljük az -et -vel (4. ábra). 4. ábra Az területe a fele az területének. Tehát vagyis , amiből . De a feltétel szerint , vagyis , és így , vagyis . A pont megszerkesztése a körülírt körön egyszerűbb már nem lehet. V. megoldás: A legegyszerűbb megoldáshoz (ha nem is a legegyszerűbb szerkesztéshez) jutunk, ha feltételünket >>helyesen<< olvassuk. Feltételünk szerint a háromszög kétszeres területe, tehát is az, vagyis a háromszögnek az átfogóhoz tartozó magassága. A szerkesztést az 5. ábra mutatja. 5. ábra Az utóbbi megoldásnál közvetlenül nyilvánvaló, hogy a megszerkesztett háromszög teljesíti a feladatban kirótt feltételt: . A II‐IV. megoldásnál (ahol tulajdonképpen kiszámítottuk, hogy és ) a következőképpen igazolhatjuk szerkesztésünk helyességét: és így | |
De anélkül, hogy a háromszög oldalait vagy szögeit kiszámítanánk, is megoldhatjuk feladatunkat, amint azt az alábbi VI‐VII. megoldások mutatják. VI. megoldás: Képzeljük a feladatot megoldottnak. A betűzést a 6. ábra mutatja. 6. ábra Szerkesszük meg azt a kört, amely a egyenest -ben érinti és a csúcsponton is átmegy. Legyen ennek a körnek középpontja és messe ez a kör a befogót másodszor -ben. Mivel , vagyis , azért a feladat szerint . Ha kimutatjuk, hogy rajta van az fölé, mint átmérő fölé rajzolt körön és , továbbá, hogy a pont rajta van az egyenesen, akkor lényegében a II. megoldásban nyert szerkesztéshez jutottunk, de más indokolással. Mivel egyenlőszárú háromszögből másrészt , mint az ív fölötti húr-érintőszög, azért egyenlő szárú háromszög és Az ívhez tartozó húr-érintő szög, mint a külső szög , tehát ez az ív kétszerese az ívnek. Az felezőpontját berajzolva, a húrokra és . Az -et téglalappá egészítve ki ennek a középvonalán fekszik. Így , másrészt , tehát a szabályos háromszögből , s így Ugyanekkorák az íven nyugvó kerületi szögek, és így a középponti szög a kör sugara. A egyenlőszárú háromszög alapján nyugvó szög | |
Ebből következik, hogy ez a háromszög derékszögű, továbbá , és egy egyenesbe esnek és (a -vel együtt) az fölötti félkörön van. Eszerint a szerkesztés menete: az átmérő fölötti félkört a távolsággal elmetszve, majd az egyenest az távolsággal elmetszve, a egyenes metszi ki az fölötti félkörből a keresett háromszög csúcsát. A szerkesztés igazolása: Mivel az szögei , és , azért az körüli sugarú körnek az -vel való metszéspontjára szabályos, mert , tehát felezőpont, , mint a derékszögű háromszög súlyvonala, továbbá . egyenlőszárú derékszögű háromszög, tehát , ; másrészt az egyenlőszárú háromszögben , s így az . Ebből következik, hogy Így érinti az középpontú kört, s így tehát az megfelel a kívánalmaknak. VII. megoldás: Az adott átfogó fölé rajzolt középpontú Thales-körben az átmérőre merőleges sugár végpontját jelöljük -val (7. ábra). 7. ábra körül sugárral rajzolt kör metszi ki a Thales-körből a keresett pontot. (Ez tulajdonképpen az V. megoldásban nyert szerkesztés, ismét más megindokolással.) Forgassuk el a befogót körül -kal az óra járásával megegyező irányban, akkor a elforgatása a az pontba kerül, elforgatása pedig , és . Mivel is merőleges -re, azért a pont az befogó meghosszabbításán fekszik. A szerkesztés szerint az az körül rajzolt körnek az pontból húzott érintője, és így 2. feladat: Oldjuk meg a következő egyenletrendszert:
I. megoldás: A baloldalakat polinommá alakítva
egyenletekhez jutunk. Miután mind a két egyenlet harmadfokú és az egyik sem látszik alacsonyabb fokúra redukálhatónak, az egyenletrendszer megoldásánál majd köbgyökvonást kell végeznünk. Arra törekszünk tehát, hogy a változók lehető egyszerű kifejezésének teljes köbét állítsuk elő. Összeadva (1)-et és (2)-t, továbbá osztva kettővel A baloldalt egészítené ki köbére. Vegyük észre, ha kivonjuk (2)-t, éppen ilyen alakú kifejezéshez jutunk: Mindkét oldalt -vel szorozva nyerjük (3) és (4) összege | | Köbgyököt vonva Másrészt (4)-et így alakíthatjuk át: melybe (5) alatt nyert értékét behelyettesítve, Eszerint és a következő másodfokú egyenlet gyökei | | Megoldva az egyenletet:
II. megoldás: Vezessünk be új változókat. Legyen Az új változók behelyettesítése céljából átalakítjuk egyenleteinket
Elvégezve a behelyettesítést
Vonjuk ki (1) kétszereséből (2)-őt (1)-ből kifejezzük -t -val, majd behelyettesítjük -nak (3)-ból nyert értékét | | (4) | Minthogy (3) és (4) megegyezik az I. megoldás (5) és (6) egyenletével az I. megoldás szerint számolhatunk tovább. Megjegyzés: Mindkét adott függvény az és szimmetrikus kifejezése, amin azt értjük, hogy és felcserélésével változatlan marad. Az és kifejezéseket a két változó elemi szimmetrikus kifejezéseinek nevezzük. Bebizonyítható, hogy bármely szimmetrikus kifejezés pusztán a négy alapművelet segítségével kifejezhető az elemi szimmetrikus kifejezésekkel, mégpedig egyértelműen. A II. megoldásban ezt tettük. 3. feladat. Két szám összege . A két szám -jegyű különbségének törzstényezői között nincsen egyjegyű szám. Az egyik szám osztható -cal. Melyik ez a két szám ? I. megoldás: Az egyik szám nyilván annyival kisebb az összeg felénél, amennyivel a másik az összeg felénél nagyobb. Mivel a két szám különbsége kisebb, mint , ezért a keresett számok, ha helyébe -et írunk, és , vagyis és között vannak. Keressük az első -cal osztható számot a természetes számok sorában után. Mivel azért az első szám, a szóban forgó számközben, mely osztható -cal. Az számnak párja s így a különbség . A következő két megfelelő számpár különbsége nyilván , végül az utolsó számpár különbsége . -nek és -nak van egyjegyű osztója ( illetőleg ), azonban -nek nincs egyjegyű osztója, és így az egyetlen megoldás és . II. megoldás: Az összeg és az egyik szám minden közös osztója osztja a másik számot is, és így osztója a két szám különbségének. Tehát , a két szám különbségének is osztója. Tehát a különbség alakú, ahol nem tartalmazhat egyjegyű törzstényezőt. Mivel a feladat szerint , azért | | vagyis Tehát feltételeinknek csak a érték felel meg, és így a különbség Ha a keresett két számot és -nal jelöljük, akkor
amiből | |
A II. forduló feladatai 1. feladat: Két futó és versenyt futnak egy körpályán. A táv egy kör, rajt és cél a pontban. Mikor eléri a táv felét jelentő pontot, m-rel van mögötte. Egy későbbi időpontban a két futó helyzete tükrös a átmérőre nézve. másodperccel ezen időpont után eléri pontot és további másodperc múlva célba ér. Mekkora a futók sebessége és mekkora a táv ? (Feltételezzük, hogy mind a két futó egyenletes sebességgel fut.) 1. ábra I. megoldás: Az 1. ábrán a kör belső oldalán helyzetét, a külsőn ugyanakkor helyzetét tüntettük fel egyforma fél nyilakkal és köztük a megfelelő futóknak egy-egy ív befutására szükséges idejét. Válasszuk a befutási időket ismeretlennek: fussa be a félkört másodperc alatt, pedig másodperc alatt. Mivel egyenletesen futnak, bármely utat -szor annyi idő alatt fut be, mint amennyi alatt ezt az utat befutja. Az utat befutotta sec alatt, tehát sec alatt futja be ezt az utat és a vele egyenlő utat is; ugyanannyi idő alatt viszont -ből -be érkezett. Nézzük meg, mennyi idő alatt tette meg a második félkört és mennyi alatt a első félkört. Tudjuk, hogy ezen idő éppen -szel, ill. -nal egyenlő. A , , ívek befutására -nak szükséges időket összeadva | | (1) | Míg elért -ből -be, addig a félkört futotta be, tehát ezalatt sec telt el. Az úthoz pedig, amint láttuk, sec kellett, tehát (1)-et (2)-ből levonva | | ezen értékét (1)-be helyettesítve | | 15-tel egyszerűsítve | |
A második gyök negatív értéket adna, így feladatunk megoldása sec, sec. Ezek szerint a m-es út befutására -nak | | volt szüksége, tehát sebessége sebessége | |
A pálya fél hossza annyiszorosa a méternek, mint a -nek, tehát az egész pálya hossza II. megoldás: Válasszuk a pálya félhosszát és az távolságot (méterben mérve) ismeretlennek. Míg a utat teszi meg, befutja a utat, tehát (tekintettel arra, hogy egyenletesen fut a két futó) ugyanazon idő alatt mindig -szer akkora utat tesz meg, mint . Így míg az utat teszi meg, útjára (amely ) | | adódik. Így Másrészt míg az utat futja be, útja és nyilván | | Így | |
Ebből az egyenletből meghatározhatjuk az arányt. -vel osztva és a törtet -vel egyszerűsítve | |
Innen -ra Csak a pozitív gyök felel meg a feladatnak, tehát s ezen értékét (1)-be helyettesítve | | Így a teljes pálya hossza pedig sec alatt az | | utat teszi meg, pedig utat. Így sebességük | |
Megjegyzés: Az egyenletrendszert többféle alakban is felírhatjuk, aszerint, hogy milyen mennyiségeket választunk ismeretlennek. Az itt adott megoldások megmutatják, hogy egy a tényeket jól szemléltető vázlat megkímél fölösleges ismeretlenek bevezetésétől és megóv attól a veszélytől, hogy a köztük felállított egyenletek esetleg nem függetlenek egymástól. A versenyzők kivétel nélkül 3‐4 ismeretlennel dolgoztak. Kétségtelen, hogy az egyes egyenletek felállítása így egyrészt könnyebb, de másrészt könnyen előfordulhat ‐ és több versenyzővel meg is esett ‐ hogy a feladat valamelyik állítását kétféleképpen írjuk fel egyenlet alakjában, míg egy másik állítást figyelmen kívül hagyunk. Ez esetben is megegyezik az ismeretlenek száma az egyenletek számával, de az utóbbiak nem függetlenek egymástól, és így a végén határozatlan egyenlethez jutunk, végtelen sok megoldással. Ilyen esetben az első gondolatunk az legyen, hogy talán nem minden feltételt használtunk fel. A másodfokú egyenletrendszer megoldása bizonyos ügyességet kíván, mert a helyettesítésekkel könnyen magasabbfokú egyenletre juthatunk. Ez nem következik be abban az esetben, ha az egyik ismeretlent első fokú egyenletből fejezzük ki és a nyert elsőfokú kifejezést helyettesítjük be a másodfokú egyenletbe. Gyakorlati okokból jó, ha első pillanatra lényegtelennek látszó körülményeket sem hagyunk figyelmen kívül. Példánkban -ra, -ra és -re eleve kisebb számértéket várunk, mint -re. Ezért, ha módunkban van, az ismeretlenek közül legelőször -et küszöböljük ki, mert ha végül -ra, -ra vagy -re nyerünk egy másodfokú egyenletet, ez bizonyára egyszerűbb alakú lesz, mintha kiszámítására nyerünk egyenletet és így sok numerikus számítást takaríthatunk meg. Sok versenyző saját kárán jöhetett rá, hogy érdemes átgondolni ilyen mellékesnek látszó körülményeket is. III. megoldás: A mozgási feladatokat előnyösen oldhatjuk meg grafikus úton. A vízszintes tengelyre az időt, a függőlegesre a megtett utat mérjük rá. Az út és idő összetartozó értékeit pontokkal ábrázoljuk; e pontok összessége a mozgás grafikonja. Az egyenletes mozgás grafikonja egyenes vonal. Az idő-tengellyel bezárt szögének tangense a mozgó test sebességét adja meg. Példánkban az út-tengelyre a pályát kiegyenesítve rakjuk rá, kezdőpontja és a végpontja egyaránt (utóbbit a 2. ábrán -gal jelöltük), a táv felezési pontja . A távot és a mozgások sebességét nem ismerjük, ezért csak vázlatszerű grafikont tudunk készíteni, amelyről az ismeretlenek számértékét nem fogjuk tudni közvetlenül leolvasni, de könnyű lesz azokat kiszámítani a vázlatszerű grafikonról is leolvasható egyszerű összefüggésekből. mozgását a pontból kiinduló ugyancsak -val jelölt egyenessel ábrázoljuk; sebessége kisebb, ezért a mozgását az -nál kevésbé meredek egyenes ábrázolja (2. ábra). 2. ábra időpontban, mikorra megtette a táv felét. hátrább van m-rel, melyet függőlegesen bejelöltünk: m. A tükrös helyzet időpontja , amikor helyzetét a pont jellemzi. A pontot tükörképe az egyenes metszi ki a egyenesből. a táv felét időpontban éri el. Ennek a helyzetnek a grafikonon a pont felel meg, amelyben a egyenes metszi a -n átmenő, idő-tengellyel párhuzamos egyenest. célbaérésének időpontját -gyel jelöltük. Ez a pont az időtengelyen a kezdőponttól kétszer akkora távolságra van, mint és az egyenes keresztül megy -en. Az időkülönbségeket a középvonalon tüntettük fel: -et -szel jelöltük, a feladatból ismert , , , . A és a vele párhuzamos egyenes metszi a ponton átmenő egyeneseket. Tekintsük a metszéspontokat megfelelő pontoknak és a megfelelő pontok által határolt egyenes szakaszokat megfelelő szakaszoknak. (Tehát -nak megfelel pont, -nek megfelel ; az szakasznak megfelel a szakasz.) A megfelelő szakaszok aránya egyenlő, tehát | |
Ennek az egyenletnek egyik gyöke , a másik negatív, tehát a feladat szerint értelmetlen. Ezután segítségével az ismeretleneket az ábrából tüstént kifejezhetjük és kiszámíthatjuk. sebességét -t (a egyenes emelkedési szögének tangensét) az derékszögű háromszögből határozhatjuk meg: | |
A derékszögű háromszögből a táv fele: | |
Végül a derékszögű háromszögből, sebessége: | |
Feladatunkat ezzel megoldottuk és a hosszúság-egység és idő-egység megválasztása után a két mozgást grafikusan, léptékhelyesen is ábrázolhatjuk. 2. feladat: Adva van egy kör, továbbá egyenes , , melyek közül és metszi a kört. Szerkesszünk -vel párhuzamos oly egyeneseket, amelyek a másik két egyenest és a kört úgy metszik, hogy az egyik kör metszésponttól az egyik egyenesig terjedő szakasz egyenlő a másik körmetszésponttól a másik egyenesig terjedő szakasszal. Megoldás: A kör minden pontjából húzzunk az egyenessel párhuzamos egyenest, messe ez -t a pontban, a kört pedig másodszor az pontban. -ből mérjük rá a egyenesre mindkét irányban a távolságot. A keletkező mértani helynek az egyenessel való metszéspontjaiban -vel párhuzamosan húzott egyenesek adják a feladat megoldásait. 3. ábra Jelöljük az -vel párhuzamos körérintőket - és -val, a -nek a irányra merőleges körátmérőre vonatkozó tükörképét -vel. Ha -vel ellentétes irányú távolságokat mérünk fel (lásd az ábrán az és egyeneseken a ill. pontokat), akkor, ha a végigfut a körön a pontok kétszer futják be a -n ennek és közti szakaszát. (Az ábrán a két végpontot nyíllal jelöltük.) Ennek a szakasznak az egyenessel való metszéspontján át ‐ ha van ilyen ‐ az -vel párhuzamosan húzott egyenes szolgáltatja a feladat egyik megoldását. (Nevezhetjük >>tükrös megoldás<<-nak, mert egymásnak tükörképei -re nézve.) A mértani hely másik részét megkapjuk, ha az -vel párhuzamos egyenesekre a szakaszokkal egyirányú távolságokat mérünk. Ha befutja a teljes kört (tehát a és pontok felcserélődnek) a pontok zárt görbét futnak be, mely görbéből minden és közti párhuzamoson 2‐2 pont fekszik. Ennek a görbének az egyenessel lehetséges metszéspontjait kellene megszerkeszteni. Erre azonban a talált mértani hely már nem alkalmas. Hasznát vehetjük azonban itt is a egyenesnek. Tegyük fel, hogy az -n átmenő megoldás már meg van szerkesztve; ennek metszéspontja a körrel és , a és egyenesekkel és és , végül és e távolságok egyirányúak. Mivel szerkesztése szerint , azért és e távolságok már ellentétes irányúak, azaz az szakasz felezőpontja. Így a és hasonlóképpen a is, rajta van azon a vonalon, melyet az és közti -vel párhuzamos egyenesek és közé eső szakaszainak felezőpontjai alkotnak. Tudjuk azonban, hogy ilyen szakaszt bárhol megrajzolva, a keletkező háromszögnek súlyvonalán vannak az összes felezőpontok, tehát a súlyvonalnak az és közé eső szakaszán lesz az újabb mértani hely, melynek közös pontjai a körrel adják a -t és -at. (Ha és metszéspontja a rajz keretén belül van, akkor az szakasz felezőpontja nyilván a tengelyen van és az egyenes az keresett súlyvonala.) A és pontokon át -vel húzott párhuzamosak és megoldások, amelyeken ill. egyirányúak. Ilyen fajta (nem tükrös) megoldások száma 2, 1 (2 egybeeső), ill. 0 aszerint, amint két különböző pontban metszi a kört, érinti a kört, vagy nem metszi a kört. Az összes megoldások száma tehát 3, 2, 1 vagy 0. Megjegyzés: A görbe úgy keletkezett az adott körből, hogy azt a egyenestől mindkét oldalon egy adott irányban kétszeresre nyújtottuk. Ha speciálisan az egyenes átmérő és az irány erre merőleges (a nyújtás vagy zsugorítás pedig tetszés szerinti arányú), akkor a III. osztály tananyagában szerepel annak bizonyítása, hogy a körből így keletkező görbe ellipszis. A IV. reálosztályosok az ábrázoló-geometriai órákról azt is tudják, hogy tetszőleges egyenes, tetszőleges irányú és tetszőleges arányú nyújtás (vagy zsugorítás) esetén is, a kör ellipszisbe megy át, és a kör- és ellipszis-rendszer közötti geometriai rokonságot >>affinitás<<-nak hívjuk. A IV. reálosztályosok még azt is tudják, hogy pl. a tengelyeivel megadott ellipszisnek egy egyenessel való metszéspontjait úgy szerkeszthetjük meg, hogy az ellipszist affin vonatkozásba hozzuk egy körrel, az ellipszis-rendszerben megadott egyenesnek megszerkesztjük az affin megfelelőjét a körrendszerben, ez utóbbinak a körrel való metszéspontjait visszavisszük az ellipszis-rendszerbe. Jelen esetben tulajdonképpen az ellipszis-rendszerben megadott egyenesnek megszerkesztettük a körrendszerbe a megfelelőjét -et, arányú zsugorítással. Figyeljük végül meg, hogy az megoldáson egyszerre fennáll és . Ez is és az a tény is, hogy míg befutja a kört, kétszer halad végig a szóbajövő szakaszán (a mértani helynek ez a része egyenes szakasszá fajuló ellipszisnek tekinthető), vagyis az pont, mint e mértani helynek és az a egyenesnek metszéspontja, kétszeresen számít, azt mutatja, hogy tulajdonképpen az megoldás is kétszeresen számít. 3. feladat: Az kifejezést alakítsuk át egy háromtagú, egy kéttagú és egy egytagú kifejezés teljes négyzetének algebrai összegére. Megoldás: A keresett kéttagú kifejezésben az egyik változó nem fordulhat elő. Határozzuk meg a háromtagú kifejezést úgy, hogy négyzetét levonva az adott kifejezésből, a különbség már csak két változót tartalmazzon, pl. ne tartalmazza -et. Ezt úgy érhetjük el, hogy az adott kifejezést szerint rendezzük. | | (1) |
Ezután az első két, -et tartalmazó, tagot teljes négyzetté egészítjük ki | |
Ezt (1)-be helyettesítve és összevonva | | (2) |
Most az -os tagokat egészítsük ki teljes négyzetté. Ezt (2)-be helyettesítve
Megjegyzés: A bemutatott eljárással bármely háromváltozós polinom, melynek minden tagja csak egy változó négyzetét vagy csak két változó szorzatát tartalmazza, átalakítható egy háromtagú, egy kéttagú és egy egytagú polinom teljes négyzetének algebrai összegévé. Az átalakítás azonban általában irracionális együtthatókat hozhat be, még ha az eredeti kifejezés együtthatói racionális vagy éppen egész számok voltak is. Természetesen előfordulhat, hogy az egyes kifejezésekben egyes tagok hiányoznak (együtthatójuk ), esetleg a 3 négyzetes kifejezés közül valamelyik teljesen hiányozhat. Végül megemlítjük azt is, hogy a négyzetösszeggé alakítás másképpen is lehetséges. pl. a fenti kifejezésre igazolható az | | átalakítás helyessége is és sok másé.
Ilyenkor a zárójel jelenti a zárójelbe foglalt, vesszővel elválasztott számok legnagyobb közös osztóját. |