Cím: Az 1951. évi Arany Dániel matematikai tanulóverseny
Füzet: 1951/augusztus, 49 - 51. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Arany Dániel

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

Lapunk szerkesztősége a Bolyai János Matematikai Társulat megbízásából idén is megrendezte országos középiskolai matematikai tanulóversenyét. Elhatározta a választmány, hogy a versenyt a lapok megalapítójáról, Arany Dánielről nevezi el, aki a lap megindításával felbecsülhetetlen szolgálatot tett a természettudományos gondolkozásra nevelés érdekében. *
Elhatározta a választmány a múltbeli tapasztalatokon okulva, hogy a verseny komolyságának megóvására a Szovjetunió gyakorlatát fogja követni és a versenyt két fordulóban rendezi meg. A lebonyolításra bizottságot küldött ki. Tagjai Hajós György és Kárteszi Ferenc egyetemi tanárok, Lőrincz Pál és Neukomm Gyula tanulmányi felügyelők, Varga Tamás középiskolai tanár és Surányi János felelős szerkesztő mint előadó.
A versenyt, a Közoktatásügyi Minisztérium komoly erkölcsi és anyagi támogatásban részesítette. Ennek és a Társulat jó előkészítő munkájának köszönhető, hogy a verseny soha nem remélt sikert hozott.
Az első forduló április 21-én folyt le több mint 70 helyen az országban. Egyedül a budapesti központi helyen közel 900 versenyző jelent meg. Országszerte közel 1500 versenyző adott be dolgozatot. * Az indulók száma ezt a számot még messze felülmúlta. A második forduló május 20-án zajlott 7 központi helyen.
A verseny feladatai a következők voltak:

 


I. forduló. Kezdők feladatai
 

1. Hozzuk a lehető legegyszerűbb alakra a következő kifejezést:
(x+y)5xy(x2+xy+y2)-x4y(x2+xy+y2)-y4x(x2+xy+y2)(A)

2. Bizonyítsuk be, hogy bármely háromszög magasságpontjának az oldalak felezőpontjára vonatkozó tükörképei a háromszög köré írt körön vannak.
3. Az a, b, c, d számok milyen értékei mellett van megoldása, és hányféle megoldása van az
x+y=a,z+u=c(B)y+z=b,u+x=d


egyenletrendszernek?
 


Haladók feladatai
 

1. Oldjuk meg a
2(x+1)22(x-1)2=4x2(C)
egyenletet.
2. Egy egyenlőszárú trapéz párhuzamos oldalainak a hossza 15,3 és 25,2 cm. A hosszabbik párhuzamos oldal végpontjaiból a rövidebbik, olyan szög alatt látszik, amelynek tangense 0,75. Számítsuk ki a trapéz területét.
3. Egy számtani sorozat elemei egész számok és egyik eleme négyzetszám. Bizonyítsuk be, hogy akkor bármeddig folytatva a sorozatot, elemei közt újra és újra fordulnak elő négyzetszámok.
 


II. forduló. Kezdők feladatai
 

1. Hozzuk a lehető legegyszerűbb alakra az
1(x-1)(x-y)(x-z)+1(y-x)(y-1)(y-z)+1(z-x)(z-y)(z-1)(D)


kifejezést.
2. Az n szám mely pozitív egész értékeire osztható és melyekre nem osztható 27-2-vel az
n7-n
kifejezés?
3. Rajzoljunk egy kört, húzzunk egy egyenest és tűzzünk ki az egyenesen két pontot. Szerkesszük meg az egyenesen azt a pontot, amely körül elforgatható az egyenes úgy, hogy mindkét kitűzött pont egyidejűleg a körre kerüljön.
 


Haladók feladatai
 

1. Legyenek m és n adott, nullától különböző pozitív számok. Oldjuk meg az
xy=yx(E)xm=yn


egyenletrendszert.
2. Szorozzuk meg egy téglatest egyes oldallapjainak területét a kerületükkel. Bizonyítsuk be, hogy az így keletkező hat mennyiség összege legalább akkora, mint a test térfogatának 24-szerese.
3. Melyek azok az n egész számok, amelyekhez található olyan konvex síklapokkal határolt test, melynek n éle van?
 

A második fordulóban az első fordulón elért eredmények alapján a kezdők versenyében 71 tanuló, a haladókén pedig 88 tanuló vehetett részt.
Az első fordulóval kapcsolatban két szempontra hívjuk fel olvasóink figyelmét. Bár a beérkezett jelentések majdnem kivétel nélkül a verseny mintaszerű lefolyását jelentették, a dolgozatok néhány iskolában még mindig feltűnő egyezést mutattak. Több durva hibát ismételtek meg egész egyformán a versenyzők. Már a múltévi díjak odaítélése is mutatja, hogy az ilyen közös munka nem erősíti, hanem csak rontja a versenyzők esélyeit. Viszont az is előfordult, hogy beszélgető versenyzőket kizártak a versenyből. Az ilyen eljárás helyett lehetőleg elégedjünk meg a szétültetéssel.
Felhívjuk olvasóink figyelmét arra, hogy a bizottság elhatározta, hogy a jövőben az előző versenyek helyezettjei, továbbá a lapok pontversenyében az első helyekre kerülő tanulók jogot fognak szerezni arra, hogy a második fordulóba kerüljenek. Nekik tehát nem kell részt venniök a jövőben az első fordulóban.
A második forduló eredményéről és a verseny lefolyásáról következő számunkban közlünk részletes beszámolót.
*További részletre nézve lásd Obláth Richárd: A középiskolai matematikai lapokról és matematikai versenyekről II. évf. 1. sz. 3‐7. old.

*Összehasonlításul: A tavaly beérkezett 656 dolgozat is már ugrásszerű emelkedés volt az előző évekhez képest.