Cím: Az 1954. évi Rákosi Mátyás matematikai tanulmányi verseny II. (döntő) fordulója
Füzet: 1954/szeptember, 1 - 12. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): OKTV

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

A II. (döntő) fordulóban, mely április 20-án folyt le, 123 iskola tanulói 287 dolgozatot adtak be. Öt órai munkaidő állott rendelkezésre az alábbi három feladat megoldására:
1. Egy háromszög egyik szöge α=43. Határozzuk meg a háromszög szögeit, ha a háromszög t területére fennáll a

2t=absin2α+sin2β+sinαsinβ
összefüggés.
2. Egy osztály tanulói között diót osztottak szét. Az első tanuló kapott a számú diót és még a megmaradó diók 30-ad részét; a második tanuló 2a diót és a még megmaradó diók 30-ad részét; a harmadik tanuló 3a diót és a még megmaradó diók 30-ad részét és így tovább. Bizonyítsuk be, hogy ha az első két tanuló egyenlő számú diót kapott, akkor valamennyien ugyanannyi diót kaptak. Mekkora ez esetben az osztály létszáma?
3. Legyenek valamely hegyesszögű háromszög M magasságpontjának az oldalakra vonatkozó tükörképei rendre M1,M2,M3. Bizonyítsuk be, hogy az M1M2M3 háromszög és az adott háromszög oldalainak metszéspontjaiból alkotott konvex hatszög szemközti csúcsait összekötő átlók az M ponton mennek át.
 

A Központi Versenybizottság május 20-án a következő jelentést fogadta el:
A Bizottság megállapítja, hogy a verseny több szempontból igen sikeresnek bizonyult.
A feladatok kiválasztása szerencsésnek mondható. Mindegyik bőven adott alkalmat többletmunkára. Főleg a 3. feladat nyújtott sokféle igen ötletes és szellemes megoldásra lehetőséget, amellyel a versenyzők éltek is. A legnehezebbnek bizonyult 2. feladatot is sokan megoldották. Szép számmal vannak olyanok, akik csak az 1. illetőleg csak a 3. feladattal nem tudtak megbirkózni, ezzel szemben sokan vannak. akik viszont csak az 1., vagy csak a 3. feladatot oldották meg. Ez mutatja, hogy bár a feladatok nem voltak túl nehezek, mégis mindegyik megoldása jó készséget igényelt.
Ennek megfelelően a beadott dolgozatok általános értéke is felülmúlja az előző két verseny eredményét. Ebben a feladatok megválasztásán túl komoly része van annak is, hogy haladás észlelhető a versenyzők tudásában és fogalmazásában. Főleg örvendetes, hogy egyre több versenyző akad, aki általánosítások, többféle megoldások megadása, vagy egyéb megjegyzések által igyekszik teljesítményét fokozni.
Természetesen, azért még sok tipikus hiba akad. Az 1. feladatban még sokan feleslegesen logaritmussal, illetőleg szögfüggvények értékének behelyettesítésével dolgoztak, a 2. feladatban sokan csak az utolsó kérdésre feleltek és a feladat lényegéről, a bizonyításról egyáltalán megfeledkeztek, illetőleg egyszerű indukcióval próbáltak bizonyítani teljes indukció helyett. Szép számmal voltak olyanok akik a 3. feladatban a bizonyítandóval egyenértékű állításból indultak ki, vagy bizonyítás közben használtak fel ilyen állítást. Elég gyakran találunk még homályos vagy kevés szövegezést, illetőleg zavaros bőbeszédűséget.
Mindhárom feladatot kifogástalanul megoldotta és azonfelül értékes többletmunkát teljesített 13 tanuló. Ezek közül is elsősorban Vigassy József emelkedik ki, akinek mindhárom megoldása egyszerű és rövid, továbbá az 1. feladathoz fűzött megjegyzése, valamint a 2. feladat általánosításán felül a 3. feladathoz ad egy II. megoldást, amely a legeredetibb és legszebb a versenyen, és általánosítja a 3. feladatot tompaszögű háromszögre. A Bizottság javasolja, hogy az 1. díjat Vigassy József-nek ítéljék oda.
Bártfai Pál és Tomor Benedek dolgozatai már elmaradnak e dolgozat mögött. Utóbbinak teljesítménye mennyiségileg ugyan azonos az első díjra javasolt dolgozatéval, de a 3. feladat II. megoldása elég szürke, míg előbbiében hiányzik a 3. feladat említett általánosítása, de a 3. feladathoz olyan II. és III. megoldásokat tartalmaz, melyek ha nem is vetekszenek Vigassy fent említett megoldásával, mégis értékesek. Megemlítendő még Tomor Benedek szabatos fogalmazása. A Bizottság javasolja, hogy Bártfai Pál és Tomor Benedek egy-egy 2. díjban részesüljön.
Az első csoportba tartozó további 10 dolgozat szerzőit (amely dolgozatok legjobbjai nagyon megközelítik a 2. díjasokét) I. dicséretre ajánlja. II. dicséretre a Bizottság 17 versenyzőt ajánl, akik mindhárom feladatot lényegében megoldották, vagy ezzel egyenértékű teljesítményt nyújtottak. Két feladat megoldásán felül többletteljesítményt ért el 22 versenyző, két feladatot helyesen oldott meg, vagy ezzel egyenértékű teljesítményt nyújtott 18 versenyző. A Bizottság az előbbieket III., az utóbbiakat IV. dicséretre javasolja. Végül a szakérettségis tanulók közül elért jó eredményéért könyvjutalomra javasolja Kovács Istvánt.
Az O. M. a Központi Bizottság javaslata alapján a következő döntést hozta:
 


1. díj (oklevél és 1000,- Ft. pénzjutalom):
Vigassy József (Bp. I., Petőfi g. IV. o. t )

2. díj (oklevél és 500,- Ft. pénzjutalom):
Bártfai Pál (Bp. I., Petőfi g. III. o. t.);
Tomor Benedek (Győr, Révai Miklós g. IV. o.t.)
 


I. dicséretben és nagyobb könyvjutalomban részesült:
Balatoni Ferenc (Bp. III., Árpád g. IV. o. t.),
Beleznay Ferenc (Bp. VIII., Piarista g. III. o. t.),
Marik Miklós (Bp. II., Fürst g. IV. o. t.),
Papp Zoltán (Sárospatak, Rákóczi g. IV. o. t.),
Pátkai György (Bp. IX , Fáy A. g. III. o. t.).
Quittner Pál (Bp. I., Petőfi g. III. o. t.),
Reichlin-M. Viktor (Bp. VIII., Piarista g. IV. o. t.),
Siklósi Péter (Sopron, Széchenyi g. IV. o. t.),
Solymoss Otmár (Kőszeg, Jurisich M. g. IV. o. t.),
Zawadowski Alfréd (Bp. I., Petőfi g. IV. o. t.).
 


II. dicséretet és könyvjutalmat nyert:
 

Bauer András (Bp. II., Rákóczi g. III. o.t.), Biczó Géza (Bp. II., Rákóczi g. III. o. t.), Csanády Mihály (Esztergom, I. István g. IV. o. t.), Eördögh László (Bp. VIII., Apáczai Csere g. IV. o.t.), Fábián Egon (Bp. XI., József A. g. IV. o. t.), Jámbor Imre (Zalaegerszeg, Zrínyi M. g. IV. o. t.), Kása István (Bp. IX., Fáy g. III. o. t.), Kovács László (Debrecen, Ref. g. IV. o. t.), Lábos Elemér (Sátoraljaújhely, Kossuth g. III. o. t.), Lackner Györgyi (Bp. V., Fonóip. techn. III. o. t.), Lőw Miklós (Bp. VIII., Vörösmarty g. IV. o. t.), Molnár István (Debrecen, Ref. g. IV. o. t.), Németh Lehel (Jászberény, Mikszáth g. IV. o. t.), Sélley Gábor (Bp. X., I. László g. IV. o. t.), Schmidt Eligius (Bp. I., Fürst g. IV. o. t.), Tarlacz László (Szombathely, Nagy Lajos g. III. o.t.), Uray László (Bp. VIII., Piarista g. III. o.t.).
 


III. dícséretben és könyvjutalomban részesült:
 

Alexander Gábor (Bp. XIV., I. István g. IV. o. t.), Bagi András (Bp. VIII., Apáczai Csere g. IV. o. t.), Bódás Péter (Székesfehérvár, József A. g. IV. o.t.), Burger Péter (Bp. VII., Madách g. IV. o. t.), Csernyák László (Kaposvár, Táncsics g. IV. o. t.), Csemniczky János (Vác, Gépészeti techn. IV. o. t.), Ehrenfeld János (Bp. VIII., Erőműgép. techn. IV. o. t.), Gergely Péter (Bp. VIII., Apáczai Csere g. IV. o.t.), Gömöry Pál (Bp. I., Fürst g. IV. o. t.), Grätzer György (Bp. VI., Kölcsey g. IV. o. t.), Kertész Ádám (Bp. I., Fürst g. III. o. t.), Masszi György (Pécs, Janus Pannonius g. IV. o. t.). Radda György (Pannonhalma, Bencés g. IV. o. t.), Rippel Géza (Bp. VIII., Vörösmarty g. IV. o. t.), Sántha Ernő (Bp. IX., Fáy g. III. o. t.), Szabó Endre (Gyöngyös, Vak Bottyán g. III. o. t ), Szlanka Imre (Aszód, Petőfi g. III. o. t.), Tolnai Tibor (Szombathely, Nagy Lajos g. III. o. t.), Tóth Dezső (Vác, Sztáron g. IV. o. t.), Varga János (Keszthely, Vajda J. g. IV. o. t.), Vértes Péter (Bp. Eötvös g. III. o. t.), Zarka Sándor (Bp. IX., Fáy g. III. o. t.).
 


IV. dicséretben és könyvjutalomban részesült:
 

Balogh György (Székesfehérvár, Magasép. techn. III. o. t.), Bárdos András (Bp. II., Rákóczi g. IV. o. t.), Beczner Kálmán (Bp. VIII., Vörösmarty g. IV. o.t.), Bonyhárd Péter (Bp. VIII., Apáczai Csere g. III. o. t.), Brunner György (Bp. V., Eötvös g. IV. o. t.), Doroszlai Pál (Bp. I., Petőfi g. III. o. t.), Gaál István (Csorna, Latinka g. IV. o. t.), Gelencsér Piroska (Bp. VIII., Zrínyi Ig. III. o. t.), Jónás József (Gyöngyös, Vak Bottyán g. III. o.t.), Kézdy Pál (Bp. II., Rákóczi g. IV. o. t.), Kirz János (Bp. VIII., Apáczai Csere g. III. o. t.), Lőcs Gyula (Bp. V., Eötvös g. IV. o. t.), Pasitka Bálint (Szeged, Vegyip. techn. III. o. t.), Pejtsik Árpád (Bp. VIII., Vörösmarty g. IV. o. t.), Rédei András (Bp. IX., Fáy g. III. o. t.), Roboz Ágnes (Bp. VI., Varga Katalin lg. III. o. t.), Szentai Endre (Bp. VI., Kölcsey g. III. o. t.), Szepesszentgyörgyi Oszkár (Sátoraljaújhely, Kossuth g. III. o. t.).
 


Könyvjutalomban részesült:
 

Kovács István (Kecskemét, Ságvári E. szakéretts. tanfolyam.)
 

A teljesítmények összehasonlítására szerkesztőségünk célszerűnek látja az 1. és 2. díjat 6, ill. 5 ponttal, a négyféle dicséretet pedig rendre 4, 3, 2 és 1 ponttal számítani. (Hangsúlyozzuk, hogy hivatalosan semmiféle pontozás nincs!) Így összesen 6+25+104+173+222+181=169 pont került kiosztásra. A verseny végeredményét megyék és iskolafajok szerint az 4. oldalon közölt táblázat mutatja.
Örömmel állapítjuk meg, hogy a 70 kitüntetésben részesült versenyző közül 53-an (75,6%) lapunk feladatmegoldói. Az első 30 helyezett közül 28-an munkatársai lapunknak, akik közül 23-nak az arcképét is közölte a K. M. L. (Részletes beszámoló ‐ sokféle szempontból ‐, a Köznevelés augusztus 15-i számában, a 279 ‐ 280. oldalon található.)
Kimutatás az 1954. évi Rákosi Mátyás matematikai verseny II. fordulójáról megyék és iskolafajok szerint

 



BeadottKitüntetésben részesültekPontszám (nem hivatalos)Megyék ésdolg. számaDíjDicséretgimn.ip. t.ÖsszesenBudapestisk.tan.isk.tan.12IIIIIIIVisk.pontisk.pontisk.pontBaranya571111212Bács-Kiskun1610Békés12Borsod  911231112828Csongrád461111111Fejér  462211121123Győr-Sopron  622441111412412Hajdú-Bihar7171221616Heves3812111313Komárom  451111313Nógrád  38Pest  45333241236Somogy  231111212Szabolcs-Szatmár  Szolnok6111111313Tolna46Vas57231112929Veszprém6111111212Zala221111313Vidék8114722261371051959342263Budapest421401844117101213161012518106111111111Összesen12328740701210172218351605940169
1

 
Alább közöljük a II. forduló feladatainak megoldását.
 


1. feladat.
A megoldás lényege annak észrevétele volt, hogy a feltételi egyenletből következik, hogy a γ szög értéke 120. Ehhez lényegében két úton juthatunk: vagy a szögeket küszöböljük ki távolságok segítségével és azután felhasználjunk a háromszög alkotórészei közötti összefüggéseket, vagy az adott összefüggést goniometriai összefüggéssé igyekszünk alakítani és goniometriai átalakításokat végzünk. Az előbbi út pl. a következő módon követhető.
 

 

I. megoldás: A betűzést az ábra mutatja. Helyettesítsük be az adott összefüggésbe a sinα=mcb,sinβ=mca,2t=cme kifejezéseket és emeljünk négyzetre. Mivel mindkét oldalon pozitív mennyiség áll, az eredetivel ekvivalens összefüggéshez jutunk
c2mc2=a2b2(mc2a2+mc2b2+mc2ab)=(a2+b2+ab)mc2.
Innen, mivel mc nem lehet 0 (α=43 folytán a háromszög nem lapulhat egyenes szakasszá),
c2=a2+b2+ab.(1)
Másrészt a cosinus-tétel szerint
c2=a2+b2-2abcosγ
A két kifejezést összehasonlítva cosγ=-12, tehát γ<180 miatt γ=120 lehet csak és ebben az esetben (1), s így az eredeti összefüggés is valóban teljesül. Ez esetben α+β=60, tehát a háromszög szögei α=43, β=17, γ=120.
 

II. megoldás: Felhasználva a terület meghatározására szolgáló 2t=absinγ összefüggést, a 0-tól különböző ab-értékkel osztva és négyzetre emelve kapjuk, hogy
sin2γ=sin2α+sin2β+sinαsinβ,(2)
vagy
sin2α+sin2β-sin2γ+sinαsinβ=0.
Alakítsuk át először a középső különbséget, szögfüggvények összegének és különbségének szorzatalakját használva [ehelyett a sinγ=sin(α+β) kifejezés tagokra bontásával is célhoz érhetnénk]
sin2β-sin2γ=(sinβ+sinγ)(sinβ-sinγ)==2sinβ+γ2cosβ-γ22cosβ+γ2sinβ-γ2==2sinβ+γ2cosβ+γ22sinβ-γ2cosβ-γ2==sin(β+γ)sin(β-γ)=sinαsin(β-γ).


Ezt felhasználva
sin2α+sin2β-sin2γ+sinαsinβ=sinα[sinα+sin(β-γ)]+sinαsinβ==2sinαsinα+β-γ2cosα-β+γ2+sinαsinβ==2sinαsin180-2γ2cos180-2β2+sinαsinβ==2sinαsin(90-γ)cos(90-β)+sinαsinβ==2sinαsinβcosγ+sinαsinβ=2sinαsinβ(cosγ+12).


E szorzat csak úgy lehet 0, ha cosγ=-12, azaz γ=120.
 

Megjegyzések: 1. A II. megoldásban a lapunk 560. feladalaban (VIII. köt. 82. old.) szereplő
sin2α+sin2β-sin2γ=2sinαsinβcosγ,haα+β+γ=180(3)
azonosságot bizonyítottuk be és alkalmaztuk. Többen fel is használták készen ezt az azonosságot a megoldáshoz.
2. Néhányan a (2) összefüggésből jutottak (1)-hez, felhasználva a sinustételt az asinα=bsinβ=csinγ=λ alakban, vagy pontosabban az a=2rsinα stb. összefüggéseket, ahol r a háromszög köré írt kör sugara. Ugyanezen az úton a cosinus-tétel is goniometriai összefüggéssé alakítható, éppen a (3) azonossággá, és (2)-vel összehasonlítva adja a kívánt eredményt.
 


2. feladat.
 

I. megoldás: Legyen a szétosztandó diók száma d, ekkor az első tanuló
a+d-a30=d30+2930a
diót kap, a másodiknak jutó diók mennyisége pedig
2a+d-d30-2930a-2a30=29302d+(22930-29302)a=29302d+2959302a.
Ha tehát az első két tanuló ugyanannyi diót kapott, akkor
d30+2930a=29302d+2959302a,azazd302=292302a,d=292a,
és az első két tanuló egyenként
a+d-a30=a+(292-1)a30=a+283030a=29a
diót kapott. Teljes indukcióval bizonyitjuk, hogy a többinek is ugyanennyi dió jut. Legyen k>2 és tegyük fel, hogy már az első k-1 tanulóról beláttuk, hogy nekik egyenként 29a dió jutott. Ekkor maradt meg d-(k-1)29a=29(30-k)a dió, így a k-adik tanulónak
ka+29(30-k)a-ka30=30ka+2930a-29ka-ka30=29a
dió jut. Így valóban sorban minden diák 29a diót kap. Ennek folytán 29a2 számú dióból 29 diáknak tudunk adni, tehát 29-en vannak az osztályban.
 

Megjegyzés: Szó szerint ugyanilyen meggondolással látható, hogy ha nem 30-ad részét, hanem tetszésszerinti b-ed részét (b>1) vesszük mindig a maradéknak, akkor d2=(b-1)2a számú diónak kell kezdetben lennie ahhoz, hogy az első és a második diáknak ugyanannyi dió jusson, ekkor mindegyiküknek, és velük együtt a további diákoknak is (b-1)a dió jut, egészen a (b-1)-edikig, aki megkapja az összes még meglévő diót. A feladat további általánosítása lesz leolvasható a következő megoldásból.
 

II. megoldás: Legyen a kiosztandó diók száma d, kapjon a k-adik tanuló ka diót és még a maradék b-ed részét, a k-adik tanulónak jusson ilyen módon ck dió és legyen a visszamaradó diók száma dk, jelentse d0 a d-t. Ekkor
dk-1=ck+dkk=1,2,....(1)
és
c1=a+d-ab=bd+b-1ba,c2=2a+d1-2ab=d1b-2b-1ba,
általában
ck=ka+dk-1-kab=dk=1b+kb-1bak=1,2,...(2)
Vizsgáljuk két egymásutáni tanulónak jutó mennyiség különbségét, használjuk rá a Dk=ck+1-ck jelölést:
Dk=dk-dk-1b+b-1ba=b-1ba-ckb
(1) szerint, s igy két szomszédos különbség különbségében már a nem fog szerepelni:
Dk+1-Dk=-ck+1-ckb=-Dkb,azazDk+1=b-1bDk.
Azt nyertük tehát, hogy a Dk különbségek mértani sorozatot alkotnak. Ennek hányadosa b-1b>0, mert b>1. Eszerint az egymásutáni diákoknak jutó diómenynyiség vagy állandóan csökken, vagy állandóan növekszik, vagy mindannyian egyenlő számú diót kapnak.
A feladat állítása tehát így általánositható: ha van két diák, akik egyenlő mennyiségű diót kaptak, akkor mindenkinek ugyanannyi dió jutott.
Hogy a három eshetőség közül melyik következik be, az D1 előjelétől, illetve 0 voltától függ. Mivel
D1=b-1ba-c1b=(b-1)bb2a-db2-b-1b2a=(b-1)2b2a-db2==(b-1)2a-db2


tehát az egymásutáni diómennyiségek aszerint nőnek, csökkennek, vagy lesznek egyenlők, amint
d<(b-1)2a,vagyd>(b-1)2a,vagyd=(b-1)2a.
A k-adik tanulónak
ck=c1+D1+D2+...+Dk-1=

=db+b-1ba+D1[1+b-1b+...+(b-1b)k-2]==db+b-1ba+(b-1)2a-db21-(b-1b)k-11b==db+b-1ba+(b-1)2a-db-(b-1)2a-db(b-1b)k-1
azaz
ck=b-1+b2-2b+1ba-(b-1)2a-db(b-1b)kbb-1==(b-1)a-(b-1)2a-db-1(b-1b)k.
dió jut az általános esetben egészen azon n-edik tanulóig, akinek a részét kiadva már (n+1)a diónál kevesebb marad vissza. Ennek feltételéül az általános esetben meglehetősen áttekinthetetlen egyenlőtlenség adódik.
 


3. feladat.
 

I. megoldás: A betűzést az 1.ábra mutatja.
 
 
1. ábra
 

Először egy segédtételt bizonyítunk be. Ismert tétel alapján (Gallai-Péter I. oszt.tankönyv 1953 ‐ 302. old.) az M1, M2, M3 pontok rajta vannak az ABCΔ köré írt körön. Mint merőlegesszárú szögek a B-nél levő egyíves szög egyenlő a C-nél levő egyíves szöggel, vagyis a kerületi szögek tétele alapján M2A^=AM3^ és így az M1A egyenes felezi az M1M2M3Δ, M1-ét. Ugyanez áll az M2B és M3C egyenesekre is az M2, illetőleg M3-ge1 kapcsolatban.
Ennek felhasználásával a feladat állítása így bizonyítható: Kössük össze az M pontot a keletkezett hatszög P1, P2, P3 és P4 csúcspontjaival. Az MP1M1P2 négyszögben a P1P2 átló a tükrözés miatt felezi a P1 és P2 csúcspontoknál levő szögeket. Tehát a szóban forgó négyszögben a két átló egymásra merőleges és a segédtétel alapján mindkét átló egyúttal szögfelező, amiből következik, hogy az MP1M1P2 négyszög rombusz, és így P1MM1P2. Hasonlóképpen az MP4M2P3 rombuszban P4MM2P3.
De az M1P2 és M2P3 szakaszok rajta vannak azM1M2 egyenesen, amellyel a P1M és P4M szakaszok külön-külön párhuzamosak. A két utóbbi szakasznak egy közős pontja M, és így P1, M és P4 egy egyenesen vannak, vagyis a P1P4 átló átmegy az M ponton. Ugyanígy bizonyítható ez a P2P5, ill. P3P6 átlóra is.
 

Megjegyzés: Igen sok versenyző ‐ a segédtétel nélkül ‐ az átlók merőlegességéből és csak egyedül a P1P2 átló szögfelező voltából már rombuszra következtetett, megfeledkezvén a deltoidról.
 

II. megoldás: Segédtételünkhöz a háromszög köré írt kör nélkül is eljuthatunk. Ugyanis, ha az adott ABCΔ-nek T1T2T3 talpponti háromszögét tekintjük (1. ábra), akkor nyilván az M1M2M3Δ a talpponti háromszögnek 2 : 1 arányú nagyítása az M hasonlósági centrumból. Elég most már arra az ismert tételre hivatkozni (Gallai-Péter I. oszt. Tankönyv 1953 ‐ 287-288. old.), hogy a háromszög magasságvonalai a talpponti háromszög szögfelezői.
Lényegében ezzel azonos bizonyítás: az M1,M2 és M3 pontokon át a BC, CA, ill. AB oldalakkal húzott párhuzamos egyenesek által alkotott A1B1C1Δ-ben alkalmazzuk a talpponti háromszögre vonatkozó idézett tételt.
 

III. megoldás: Segédtételünk alapján P2T1=T1P1, P3T2=T2P4, M1T1=T1M (1. ábra). Az M1, P2 és P3 pontok az M1M2 egyenesen vannak, a T1T2 egyenes pedig párhuzamos az M1M2 egyenessel, azért a P1, P4 és M pontok rajta vannak az M1M2 egyenesnek a T1T2 egyenesre vonatkozó tükörképén, vagyis P1, P4 és M egy egyenesen vannak.
 

IV. megoldás: Jelöljük az M1M2M3Δ szögeit M1, M2, ill. M3-gel. Mivel ‐ mint láttuk ‐ MP1M1P2 és MP4M2P3 rombuszok (1. ábra), azért az M-nél fekvő két, ill. három ívvel jelölt szögek egyenlők M1 ill. M2-gel. Az M-nél fekvő áthúzott ívvel jelölt szög pedig mint megfelelő szög, egyenlő M3-gel. Tehát a P1MP4=M1+M2+M3=180, vagyis P1, M és P4 egy egyenesen van.
 

V. megoldás: Húzzunk az M ponton át párhuzamost az M1M2 oldallal. Messe ez M1M3-at D-ben, M2M3-at E-ben. (2. ábra).
 
 
2. ábra
 

A segédtétel alapján következik, hogy DMM1=MM1M2=MM1M3, tehát az MM1DΔ egyenlőszárú, s így D az MM1 felező merőlegesén van. E felező mérőleges azonban a BC egyenes, tehát D az M3M1 és BC egyenesek metszéspontja, vagyis a hatszög egyik csúcsa (D=P1). Hasonlóan következik, hogy E a CA és M2M3 oldalak metszéspontja, amely a hatszögnek D-vel átellenes pontja (E=P4). Az ezeket összekötő átló tehát valóban M-en megy keresztül. Hasonlóan okoskodhatunk a többi átlókkal is. (Lényegében ez a gondolata Pátkai György bizonyításának).
A segédtétel felhasználása nélkül, közvetlenül az M1, M2, M3 pontokon átmenő kör segítségével is bizonyíthatjuk állításunkat, amint azt a VI ‐ IX. megoldások mutatják.
 

VI. megoldás: Kössük össze az M pontot a hatszög P3 és P6 csúcspontjával (3. ábra).
 
 
3. ábra
 

Az ABM1C húrnégyszögben A+M1=180. Tehát az A csúcsnál lévő, az ábrán egy ívvel, ill. két ívvel és az M1 csúcsnál egyszer áthúzott, ill. kétszer áthúzott ívvel jelölt szögek, (szám szerint 4) összege 180.
Az A-nál levő egyíves szög, mint kerületi szög egyenlő az M3-nál lévő egyíves szöggel, ez pedig a tükrözés folytán egyenlő az M-nél levő egyíves szöggel. Teljesen ugyanígy bizonyítható, hogy az A-nál lévő kétíves szög egyenlő az M-nél lévő kétíves szöggel. Az M1-nél lévő egyszer áthúzott ívvel jelölt szög, mint tükrös szög, ill. csúcsszög egyenlő az M-nél fekvő hasonló jelzésű szöggel. Ugyanez áll az M1-nél és M-nél lévő kétszer áthúzott ívvel jelölt szögekre is. De a P3MP6 éppen e négyféle szög összege, vagyis P3MP6=180. Ezzel bebizonyítottuk, hogy a P3P6 átló átmegy az M ponton. (Tomor Benedek megoldása.)
 

VII. megoldás: Kössük össze az M pontot a hatszög P2 és P5 csúcspontjával. Be fogjuk bizonyítani, hogy a BP2MP5 négyszögben az M=180 (4. ábra).
 
 
4. ábra
 

A P2-nél lévő egyíves szögek a tükrözés miatt egyenlők. Ennek a szögnek pótló szöge az M1-nél fekvő kétíves szög, amely, mint kerületi szög, egyenlő a B-nél fekvő kétíves szöggel, ez viszont mint merőlegesszárú szög, egyenlő a C-nél fekvő kétíves szöggel. Ez utóbbi pótlószöge az A-nál fekvő egyíves szögnek. Tehát négyszögünk P2-e egyenlő az ABCΔA-ével. Ugyanígy bizonyíthatjuk, hogy négyszögünk P5-e(az ábrán egyszer áthúzott ívvel jelölve) egyenlő az ABCΔC-ével. Tehát négyszögünkben B+P2+P5=B+A+C=180, és így a negyedik szög: M=180. (Bártfai Pál megoldása.)
 

VIII. megoldás: Kössük össze az M pontot a hatszög P3 és P6 csúcspontjával (5. ábra).
 
 
5. ábra
 

Az A-nál fekvő egyíves, ill. kétíves szög a VI. megoldás alapján egyenlő az M-nél fekvő hasonló jelzésű szögekkel. E két szög összege az A-nál fekvő egyszer áthúzott ívvel jelölt szög, amely mint merőleges szárú szög, egyenlő az M-nél fekvő egyszer áthúzott ívvel jelölt szöggel, amiből következik, hogy a P3MC egyenlő az egyíves szöggel, vagyis P3MC és P6MM3 csúcsszögek. Tehát a P3P6 átló átmegy az M ponton.
 

IX. megoldás: Kössük össze az M-et a hatszög P1 és P4 csúcspontjával, továbbá C-t M1 és M2-vel (6. ábra).
 
 
6. ábra
 

Az M1-nél lévő egyíves szög a tükrözés folytán egyenlő az M-nél lévő egyíves szöggel. Ugyanígy egyenlők az M2 és M-nél lévő kétíves szögek. De az M1CM2M3 húrnégyszögben a M1+M2=180, tehát a P1MP4=180. (Reichlin-M. Viktor megoldása.)
Az állítás következő, igen szellemes, csupán a talpponti háromszög tulajdonságain alapuló bizonyítását adta Vigassy József, a verseny győztese.
 

X. megoldás: Kössük össze az M pontot a hatszög P3P2P1 és P6 csúcsaival, továbbá húzzuk meg az ABCΔ-ben az M-en át az AB-vel párhuzamos A'B' és az AC-vel párhuzamos A''C'' szakaszt (7. ábra).
 
 
7. ábra
 

A keletkezett A'B'C és A''BC'' háromszögek hasonlók és hasonló fekvésűek. A tükrözés folytán az MP3P2, ill. P6MP1Δ-ek a fenti két háromszögbe írt minimális kerületű háromszögek (Gallai Péter I. oszt. Tankönyv 1953 ‐ 332-334. old.), vagyis a talpponti háromszögek, melyek tehát egymásközt szintén hasonlók és hasonló fekvésűek. Tehát MP3P6M1, mint megfelelő oldalak. E két párhuzamos szakasznak M végpontja közös, ennélfogva a P6, M és P3 pontok egy egyenesbe esnek.
 

Megjegyzés: Tételünk tompaszögű háromszögre is általánosítható, de akkor a megfelelő P1P2P3P4P5P6 pontok hurkolt hatszögre vezetnek, melynek kétszeres pontja (hurokpontja) mindenkor a tompaszög csúcspontja. A szemközt fekvő csúcspontok most is a P1 és P4, P2 és P5, P3 és P6 csúcspontok (8.ábra).
 
 
8. ábra
 

A bizonyítás ugyanúgy történik, minta hegyesszögű háromszög esetén, csakhogy most a tompaszöget bezáró oldalokhoz tartozó magasságok (melyeknek talppontjai az oldalak meghosszabbítására esnek) a talpponti háromszög külső szögét felezik, vagyis a tompaszöget bezáró oldalak felezik a talpponti háromszög megfelelő szögeit. Az M hasonlósági centrum e szerepét most is megtartja.

11 szakérettségis tanuló könyvjutalomban részesült.