A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A valószínűségszámítás egyik legfontosabb fogalma a várható érték. Több más elnevezése is használatos: matematikai remény, átlag, átlag-érték, közép-érték, ezek azonban mind egyetlen egy fogalmat jelentenek. Keletkezési ideje körülbelül megegyezik a valószínűség fogalma kialakulásának a korszakával; először Huygens (ejtsd: hajhensz; holland matematikus és fizikus 1629‐1695) használta 1657-ben a >>Szerencsejátékkal kapcsolatos számításokról<< című értekezésében. Hogy a gyakorlati jelentőségéhez közelebb férkőzzünk, vizsgáljunk meg először egy egyszerű példát. Péter és Pál kockázik. Ha 6-ost dobnak, Péter kap Páltól 5 forintot. ha pedig a többi öt számjegy valamelyike az eredmény, akkor Pál kap Pétertől 1 forintot. Kérdés, hogy ha nagyon sokszor dobják fel egymás után a kockát, melyikük számára lesz előnyös a játék ? A problémát könnyű eldönteni. Elég, ha Péter pénzét vizsgáljuk, mert hiszen amennyit ő nyert, ill. vesztett, annyit vesztett, ill. nyert Pál. Annak a valószínűsége, hogy egy dobás alkalmával Péter nyerjen , hogy veszítsen . Ha tehát igen sok, mondjuk dobást végeznek egymásután, akkor a nagy számok törvénye értelmében Péter kb. esetben nyer, esetben veszít. dobás után tehát kb.: forinttal változott meg a pénze. A játék tehát egyikükre nézve sem előnyös, de nem is hátrányos. Ha egy 6-os dobással Péter nem 5, hanem pl. 6 forintot nyerne, akkor dobás után (feltéve, hogy elég nagy szám), nyereségre számíthat, mégpedig a nyeremény összege kb.: Ha ezt a nyereményt elosztjuk -nel, megkapjuk az egy játékra eső nyeremény-összeget, amely a mi esetünkben Ft. Péter számára tehát ez a játék előnyös volna, Pál számára hátrányos. Általában, ha annak a valószínűsége, hogy Péter nyerjen, mégpedig forintot, és , hogy veszítsen forintot, akkor számú játék esetében (feltéve, hogy elég nagy) Péter pénze kb. forinttal fog megváltozni. Ebből egy játékra összeg esik. Hogy a játék melyikükre nézve előnyös, az attól függ, hogy az összeg pozitív, vagy negatív, és hogy mennyire előnyös, azt ennek az összegnek a nagysága mutatja. Ha akkor a játék méltányos, egyikükre nézve sem előnyös. Tehát, ha csak kétféle eredményről lehet szó ( nyer -től forintot valószínűséggel, vagy nyer -tól forintot, valószínűséggel), akkor a játék igazságos, ha tulajdonképpen -nek a tétje, pedig -nak a tétje, és a fenti azonosság azt fejezi ki, hogy a játék vagy fogadás igazságos, ha a tétek aránya egyenlő a megfogadott események valószínűségének arányával. Tegyük fel most, hogy megváltoztatják a játékszabályokat a következő módon: ha a dobás eredménye 1 vagy 2, Péter nyer 1, ha 4, 5, vagy 6, ugyancsak ő nyer 2 forintot, míg ha 3-ast dobnak, veszít 5 forintot. Az előbbi módon eljárva azt kapjuk, hogy Péter pénze megváltozásának egy játékra eső része Ebben az esetben a játék Péterre előnyös, mert átlagban játékként forintot nyer, ami azt jelenti, hogy pl. 100 játék esetén kb. 50 forint nyereségre számíthat. Tekintsük Péter veszteségét negatív nyereségnek ( Ft), a játszmát pedig nevezzük el kísérletnek, akkor tehát a kísérletnek három lehetséges eredménye van. Az eredményeket számszerűleg, az , , számok fejezik ki, amelyek rendre , , valószínűségekkel következnek be. Általában, ha egy kísérlet lehetséges eredményét az számok jelzik, melyek rendre | | valószínűséggel következnek be, az értéket várható érteknek nevezzük. Gyakorlati jelentősége: nagyszámú kísérlet esetén a kapott összeredménynek egy kísérletre eső része. Ugyanis ha kísérletet végezünk, ahol elég nagy szám ahhoz, hogy a nagy számok törvénye értelmében legyen (ahol jelenti azt a számot, amely mutatja, hogy az -edik esemény hányszor következik be kísérlet közül; ), akkor | |
Az várható értek mindig az értékek legkisebbike és legnagyobbika közé esik. Ugyanis, ha az kifejezésben helyett ezek legnagyobbikát, teszünk, akkor az összeget nem csökkentettük, ha pedig mindenütt írunk, akkor nem növeltük. Mivel továbbá , azért | | tehát az kísérlet során kapott összeg. Ez azonban csak akkor áll fenn, a gyakorlat csak akkor igazolja, ha elég nagy szám. Nem lehet tehát azt mondani, hogy mivel az kísérlet során kapott összeg, azért helyébe -et téve, nem más, mint az egy kísérlet által kapott érték. Mégis abban az esetben, ha az számok egy valamilyen érték körül tömörülnek oly módon, hogy az ettől az értéktől távoleső tagokhoz tartozó valószínűségek nagyon kicsinyek, más szóval, ha az értékeknek az előbbi értelemben vett >>szórása<< kicsi, akkor egy kísérlet esetében is a kísérlet eredménye nagy valószínűséggel közel fog esni értékéhez. Ennek a bizonyítására azonban már nem térünk ki, csak megjegyezzük, hogy egyetlen kísérlet esetében mindig meg kell vizsgálnunk, hogy a szórás milyen, tehát gyakorlatilag csak akkor alkalmazhatjuk sikerrel a várható érték fogalmat. Végül meg kell említenünk, milyen nagy hasonlóság van a mechanikai tömegközéppont és a várható érték fogalma között. Ha a számegyenesen az , , , pontokba rendre elhelyezzük a tömegű pontokat, akkor ezek tömegközpontjának a helye megegyezik várható érték helyével a számegyenesen. Nézzünk most néhány példát. 1. Valakinek annyi forintot ígérnek, ahányszor az első dobástól kezdve egymás után csupa írást dob egy pénzdarabbal, legfeljebb dobásból. Mennyi a nyeremény várható értéke ? Megoldás: Annak valószínűsége, hogy pontosan -szor dob egymás után írást, nem más, mint az sorozat valószínűsége, vagyis . Tehát forintot valószínűséggel nyer, 2 forintot valószínűséggel stb. A várható érték tehát | |
Pl., ha , akkor a várható érték | |
2. Két csapat röplabdázik. Annak valószínűsége, hogy az csapat nyer egy játszmát , hogy a csapat nyer egy játszmát, . A mérkőzést az a csapat nyeri, amelyik előbb nyer három játszmát. Mennyi a lejátszandó játszmák várható száma ? Megoldás: Legalább 3 és legfeljebb 5 játszmát kell játszani. Jelöljük a megfelelő valószínűségeket , ill. -tel . 3 játszmával akkor ér véget a mérkőzés, ha vagy az , vagy a csapat nyer 3 játszmát egymásután, tehát 4 játszma esetén az egyik fél nyer hármat, a másik 1-et, de az utóbbi lehet az első, második, vagy harmadik játszma, tehát | | Hasonló meggondolással A várható érték tehát Numerikus példa: Legyen , .
Tehát | | Bennünket most csak olyan kísérletek érdekelnek, amelyek eredményei számszerű adatok. Ha azt a kérdést vizsgáljuk, hogy egy kártyacsomagból milyen színű kártyát húzunk ki, ezzel a problémával kapcsolatban nincs értelme várható értékről beszélni.Olvasd:szumma,i=1-tőlN-ig. |