Cím: Olvasóinkhoz! (1952. február)
Füzet: 1952/február, 1 - 2. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Egyéb írások

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

A jelen számmal meginduló 1952-es évfolyam két kötetből fog állni: IV. kötet az 1951‐52. iskolaév II. felére, az V. kötet az 1952‐53. iskolaév I. felére. Ily módon a naptári évre és az iskolai évre is tekintettel vagyunk.
Számos helyről és gyakran hangzott el az a panasz, hogy lapunk tartalma túl magas, még a jobb középiskolai tanulók átlagának színvonalához képest is, és nem kapcsolódik eléggé a tananyaghoz. Ezt a kritikát a szerkesztő bizottság és a K. M. is egyaránt magáévá tette, és úgy véljük, hogy a közóhajnak teszünk eleget, ha e számtól kezdve lapunk tartalmát közelebb hozzuk a középiskolai diákok zöméhez és sokkal jobban kapcsoljuk a tananyaghoz.
Az I‐II. osztályosoknak szánt példákat ezentúl ,,Gyakorlatok'' címen különválasztjuk a III‐IV. osztályos tanulóknak szánt ,,Feladatok''-tól. Természetesen az utóbbiak között is fognak az I‐II. osztályosok is olyan feladatokat találni, amelyekkel ők is meg tudnak birkózni. Mindkét részben igyekezni fogunk meglehetős nagymértékben a tananyaghoz ragaszkodni, sőt a lehetőség szerint még a tanmenetre is figyelemmel leszünk. Természetesen a tananyag nem kötelező részére is kitérünk. Mindenesetre megígérjük, hogy példaanyagunk túlnyomó nagy része minden, a mennyiségtanban ,,jeles'' vagy ,,jó'' érdemjegyű tanuló számára megoldható lesz, és így most már semmi akadálya sincs annak, hogy ezentúl a jobb matematikusok tömegesen kapcsolódjanak be a feladatmegoldói munkába.
Mind a ,,Gyakorlatok'', mind a ,,Feladatok'' megoldásaira pontversenyt hirdetünk. A verseny a jelen számmal indul és ezen félév végén zárul. Külön versenyeznek egymással az I. osztályos tanulók, külön a II., a III. és külön a IV. oszt. tanulók. Tehát tulajdonképpen 4 pontverseny folyik és minden egyes versenyben az első 3 helyezett nyer díjat (pénz, ill. könyvjutalmat), míg bizonyos számú további helyezett dicséretben részesül. Itt említjük meg, hogy a most befejeződő 1951. évi pontversenyt; melynek eredményét a 3. számunkban, az utolsó (4‐5.) szám megoldásaival együtt fogjuk közölni, szintén már osztályonként fogjuk elbírálni.
Elsősorban a matematikát tanító Kartársakra hárul az a feladat, hogy miután a lapot növendékeik részére hozzáférhetővé tették, felvilágosító munkával és buzdítással odahassanak, hogy jobb tanulóik a kitűzött példákkal foglalkozzanak és a megtalált megoldásokat be is küldjék. El kell érnünk, hogy minden középiskolában legalább a néhány legjobb matematikus tagja legyen megoldóink egyre növekvő táborának. Főleg az I. és II. oszt. tanulók tömeges bekapcsolódása kívánatos.
A csillaggal jelzett ,,Gyakorlatok'' és ,,Feladatok'' megoldásait a megfelelő szakköröktől is elfogadjuk. Természetesen a többi példával is lehet a szakkörökben foglalkozni, csak arra kérjük a szakkörvezető Kartársakat, hogy ‐ tekintettel a fent kiírt egyéni pontversenyre ‐ a csillaggal nem jelzett példákhoz csak a beküldési határidő letelte után nyúljanak.
A cikkanyag kiválasztásánál általános irányelvünk olyan anyagot közölni, mely vagy a középiskolából jelenleg kiszorult anyaghoz tartozik (itt differenciálszámításra nem gondolunk) vagy pedig többé-kevésbé kapcsolatos a tananyaggal. Ily módon cikkanyagunk mindig igen alkalmas lesz szakköri feldolgozásra. Természetesen a szovjet középiskolai matematikai irodalomból a jövőben is kívánunk meríteni, valahányszor arra alkalom kínálkozik. Főleg a módszertani cikkek tanulmányozását ajánlhatjuk a matematikát tanító Kartársaknak.
Végül felhívjuk olvasóink figyelmét a ,,Tudnivalók''-ra és nyomatékosan kérünk minden megoldást beküldő tanuló-munkatársunkat, hogy az abban foglalt követelményeknek a legpontosabban tegyen eleget.