A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Lapunk szerkesztősége a Bolyai János Matematikai Társulat megbízásából idén is megrendezte országos középiskolai matematikai tanulóversenyét. Elhatározta a választmány, hogy a versenyt a lapok megalapítójáról, Arany Dánielről nevezi el, aki a lap megindításával felbecsülhetetlen szolgálatot tett a természettudományos gondolkozásra nevelés érdekében. Elhatározta a választmány a múltbeli tapasztalatokon okulva, hogy a verseny komolyságának megóvására a Szovjetunió gyakorlatát fogja követni és a versenyt két fordulóban rendezi meg. A lebonyolításra bizottságot küldött ki. Tagjai Hajós György és Kárteszi Ferenc egyetemi tanárok, Lőrincz Pál és Neukomm Gyula tanulmányi felügyelők, Varga Tamás középiskolai tanár és Surányi János felelős szerkesztő mint előadó. A versenyt, a Közoktatásügyi Minisztérium komoly erkölcsi és anyagi támogatásban részesítette. Ennek és a Társulat jó előkészítő munkájának köszönhető, hogy a verseny soha nem remélt sikert hozott. Az első forduló április 21-én folyt le több mint 70 helyen az országban. Egyedül a budapesti központi helyen közel 900 versenyző jelent meg. Országszerte közel 1500 versenyző adott be dolgozatot. Az indulók száma ezt a számot még messze felülmúlta. A második forduló május 20-án zajlott 7 központi helyen. A verseny feladatai a következők voltak:
I. forduló. Kezdők feladatai 1. Hozzuk a lehető legegyszerűbb alakra a következő kifejezést: | | (A) |
2. Bizonyítsuk be, hogy bármely háromszög magasságpontjának az oldalak felezőpontjára vonatkozó tükörképei a háromszög köré írt körön vannak. 3. Az , , , számok milyen értékei mellett van megoldása, és hányféle megoldása van az
egyenletrendszernek?
Haladók feladatai 1. Oldjuk meg a egyenletet. 2. Egy egyenlőszárú trapéz párhuzamos oldalainak a hossza 15,3 és 25,2 cm. A hosszabbik párhuzamos oldal végpontjaiból a rövidebbik, olyan szög alatt látszik, amelynek tangense 0,75. Számítsuk ki a trapéz területét. 3. Egy számtani sorozat elemei egész számok és egyik eleme négyzetszám. Bizonyítsuk be, hogy akkor bármeddig folytatva a sorozatot, elemei közt újra és újra fordulnak elő négyzetszámok.
II. forduló. Kezdők feladatai 1. Hozzuk a lehető legegyszerűbb alakra az
kifejezést. 2. Az szám mely pozitív egész értékeire osztható és melyekre nem osztható -vel az kifejezés? 3. Rajzoljunk egy kört, húzzunk egy egyenest és tűzzünk ki az egyenesen két pontot. Szerkesszük meg az egyenesen azt a pontot, amely körül elforgatható az egyenes úgy, hogy mindkét kitűzött pont egyidejűleg a körre kerüljön.
Haladók feladatai 1. Legyenek és adott, nullától különböző pozitív számok. Oldjuk meg az
egyenletrendszert. 2. Szorozzuk meg egy téglatest egyes oldallapjainak területét a kerületükkel. Bizonyítsuk be, hogy az így keletkező hat mennyiség összege legalább akkora, mint a test térfogatának 24-szerese. 3. Melyek azok az egész számok, amelyekhez található olyan konvex síklapokkal határolt test, melynek éle van? A második fordulóban az első fordulón elért eredmények alapján a kezdők versenyében 71 tanuló, a haladókén pedig 88 tanuló vehetett részt. Az első fordulóval kapcsolatban két szempontra hívjuk fel olvasóink figyelmét. Bár a beérkezett jelentések majdnem kivétel nélkül a verseny mintaszerű lefolyását jelentették, a dolgozatok néhány iskolában még mindig feltűnő egyezést mutattak. Több durva hibát ismételtek meg egész egyformán a versenyzők. Már a múltévi díjak odaítélése is mutatja, hogy az ilyen közös munka nem erősíti, hanem csak rontja a versenyzők esélyeit. Viszont az is előfordult, hogy beszélgető versenyzőket kizártak a versenyből. Az ilyen eljárás helyett lehetőleg elégedjünk meg a szétültetéssel. Felhívjuk olvasóink figyelmét arra, hogy a bizottság elhatározta, hogy a jövőben az előző versenyek helyezettjei, továbbá a lapok pontversenyében az első helyekre kerülő tanulók jogot fognak szerezni arra, hogy a második fordulóba kerüljenek. Nekik tehát nem kell részt venniök a jövőben az első fordulóban. A második forduló eredményéről és a verseny lefolyásáról következő számunkban közlünk részletes beszámolót. További részletre nézve lásd Obláth Richárd: A középiskolai matematikai lapokról és matematikai versenyekről II. évf. 1. sz. 3‐7. old.Összehasonlításul: A tavaly beérkezett 656 dolgozat is már ugrásszerű emelkedés volt az előző évekhez képest. |