A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A Segner-féle kerék a physikából jól ismert eszköz. Feltalálója, Segner János András, Pozsonyban született 1704-ben; orvosi pályára készült és mint városi orvos, Debreczenben is élt egy ideig. A tudománynak abban az időben még nagyon is mostoha földje volt Magyarország; sok magyar ember volt kénytelen éppen tudományos törekvései miatt, melyeket itthon nem ápolhatott, külföldre menni. Segner is kiment; Németországban telepedett le és itt igen szorgalmas tudományos működést folytatott; sok, közte nem egy nagy jelentőségű mathematikai, physikai, csillagászati munkát írt. Hogy tudományos munkálkodásának elismeréssel adóztak kortársai, annak jele, hogy az akkori híres német egyetemeken találjuk, mint a mathematika és physika tanárát. Jénában, Göttingában, majd Halleban tanárkodott; itt is halt meg 1777-ben. Érdemeit társadalmi téren is kitüntették; hallei működése alatt nemességet és titkos tanácsosi méltóságot kapott. A Segner-kerék eredeti szerkezetét akarjuk bemutatni; az eszköz malomkerekek hajtására készült. A készülék főrésze az hengeralakú edény, mely az csatornából jövő víz befogadására szolgál. A henger alsó végéből, tengelyére merőlegesen két-két egymást derékszög alatt metsző cső nyúlik ki; a rajzban csak egyik pár ( és ) látható.
A négy cső mindegyikének végén egyazon oldalon egy-egy nyílás van ( és ). A víz útja ezekből világos: csatornából hengeren át az oldalcsövekbe jut s ezeknek nyílásain kiömlik. A hydromechanikából a folyadékok oldalnyomásának ismeretes tétele szerint a henger a nyílásokon kiömlő vízsugarakkal ellenkező irányú forgásnak indul. Hogy a mozgás ellenében a súrlódás minél kisebb akadályt gördítsen, a henger egy kúp alakú csapon forog. A hengerhez tengelyének irányában a orsó van hozzáerősítve, mely felső végén fogas kerékkel van ellátva; a kerék, a hengerrel együtt forgásnak indulva, a kerék fogaiba kapaszkodik s ezt is forgatja. A kerék pedig egy malomkő tengelyének végére van erősítve s így a henger forgásakor a malomkő is működésnek indul. A kerék átmérője kisebb lévén, mint -é, a malomkő a henger lassú forgásánál is elegendő sebességgel fog forogni. A készüléket a gyakorlati életben is többfelé alkalmazták. Maga Segner Göttinga mellett egy ily malmot építtetett, mely több évig működésben volt; továbbá azon időben Amerikában és főleg Oroszországban sok malmot építettek ezen rendszer szerint és mind igen hasznosan működtek.
Budapest.
|